Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

De beste bøkene jeg har lest

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-06, 11:58   #1
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

De beste bøkene jeg har lest

Ja, jeg vet det var maaaaange tråder om akkurat dette på NM, men jeg synes vi skal ha en liste her også. Litt fordi jeg er listefreak, litt fordi jeg manner meg opp til å få tid til å lese sinnsykt masse og trenger tips og litt fordi det alltid er gøy å høre hvilke bøker andre synes er bra.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 17:22   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne forsvant jo helt! Jeg kan godt begynne.

Noen bøker Skilpadda har satt stor pris på oppigjennom årene:

- Egypteren Sinuhe, Mika Waltari
- The Cider House Rules (Siderhusreglene), John Irving
- Lord of the Rings (Ringenes Herre), J. R. R. Tolkien
- The Bone People (Margfolket), Keri Hulme
- High Fidelity, Nick Hornby
- Angela's Ashes (Engelen på det sjuende trinn), Frank McCourt
- Lillelord, Johan Borgen
- David Copperfield, Charles Dickens
- Sangen om St. Croix (og de to oppfølgerne), Gerd Brantenberg
- Captain Corelli's Mandolin, Louis de Bernièr
- Samlede fortellinger, Tor Åge Bringsværd
- Watership Down (Flukten til Watership), Richard Adams
- Doomsday Book, Connie Willis
- Rosens navn, Umberto Eco
- Snow Crash, Neal Stephenson
- Good Omens, Neil Gaiman&Terry Pratchett
- My name is Asher Lev (Mitt navn er Asher Lev), Chaim Potok
- Lord of the Flies (Fluenes herre), William Golding
- Markens Grøde, Knut Hamsun
- Brave New World (Vidunderlige nye verden), Aldous Huxley
- Trollvinter (og de andre Mummitrollbøkene), Tove Jansson


I tillegg bl.a. alle Discworld-bøkene til Terry Pratchett, alle Wimsey-bøkene til Dorothy Sayers, alle Modesty Blaise-bøkene til Peter O'Donnell, hele Anne of Green Gables-serien, og alle romanene til Jane Austen. Og ganske mange av novellene til Philip K. Dick.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 17:58   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg endelig fått bøkene mine opp fra kjelleren etter 1,5 år i eksil der (pga uendelige oppussingsprosjekter), så nå kan jeg fingjennomgå bokhylla mi og ha den som referanse.

Her er noen av mine favoritter, enten bøker jeg har lest mange, mange ganger eller bøker som har gjort sterkt inntrykk på meg:

Louisa May Alcott: Little Women
Nini Roll Anker: Den som henger i en tråd og Kvinnen og den sorte fuglen
Jane Austen: Pride and prejudice
Johan Borgen: Lillelord
Gerd Brantenberg: St. Croix-trilogien
Tor Åge Bringsvær: Gobi – Barnommens måne
Charlotte Brönte: Jane Eyre
Frances Hodgson Burnet: The secret garden
Charles Dickens: David Copperfield og Great Expectations
Alexandre Dumas: Greven av Monte Cristo
Margerite Duras: Elskeren
Goethe: Faust
William Golding: Lord of the Flies
Knut Hamsun: Sult og Markens grøde
Thomas Hardy: Tess of the D'Urbervilles
Aldous Huxley: Brave New World
Henrik Ibsen: Et dukkehjem
John Irving: Hotell New Hampshire, The World according to Garp og A prayer for Owen Meany
Franz Kafka: Prosessen
Selma Lagerlöf: Jerusalem og Keiseren av Portugalia
Harper Lee: To kill a mockingbird
Astrid Lindgren: Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter og Mio min Mio
Niccolo Machiavelli: Fyrsten
L.M. Montgomery: Anne fra Bjørkely
Amalie Skram: Hellemyrsfolket
Mika Waltari: Egypteren Sinuhe

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 18:16   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fant en liste jeg postet et annet sted for lenge siden over en del "viktige bøker" eller "bøker man bør ha lest" eller noe slikt. Her er den (minus dem jeg allerede har listet opp):

