Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-24, 09:28   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Det siste halve året har vi ikke bodd hjemme. Huset vårt blir totalrenovert, og selv om hagen ikke gjøres noe med, så bærer den mildt sagt preg av renoveringen.

I et mørkt hjørne i hagen, hvor ingenting annet vil vokse, ikke engang gress, har vi en pallekarm med jordskokk. Det er egentlig mest mannens prosjekt, men vi er begge glad i jordskokk. Da vi sist var innom huset, tok jeg en titt i hagen. Pallekarmen var ikke så lett å komme til pga planker, avfallsekker og annet stort og smått som nå befinner seg i den knøttlille hagen, men da jeg tittet oppi den, så jeg at nabolagets katter gjennom vinteren har skaffet seg et nytt toalett. Jeg har aldri sett så mye kattebæsj på ett sted før. (Det skal nevnes at jeg ikke har noen erfaring med katter, da.) Det har sikkert vært lunt og godt oppi den lille pallekarmen gjennom vinteren, der den har stått delvis skjult.

Til saken: Jeg har ikke så veldig lyst å spise de jordskokkene som er igjen nede i jorden. Vi hentet de fleste tidligere i vinter, men vi lot en stor plante stå igjen, blant annet for å kunne sette nye jordskokker nå i vår.

Mannen sier han respekterer ønsket mitt, men ler litt av meg, for vi spiser jo stadig vekk grønnsaker som er gjødslet med kubæsj. Men jeg føler det er annerledes med kattebæsj. Er det det? I tillegg at det føles udelikat, da. Det kan jeg leve med hvis det faktisk ER sånn at dette bare sitter i hodet mitt. Og jordskokkene vokser jo nede i jorden. Men langt nok?

Hva sier dere? Er det bare å kaste resten av jordskokkene?

Og: Når vi etterhvert graver opp alt (og kjøper ny pallekarm??) og setter nye jordskokker, hvordan forhindre at dette blir en ny kattedo?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 09:47   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Litt ja og litt nei. De skal jo uansett skrelles og kokes. Så den faktiske risikoen er ikke til stede. Men kattbæsj er bærer av flere ting som kryssmitter. Salmonella, ecoli og toxoplasmose. Og jo høyere innhold, jo mer smittepress. Jeg ville fjernet bærsjen og gravs opp skokken. Spist den og lagt en form for lokk over kassa (feks grinder for kompostbinge).
Pallekarmen og jorda er good to go.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 09:51   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Takk!

Jeg tenkte også på at kattebæsjen er litt annerledes. Gravide skal jo holde seg unna.

Men jeg skreller ikke jordskokkene mine. Har sluttet med det. Har lest at det ikke trengs, og det er også min erfaring. Jeg skrubber dem, da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 09:52   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Sånn grind var jo kjempelurt!!

(Men nå nok fjernes når plantene blir svære, kanskje.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 09:54   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Tror du (siden jeg aldri har kjent en katt) at kattene har brukt det som do fordi det har vært delvis skjult av steinheller, planker og andre greier i vinter? Og at de ikke vil fortsette med det når vi får ryddet hagen?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 09:57   #6
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Jeg er redd kattene kanskje har funnet en ny favorittplass.. Men, en får vel kjøpt midler en kan legge rundt? Det finnes også en del kjerringråd. Mener vi la ut appelsinskall(?) der vi bodde før.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 09:59   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg er redd kattene kanskje har funnet en ny favorittplass.. Men, en får vel kjøpt midler en kan legge rundt? Det finnes også en del kjerringråd. Mener vi la ut appelsinskall(?) der vi bodde før.

Jeg har googlet meg fram til sitrus, pepper, rosmarin, lavendel, kaffegrut og møllkuler. Men fysisk hinder er sikkert best. Mannen rynket på nesa av gitter («Det skal jo se litt pent ut også»), men gitter av greiner funker nok like bra.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 10:12   #8
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Usj, skjønner at det ikke frister med kattegjødsel. Den ene kassa mi har også vært flittig besøkt i vinter. Her blir det utgraving, appelsinskall og så rist over. Kjøpte en rimelig "kompostbinge med gittersider i fjor, på Biltema eller Europris. Vil tro en slik side blir perfekt til kassedeksel. I hvert fall i første omgang Senere kan kanskje agurk o.l. få klatre på oppreist gitter.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 10:16   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Legg grindene som lokk før plantene blir store og sett dem
rundt kanten på innsiden av karmen når plantene blir større.
At huset har vært rolig og ubebodd med mye «rot» har nok gjort karmen mer attraktivt.
Men katter kommer jo til alle tider.
Det er toxoplasmose (verdens mest utbredte parasitt, som kun har levende formering i arten tamkatt, en fascinerende fyr altså) som er årsaken til at gravide ikke skal spise kattebæsj. Men all jord inneholder som regel smitte.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland

Sist redigert av Floksa : 25-03-24 kl 10:32.
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 10:30   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Takk for helt supre tips!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-24, 17:57   #11
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Vi kastet poteter av samme grunn. Kattebæsj taklet jeg ikke.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-03-24, 21:09   #12
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj

Innom og informerer om at en side av kompostbingegitteret jeg nevnte over her passet akkurat til å dekke over kassa der jeg har senvintersådd gulrøtter. Usynlig på avstand, og helt ok når en ser etter. Det blir nok gitter over de andre kassene igså, etter hvert som det skal sås og plantes.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no