Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dere dyreelskere som ikke ville brukt pels

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-06, 11:45   #1
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Dere dyreelskere som ikke ville brukt pels

Bruker dere ikke skinnsko heller?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 11:47   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det samme industrien?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 11:47   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke pelsbruker.. men jeg er heller ikke sånn IHUGA dyreelsker/pelsforkjemper..
Men jeg synes pels er SJELDENT pent.. og jeg har ingen behov for den type bekledning..

Når det er sagt, så er de nye støvlettene mine ikke ekte skinn heller
Og jeg har en jakke med "fakepelskant" på hetta..

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 11:48   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det handler vel litt om å velge sine kamper?! :veitikke:

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 12:00   #5
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke pelse altså... men jeg synes f.eks det er litt inkonsekvent dersom man er så ihuga pelsmotstander (som ei jeg hadde en del med å gjøre for en del år siden) at man nærmest spytter etter folk på T-banen som har pels, mens man selv bruker vintersko og støvletter i skinn som oss andre.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 13:25   #6
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Jeg innbiller meg at det skinnet som er brukt til å lage skoene mine har vært på den kua som ga meg kjøttdeigen jeg brukte til middag, så der har jeg ingen skrupler, gitt. Pels blir for meg noe helt annet. Jeg kommer aldri til å kjøpe pels.

  Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 13:37   #7
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Jeg har en pels, arvet fra min avdæøde farmor, og når det er skikklig kaldt, så bruker jeg den. Jeg hadde ikke kjøpt en selv, men når den allerede henger der, og jeg kan ikke gjøre noe med det dyrets skjebne hverken sånn eller sånn......

Men jeg har en fake-pels jeg bruker mye mer da

Jeg synes nok at dette pelshysteriet tar litt overhånd noen ganger

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 14:03   #8
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Jeg synes nok at dette pelshysteriet tar litt overhånd noen ganger

Jeg er ikke så fanatisk at jeg slipper løs sølvrever (som etter min mening er en handling som kan klassifiseres som dyremishandling det også) eller sprayer pene damer i pels. Jeg er vel mer den som stilltiende protesterer ved ikke å kjøpe eller gå med pels.

  Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 15:03   #9
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er slik jeg også tenker.

Jeg er ikke i mot at dyr blir tatt liv av. Jeg er ikke i mot slakt av dyr, men jeg får kvaler av at ville dyr, rev og mink, blir avlet opp i små trange bur for å bli flådd.

At man bruker saueskinn, okseskinn og skinn av andre dyr har jeg mindre kvaler med.

Hadde man buret inn en hest på sammme måte som man burer inn en rev ene og alene for å lage hesteskinn ville jeg reagert på samme måte.

Kan bare signere denne, da det gjenspeiler mine tanker om dette også.

Jeg synes det blir litt feil og sammenligne pelsdyr som lever livet sitt i et bittelite bur, får en pinne i rumpa og en i munnen når de skal avlives osv og dyr som får leve et verdig liv før de slaktes.

Nå synes jeg uansett at det er trist med slakting, men dette er noe jeg er mer fortrolig med enn hva pelsdyrindustrien bedriver med.

Jeg går ikke i pels selv og har vel ingenting til overs for folk som støtter pelsdyrindustrien, men jeg går ikke så lang at jeg spytter på de på t-banen for å si det sånn

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 15:18   #10
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker ikke pels, og kjøper heller ikke andre produkter som har pels-detaljer fordi jeg er imot pelsdyrindustrien. Å holde rev og mink i fangenskap i små bur hele livet KUN for skinnet er for meg etisk forkastelig. At vi bruker skinnet til kua, sauen, hesten, reinen osv. som vi i tillegg spiser kjøttet fra er en helt annen sak synes jeg.

Jeg hverken spytter etter eller slenger med leppa til folk som bruker pels, men jeg kjøper/bruker det ikke selv.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 15:43   #11
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser godt forskjellen på dyr som er innestengt i bur og andre dyr. Viktig nyansering ja!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 16:32   #12
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skrev at jeg ikke brukte pels i "hva ser vi deg ikke i", men det går mest på at jeg ikke synes det er noe særlig pent.

Fake, eller ekte, samma det, jeg bruker det altså ikke.


Sist redigert av Señora : 24-09-06 kl 16:59. Årsak: Leif
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 16:38   #13
Boo
Fullverdig medlem
 
Boo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østen for måne, vesten for sol.
Innlegg: 63
Boo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Som nevnt flere ganger tidligere, er skinnskoa mine ikke i minkeskinn eller reveskinn hvor hele formålet med deres liv er å få de tjukke og feite nok for flåing.

Jeg liker ikke pels av den grunn, men kanskje jeg får det engang når jeg samtidig sikkert har blått hår og går med perler og sånt på mine eldre dager. Skal aldri si aldri, men jeg tviler på det gitt.

Boo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 17:41   #14
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er sterkt mot pelsdyroppdrett selv om jeg har skinnbelte. Som flere har sagt før meg, det er forskjell på å utnytte hele dyret ved matproduksjon og det å holde pelsdyr bare for pelsen sin del. Særlig det at en sånn industri blir sponset med mer enn de tjener selv er jo helt forkastelig.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 21:54   #15
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer Hattifnatten og de andre som skriver at det er stor forskjell på pelsdyravl og hold av andre dyr.

Jeg betviler ikke at husdyr som for eksempel kyr kan leve under dårlige forhold, men mitt inntrykk er at rev og mink lever under grusomme forhold. Det er ikke sammenlignbart.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 23:16   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med Hattifnatten og de andre av den oppfatningen.

Jeg har arvet en pelskåpe etter min mor, men har aldri brukt den...
Jeg burde vel egentlig selge den, for det er for dumt at den bare henger der i kjelleren...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 23:22   #17
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kommer aldri til å bruke pels, rett og slett fordi jeg ser for meg eldre damer med blått hår i det. Bruker forresten ikke skinnsko heller.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 23:24   #18
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.


Jeg synes nok at dette pelshysteriet tar litt overhånd noen ganger

Jøss, pels-hysteri, altså. Utrolig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 23:26   #19
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg bruker ikke pels, og kjøper heller ikke andre produkter som har pels-detaljer fordi jeg er imot pelsdyrindustrien. Å holde rev og mink i fangenskap i små bur hele livet KUN for skinnet er for meg etisk forkastelig. At vi bruker skinnet til kua, sauen, hesten, reinen osv. som vi i tillegg spiser kjøttet fra er en helt annen sak synes jeg.

Jeg hverken spytter etter eller slenger med leppa til folk som bruker pels, men jeg kjøper/bruker det ikke selv.

Jeg kan egentlig bare signere her, ettersom Canisa allerede har sagt det jeg ville si.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 01:42   #20
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ønsker meg en pels, men ikke fra ulykkelige rever eller minker i små bur.

Jeg burde sikkert ha skaffet meg en pelsjeger-kjæreste

Når det er sagt så er det egentlig ikke lett å håndtere etisk handel i enhver sving. Man kan jo fundere på hvem som har sydd klærne på HM, og hva de har fått for det. Men som regel handler jeg der likevel.

Den eneste boikotten jeg egentlig har noe særlig orden på er Nestle.

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no