Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvilken hunderase vil du anbefale?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-12, 06:58   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hvilken hunderase vil du anbefale?

Vi skal etterhvert skaffe oss hund nå, men jeg er usikker på hvilken rase. Jeg har noen kriterier, og håper dere kan tenke litt sammen med meg.

Den skal ikke være for stor. Jeg tenker at størrelse som en Jack Russel eller Cocker Spaniel er passe.
Den bør helst være litt "allergivennlig", ikke røyte så mye. Jeg klipper mye heller enn å børste masse.

Ikke kreve 4 timer joggetur i skogen hver dag. Vi kommer selvsagt til å gå tur hver dag, men jeg ser ikke for meg å gå noe mer enn 10 - 15 min. om morgenen, og så ta en god tur om kvelden. Luftes jo kort iløpet av dagen også altså.

Hunden skal ikke være hjemme alene, da jeg får lov å ta den med på jobb. Verdens beste miljøterapi for demente.

Det forutsetter derfor at den er forholdsvis rolig, menneskekjær og ikke den vanskeligste å dressere.

Noen som har forslag til hva som kan passe for oss?

Jeg har sett på nye "raser" - Mellomdoodle osv.

  Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 07:18   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Cavalier King Charles Spaniel.

Vi er "reservehjem" for to hunder; en Cavalier og en Eurasier. Og selv om Eurasieren nok er en favoritt her, så ser jeg helt klart praktiske fordeler med Cavalieren. Den er hendig i størrelse, og er lett å få luftet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 08:00   #3
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Hold deg langt unna alt som heter doodle, og gå for the real thing: Puddel. Den oppfyller alle kriteriene dine. Fortrinnsvis mellompuddel, som er litt roligere enn de mindre versjonene.

Det er så mye sykdom hos Cavalieren at det skal vanskelig gjøres å få et friskt eksemplar, derfor ville jeg valgt bort denne.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 08:04   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.859
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Cavalieren er superfin men på ingen måte allergivennlig altså. Og det blir endel hår etter den.
Venninnen min ble så sløv og tett i hodet etter at de anskaffet hund og gikk til legen og nå må hun gå på allergipiller + astmamedisin så lenge de har hund iallefall.
Vi hadde tenkt å få oss en sånn , men så fikk bestekompisen til størstemann en så da valgte vi en annen, og det er den vi opprinnelig begynte å snakke om.

Vår er en Lhasa Apso. Det er nesten ingen som har hørt om rasen. Tibetansk type. LItt mindre enn Cavalieren.
Det aller beste er at den ikke røyter. Helt sant. Men den må børstes. Alt dette kommer an på om man klipper den. Vi, altså en hundefrisør klipper den hver 4 måned. Jeg grer den litt hver dag. Nå som valpepelsen er borte så blir det ikke så mye floker heller. Men han har overraskende nok en utrolig myk pels fortsatt og alle tror at han er en liten søt hvalp.

En på jobben min har en sånn og vår er like rolig og snill og lett å dressere. En utrolig snill hund, og ikke minst barnevennlig. Alle liker den og vil kose på han. Og voffsen bare legger seg ned og nyter.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 08:08   #5
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.980
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Portugisisk vannhund. Tisper har en mankehøyde på ca 45-47 cm, de er utrolig sosiale og elsker mennesker. Vi klipper ned våre et par ganger i året, og dropper børstingen utenom. Veldig greit.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 08:11   #6
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Min venninne med allergi har en Bichon frisée (skrives det ikke sånn da, tro?)... den er liten, røyter ikke og er visst kvikk og livlig - og lett å dressere.


Ellers slår jeg, som alltid, et slag for boxeren da - verdens beste hunderase.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 17:02   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Engelsk Bulldog.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 08:02   #8
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Puddel.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 08:02   #9
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Jeg liker labrador best.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 08:14   #10
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Signerer de kloke over her; definitivt en puddel. Toy eller dverg.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 08:27   #11
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Det er litt viktig å tenke over hvor viktig allergivennligheten er. Men siden hunden skal gå rundt på et sykehjem (?) regner jeg vel med at den bør være så røytefri som mulig?

