Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Gode barnebøker fra 2012 og senere

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-15, 20:35   #21
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Gode barnebøker fra 2012 og senere

Jeg har planer om å lese Prinsessen og grisen, skal visst være årets beste (i følge oversetteren, som jeg kjenner)

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-15, 23:05   #22
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode barnebøker fra 2012 og senere

Anna Fiskes bøker. Flere av hennes bildebøker kan gå som fagbøker også, både Følelsesbiblioteket, Alle har en bakside og en del av lage-selv-bøkene.

Henger også med i anbefalingen av Jakob Martin Strid. Stian Hole har ikke fenget barna her, både de og jeg syns de er litt skumle. Dog ikke like skumle som bøkene til Gro Dahle.

Husets fireåring elsker for øvrig bildeboka Hva handler den om? av Max Estes og fagbokserien Smarte små. Sistnevnte tror jeg er oversatt fra nederlandsk? Begge barna har elsket boka om trafikkregler () dypt og inderlig.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-15, 23:15   #23
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.981
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode barnebøker fra 2012 og senere

Gi gass Ine er helt nydelig, den har jeg lest for toåring og seksåring og begge har elsket den.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-15, 23:31   #24
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode barnebøker fra 2012 og senere

Jeg slår et slag for "Johannes Jensen"-bøkene. De er veldig bra, og gode eksempler på forankring/avløsning som de er så glade i å snakke om i bildebokanalyse. De passer for barn i 3-6-års alderen.
"Hvem blør", "Hvem er søt" og de andre bøkene i den serien er kjempegode bøker for 2-3-åringer.
Den "Bukkene Bruse på badeland" synes jeg er litt oppskrytt rent litterært og jeg synes ikke den egner seg særlig godt til analyse, heller. Men barna ler godt av den da.

Jeg tror forresten alle bøkene til Gro Dahle og Sven Nyhus er aktuelle, selv om jeg personlig synes en del av tematikken skyter litt bom med tanke på publikummet. Flere av dem er nyere enn 2012.

Vi fikk "Jakob og Neikob" på eksamen, det er fine bøker. Men hvorfor må dere velge såpass ny litteratur? Vi hadde ikke noen krav om at de skulle være såpass nye, men de fleste valgte vel ganske moderne uansett. Jeg skrev om "Til Huttetuenes Land" den er jo superaktuell i dag også, selv om den er fra 1969.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-15, 07:45   #25
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode barnebøker fra 2012 og senere

Sønnen min elsket dunderly da han var 5. Han tok den med i barnehagen og de leste høyt i den, men de sa til oss at den var litt for avansert til mange av de andre barna? Ingen tvil om at det er en fin og morsom historie.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 18:18   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode barnebøker fra 2012 og senere

Jeg fikk et hyggelig møte med ei aldeles herlig sprø bok fra 2012 i dag: "To blå hus" av Rut Teian.

(Får dessverre ikke til å legge inn lenke i innlegg når jeg skriver på iPad, men her er en omtale av boka, fra cappelendamm.no )

To blå hus er en svært original bildebok. To blå hus bor langt mot nord ved foten av et fjell. De er naboer og gode venner, og det ene huset pleier ofte å gjenta det det andre sier, slik som gode venner gjør. Noen ganger får husene besøk. Tidlig en morgen kommer det ni sokker gående forbi.
- Hvor skal dere? sier det ene huset.
- Ja, hvor skal dere? sier det andre.
- Vi skal løpe sekstimeter med noen ullsokker fra nabobygda, svarer en av sokkene ...

Husene får tilbud om å være med, men takker pent nei.
Ikke lenge etter får de besøk av åtte ballonger, litt senere to gamle stoler og slik fortsetter det gjennom hele historien. Og det er helt utrolig hva gjestene skal være med på.
Teksten bobler av fantasi og fortellerglede, og leseren kan fryde seg over alle de uventede tingene som skjer. Boken kan gjerne brukes som tellebok også, men tallene kommer ikke i rekkefølge, og det er ingen orden slik vi pleier å se i slike bøker. Herlig!

Rut Teian er debutant og mestrer virkelig den vanskelige sjangeren som absurd humor er.
Tegningene er laget av Ella Okstad. De kaster seg inn i den lekne teksten og gjør dette til en an vårens villeste bildebøker. Ella Okstad har tidligere bl.a illustrert bøkene om Heavykatten.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 21:09   #27
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode barnebøker fra 2012 og senere

Tusen takk for mange gode tips! Kikker på alle, og enda flere, men har ikke bestemt meg ennå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 21:56   #28
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode barnebøker fra 2012 og senere

Bøkene om Kubbe! Åshild K Johnsen har skap en morsom og detaljrik verden rundt Kubbe. 3-4 bøker i salg.

Ellers har lillebror elsket "Når alle sover". Og hva med bøkene om Bukkene Bruse som skal på Badeland?

"Brune" er også et flott alternativ for de litt eldre.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 22:03   #29
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode barnebøker fra 2012 og senere

Ja! Kubbe! Den har vi lese mykje!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no