Catch-22 (Joseph Heller)
1984 (George Orwell)
Animal Farm (George Orwell)
Slaughterhouse Five (Kurt Vonnegut)
Pride And Prejudice (Jane Austen)
Labyrinter (Jorge Luis Borges)
The Sun Also Rises (Ernest Hemingway)
Mens vi venter på Godot (Samuel Beckett)
A Clockwork Orange (Anthony Burgess)
The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald)
Prosessen (Franz Kafka)
Vildanden, Et Dukkehjem, Brand, Gengangere (Henrik Ibsen)
Sult, Victoria, Pan (Knut Hamsun)
Garman&Worse, Gift (Alexander Kielland)
Lolita (Vladimir Nabokov)
Hundre års ensomhet (Gabriel Garcia Marquez)
Jonas, Haiene (Jens Bjørneboe)
Don Quijote (Miguel Cervantes)
Tom Sawyer, Huckleberry Finn (Mark Twain)
Wuthering Heights (Emily Brontë)
Alice in Wonderland, Through the Looking-Glass (Lewis Carroll)

Bibelen (i hvert fall et par Mosebøker, Forkynneren, Jobs bok,
Høysangen, ordspråkene, et par evangelier og brev, og Johannes'
åpenbaring)
Snorres kongesagaer
Norske folkeeventyr (Asbjørnsen og Moe)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 18:55   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Best og best. Jeg har i hvert fall et meget nært forhold til følgende hummer og kanari:

Pride and Prejudice, Jane Austen (og hele resten av forfatterskapet, kan dog styre meg for Northanger Abbey)
Jane Eyre, Charlotte Brontë
The Last Samurai, Helen DeWitt
Little Dorrit, Charles Dickens
Juvikfolke, Olav Duun
The Sound and the Fury, William Faulkner
Harry Potter-bøkene (særlig Azkaban!), J.K. Rowling
Gaudy Night, Dorothy L. Sayers (og alle andre Wimsey-bøker)
Lord of the Rings, J.R.R. Tolkien
Anna Karenina, Lev Tolstoj

Fosjempel.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 20:22   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tør nesten ikke etter disse listene, men et lite utvalg av bøker som betyr noe for meg (og jeg leser bare på norsk ):

"Enke for et år" av John Irving
"Ville svaner" av Jung Chang
"Lykke og glede", "Kjøkkengudens kone" og "Hundre hemmelige sanser" av Amy Tan
"Hvite niggere" av Ingvar Ambjørnsen
"Parfymen" av Patrick Süskind
"Hellemyrsfolket" av Amalie Skram
Realismedramaene til Henrik Ibsen
"Uår" av Knut Faldbakken
"Beatles" av LSC

Barnebøker:
Bakkebygrenda-bøkene, "Ronja Røverdatter" og "Brødrene Løvehjerte" av Astrid Lindgren
Anne fra Bjørkely serien av LM Montgommery
Ina-bøkene av Annik Saxegaard
"Anne kommer igjen" og "OK Hansemann" av Evi Bøgenæs
"Piken uten navn" husker ikke forfatteren men svensk dame
"Det hendte på Lønnebakken" husker ikke forfatteren

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 23:16   #7
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker Jordens barn av Jean M Auel.

Og jeg er akkurat ferdig med Under jorden i Paris av Etta Shiber.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 09:57   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den første som faller meg inn er som vanlig Mykles "Lasso rundt fru Luna"

Ellers er LSC`s "Beatles" en bok jeg leste første gang i tenårene og som jeg er veldig glad i og har lest MANGE ganger etter det.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 02:21   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye er nevnt over her, ellers har jeg et ømt hjerte for Tempelridderserien til Guillou. Den mannen kan sin research.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 02:23   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, ja. Kan jo ikke glemme denne.

"Ulysses" av Alistair MacLean. Stemningen og tragedien i denne boken får meg til å gråte hver gang jeg leser den.


(Selv om den eeeegentlig ikke er så veldig bra. Et av litteraturens mysterier?)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 18:19   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer bare på en og en bok...

