Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Melkefri middag

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-13, 15:54   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Melkefri middag

Vi får besøk av noen som ikke tåler melk i helgen og jeg trenger desperat tips til middager. Alt jeg kan lage inneholder visst enten smør, ost, fløte eller rømme.

Gjerne kyllingoppskrifter - men alle forslag tas i mot med takk.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 16:01   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.552
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melkefri middag

Soyarømme fungerer veldig godt som rømmeerstatning i mat, vet ikke om det er et alternativ?

Vi spiste ganske enkelt da vi var melkefri, så jeg har ingen fancy tips, dessverre.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 16:13   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefri middag

Kyllingwok med ris eller nudler, taco eller wraps, pizza (du kan bruke ekte bøffelmozzarella på den), spaghetti bolognese, biff (gjerne skinkebiff i stedet for oksekjøtt) med ovnsbakte potetbåter, grønnsaker og god saus, salat, for å nevne noe.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 16:15   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melkefri middag

Det finnes erstatninger for så og si alle melkeprodukter. Risfløte liker jeg ikke, men soya- og havrefløte er godt. Soyamelk funker best i saus, synes jeg, havremelk og rismelk er tynt som vann.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 16:21   #5
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melkefri middag

Kyllingfajitas, grønnsakssuppe, koteletter med råstekte poteter og wokede grønnsaker, stekt fisk med det samme som over eller hjemmelaget salsa!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 17:17   #6
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Melkefri middag

http://ninabakke.blogspot.no/2011/04...eanttsaus.html

Kylling i peanøttsaus (dropp bare matyoughurt - jeg bruker aldri det selvom det står i oppskriften )

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 18:12   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melkefri middag

Takk for forslag! Her var det jo flere ting som fristet. Jeg vil ikke lage noe av melkeerstatninger som jeg ikke er kjent med verken bruk eller smak av. Det hele blir jo komplisert av at jeg mistenker at gjesten (tidligere vegetarianer) ikke er veldig glad i rødt kjøtt, og at jeg selv spiser lavkarbo.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 18:14   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melkefri middag

Hva skal jeg steke i dersom jeg skal woke grønnsaker? Blir det noe godt i olje?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 18:21   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.552
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melkefri middag

Kan man woke grønnsaker i noe annet enn olje? Du kan bruke melkefri melange, men den er jo i praksis olje, så det blir det samme.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 18:56   #10
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Melkefri middag

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hva skal jeg steke i dersom jeg skal woke grønnsaker? Blir det noe godt i olje?

Bruker Rapsolje:-)

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 19:37   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melkefri middag

Vi bruker ikke olje til matlaging i det hele tatt. Smør er mye bedre.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 20:22   #12
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melkefri middag

Bruker alltid matolje. Jeg woker hvitløk, løk, purre, gulrøtter, paprika, aubergin, squash, minimais, sukkererter f.eks. Eller ta det du har. Har fish sauce, ketjap manis og oyster sauce oppi til slutt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 20:40   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Melkefri middag

Sjekk her: http://www.lilalife.no/melkefri-kost-pag/

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 20:48   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melkefri middag

Ikke noe problem i det hele tatt. Jeg lager stort sett melkefrie middager tror jeg, uten at jeg er nødt. Du kan jo bruke alt av grønnsaker, frukt, urter, kjøtt, fisk, poteter, ris og pasta, bare ikke stek noe i smør. Å steke i olje går helt fint, og det er jo ikke nødvendig å hive seg på melkeerstatninger når det er så mye annet du kan lage.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 17:10   #15
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Melkefri middag

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ikke noe problem i det hele tatt. Jeg lager stort sett melkefrie middager tror jeg, uten at jeg er nødt. Du kan jo bruke alt av grønnsaker, frukt, urter, kjøtt, fisk, poteter, ris og pasta, bare ikke stek noe i smør. Å steke i olje går helt fint, og det er jo ikke nødvendig å hive seg på melkeerstatninger når det er så mye annet du kan lage.

Samme her Er så mye middager man kan lage uten smør og melkeprodukter.


Vi hadde chili con carne i dag f.eks med salat og blåmaischips

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 17:18   #16
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melkefri middag

Vi er veldig, veldig glad i melkeprodukter alle sammen.

Jeg lagde en egen versjon av kylling i kokos- og peanøttsmørsaus med ris, salat og oljedressing til. Hjemmelaget sorbet til dessert. Det ble veldig godt, men jeg er glad jeg kan bruke melkeprodukter til hverdags.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no