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 09:30   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.852
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Jeg har en bichon havanais. Hun er liten, rolig, lettdressert, røyter ikke og er allergivennlig. Hun er faktisk ekstremt lettdressert. Og søt. Hun er gjerne med på tur, men klarer seg fint uten også. Hun krveer litt pelsstell, men det gjør jeg unna på maks 10 min./dag hvis jeg er flink og børster hver dag.
Her er et bilde - de kommer og godkjennes i alle farger, min er svart.
Slik ser de ut:


Jeg ville også ha skygget unna doodle-rasene - det er ikke mulig å følge linjer å kjenne til historie og sykdommer på samme måte på blandingshunder.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 22:04   #13
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har en bichon havanais. Hun er liten, rolig, lettdressert, røyter ikke og er allergivennlig. Hun er faktisk ekstremt lettdressert. Og søt. Hun er gjerne med på tur, men klarer seg fint uten også. Hun krveer litt pelsstell, men det gjør jeg unna på maks 10 min./dag hvis jeg er flink og børster hver dag.
Her er et bilde - de kommer og godkjennes i alle farger, min er svart.
Slik ser de ut:


Jeg ville også ha skygget unna doodle-rasene - det er ikke mulig å følge linjer å kjenne til historie og sykdommer på samme måte på blandingshunder.

Jeg er deltidsmor for en slik, og kan skrive under på det der.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 09:32   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Labrador, f.eks. jaktlabrador (litt mindre) er jo veldig lette å trene og brukes ofte som besøks- (og rednings-)hund.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 09:58   #15
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.441
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Signerer anbefalingen om Bichon Frisèe; Passe størrelse i forhold til det du beskriver, "allergivennlig"(røyter ikke, må klippes) og generelt rolige og sosiale - det er iallfal min egen erfaring som har hatt en slik hund under oppveksten.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 10:02   #16
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Labrador er vel ikke akkurat kjent for å røyte lite?!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:04   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Boxer!

Svær, vilter, bøllete, sterk, klin gæærn, røyter og umulig å få klippet klørne på uten at det føles som man har løpt maraton etterpå.



Okeida, kanskje ikke. Men de er helt vidunderlige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:13   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.852
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Boxer!

Svær, vilter, bøllete, sterk, klin gæærn, røyter og umulig å få klippet klørne på uten at det føles som man har løpt maraton etterpå.



Okeida, kanskje ikke. Men de er helt vidunderlige.

Min egentlige favoritt.
Men så ville vi ha en hund som var allergivennlig, ikke-røytende og liten nok til at vi ikke måtte kjøpe nye biler for å få den med oss. Så da ble det den lille svarte moppehunden vi har nå istedet for. Så kan jeg heller kose meg med naboens to boxere så mye jeg orker.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 22:18   #19
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Boxer!

Svær, vilter, bøllete, sterk, klin gæærn, røyter og umulig å få klippet klørne på uten at det føles som man har løpt maraton etterpå.



Okeida, kanskje ikke. Men de er helt vidunderlige.

Kunne ikke vært mer enig!

Her er min "på date" med bikkja i bakken. (det vedlagte bildet av den røde boxeren)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Pippi møter bikkja i bakken.jpg (72,9 KB, 23 visninger)
Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:19   #20
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.999
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

I et annet liv der vi ikke allerede hadde setter (som jeg er hodestups forelsket i til tross for at han drar inn sand til den store gullmedaljen) ville jeg hatt en bokser, evt. Rhodesian Ridgeback. Ok, dette er ikke akkurat småhunder, men utrolig sjarmerende.

De tidligere naboene våre har en border terrier. Den er liten og utrolig kvikk, og de påstår også at den er lettdressert. Den er på størrelse med en tøffel, røyter ikke/minimalt, men har pels som bør nappes.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no