Silmarillion av Tolkien. Kan jo ikke glemme den. Fascinerende hvor mye den ligner på skapelsesberetningen i begynnelsen, og allikevel ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 18:32   #12
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

* Den hemmelige historien, Donna Tartt
* Norwegian wood, Haruka Murakami
* Barbara, Jørgen-Frantz, Jacobsen
* Nåde, Linn Ullmann
* Jane Eyre, Charlotte Brontè
* Skammen, Bergliot Hobæk Haff
* Jerusalem, Selma Lagerlôf
* Allis sønn, Magnhild Hallke
* Hellemyrsfolket, Amalie Skram
* Constanse Ring, Amalie Skram
* Mysterier, Knut Hamsun
* Madam Bovary, Gustav Fleubert
* Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede, Jan Wiese

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 19:29   #13
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Tar bare med nummer 1 på lista:
Elskede av Toni Morrison.

Ok, og nummer 2 da:
Pedro Páramo av Juan Rulfo.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 20:07   #14
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

* Den hemmelige historien, Donna Tartt


Den er også min nr 1.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 20:22   #15
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg elskar slike trådar

Min nummer en er Pan.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 20:37   #16
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Glemte jo å nevne min nr.1 og det er Øst for Eden av John Steinbeck med I know this much is true av Wally Lamb på en veldig god nr. 2.

Skilpadda, mye bra på den must-read-lista di, men jeg savner Shakespeare. Jeg er veldig tilhenger av Shakespeare og mener man bør ha lest noen sonnetter og noen av stykkene hans også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 20:54   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Skilpadda, mye bra på den must-read-lista di, men jeg savner Shakespeare. Jeg er veldig tilhenger av Shakespeare og mener man bør ha lest noen sonnetter og noen av stykkene hans også.

Jeg for min del har ikke satt sammen noen "must read"-liste, og det tror jeg ikke Skilpadda har gjort heller. (Ikke at jeg ikke tror hun kan snakke for seg selv, altså.)

Jeg har listet opp bøker som har betydd masse for meg. Ikke nødvendigvis bøker som jeg regner for å være verdens beste eller som jeg ville anbefale hvis jeg skulle lage en "Disse må du ha lest-liste".

Shakespeare må selvsagt på en "Must read"-liste (og selvsagt har man lest ham ), men jeg for min del har ikke det samme forholdet til skuespillene og sonettene hans som jeg har til de bøkene jeg har listet opp, så hvis jeg skulle inkludert Shakespeare ville det vært av rent snobberi. (Og det prøver man som kjent å holde seg for god til. )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 08:09   #18
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er noen av bøkene jeg liker ganske godt:
Roy Jacobsen: "Seierherrene",
Erik Fosnes Hansen: "Beretninger om beskyttelse", "Falketårnet"
Ingvar Ambjørnsen: "Hvite niggere"
Tarjej Vesaas:"Fuglane"
Liker også alle bøkene til Cora Sandel og Jens Bjørneboe. Og Amalie Skram.

Da jeg gikk på barneskolen, leste jeg "Den løyndomsfulle hagen" av Frances H.Burnett". En uforglemmelig opplevelse!

Nei, nå må jeg konsentrere meg om oppgaven jeg egentlig skal skrive.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 23:09   #19
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må legge til at Good Omens, Neil Gaiman&Terry Pratchett er en av de festligste bøker jeg har lest på lang tid. Nå liker jeg i utgangspunktet begge to hver for seg også.

Min favorittserie er RAMA-bøkene av Arthur C Clark og Gentry Lee. Dette er god Sci-Fi.

Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 00:08   #20
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jonas - Jens Bjørneboe
Kunsten å leve - Jan Vincent Johannessen
Hundre års ensomhet - Garcia Marques
Beatles - LSC
En Bønn for Owen Meany - John Irving
Ferdinand Finnes beretninger
Karin Bang
Tempelridderne + + Jan Guillot
De tre musketerer og Greven av Monte Christo - Alexandre Dumas
Eva Luna - Isabel Allende
H.C. Andersen - Signe Toksvig
bla

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no