Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Tøybleier

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-07, 01:20   #1
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tøybleier

Noen her som bruker det på barna? Vil dere skrive litt om det? Hva slags typer dere liker, hvor gamle barna er, hva slags innlegg dere foretrekker?

Har akkurat sendt av gårde en bestilling til www.cottontailbaby.com
Gleder meg til å kunne bidra litt mindre til det store søppelberget.

Tenk at ett bleiebarn kan lage over 1 tonn med søppel

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 07:46   #2
Mitzya
Siste nytt!
 
Mitzya sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 104
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Tøybleier

Brukte tøybleier tidligere, nå har vi hatt bleieavvenning.

Jeg likte fuzzybunz best. Lommebleier som er kjappe og radige, med microfleeceinnlegg.

Lykke til! Fornuftig valg.

__________________
Dilteren 07, Sinnataggen 06, Frøkna 04, Busta 04, Propell 03, Krøll 02 og Førstemann 00
Mitzya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 08:16   #3
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Takk

Jeg har bestilt seks Fuzzi Bunz, seks Happy Heiny's og to Mommy's Touch, alle lommebleier. Det er jo så mye å velge i så jeg ante ikke helt hva jeg skulle gå for. Har kjøpt med wetbag og ekstra innlegg til bleiene. Noe jeg mangler da? Lurer litt på hva slags vaskemiddel jeg skal gå for. Har lest litt om vaskenøtter og tenkte kanskje vi skulle prøve det.

Har forresten lest at det kunne være lurt å gå for formsydde om natten, men har ikke bestilt det. Burde kanskje gjøre det

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 08:55   #4
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Vi brukte det frem til ca ett års alder. Det er jo allerede såpass lenge siden (tre år) at det har skjedd mye etter det. Vi brukte brettebleier (rimelige og enkle å vaske/tørke), formsydde av ymse slag og imsebleien. Alle med rispapir innerst så bæsjen kan gå rett i do. Alt i ett- bleiene fra kushies synes jeg var dyre, tok lang tid å tørke og dessuten ble elastikken ødelagt under lagring. Vi brukte ImseVimse bleiebukse utenpå, de var vi veldig fornøyde med.

Det er lurt å bruke et naturlig vaskemiddel og ha i litt eddik i stedetfor skyllemiddel/tøymykner. Vanlig skyllemiddel etterlater nemlig en hinne på tøyet som forhindrer absorpsjon av væske, mens eddiken "åpner" fibrene litt. Eddiken gir dessuten en svakt sur pH, som hudens. Mens skyllemidler inneholder mye rar kjemi som særlig når bleien blir våt kan tas opp gjennom babyens hud. Men det visste du sikkert.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 09:54   #5
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Det er lurt å bruke et naturlig vaskemiddel og ha i litt eddik i stedetfor skyllemiddel/tøymykner.

Takk for tips Ja, leste at tøymykner ødelegger bleienes oppsugningsevne, så det skal jeg styre unna.

Hvilke typer naturlig vaskemiddel er det å velge mellom? Jeg regner med du ikke mener Omo o.l da? Også leste jeg at man skylle bruke flytende og ikke pulver.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 10:55   #6
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tøybleier

Her brukes det også tøybleier. Vi har fuzzi buns, Happy heinys og mommys touch. Har også noen hjemmesydde og noen som har blitt lagt bort pga de ikke blir brukt. Utenpå de hjemmesydde har jeg ullbukse som er lanolinisert. Som innlegg i bleiene har vi 1 microfleeceinnlegg og en halv brettebleie.

Vaskemiddel - der bruker vi Blenda senitive, flytende. Flytende fordi pulvervarianten visstnok inneholder et stoff som ikke er så bra for tøybleiene. Jeg kjører en skyllerunde i maskinen før jeg vasker de på vanlig 60 graders vask.

Har du kjøpt rispapir? Det er kjekt for oppsamling av bæsj.

Lykke til, håper du blir fornøyd!

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 11:02   #7
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Har du kjøpt rispapir? Det er kjekt for oppsamling av bæsj.

Lykke til, håper du blir fornøyd!

Det håper jeg også

Bestilte med Flushable Liners som jeg antok var rispapir.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 11:26   #8
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tøybleier

Jepp. Bruker Fuzzy, Sandy's, Mommys touch, kushies, huggles og nappy's.

Rispapir selges også hos Helio's.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 11:57   #9
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jepp. Bruker Fuzzy, Sandy's, Mommys touch, kushies, huggles og nappy's.

Rispapir selges også hos Helio's.

Så de hadde i nettbutikken til Nøstebarn også. Trodde ikke vi hadde Helios her, men så er det fire butikker her som fører deres varer ser jeg. Måtte sjekke forhandlerlisten. Like greit å gå i butikken når den er her.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:08   #10
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tøybleier

Vi har brukt kun tøybleier på alle tre barna, så jeg har ganske mange års erfaring. Brettebleier de første månedene, deretter formsydde fra Nøstebarn med ullbukse som sperrelag. Til Lillesøster kjøpte jeg også noen Fuzzibunz. Jeg er egentlig mest fornøyd med de formsydde fra Nøstebarn. FB syns jeg kan bli litt klumpete, de er litt mer knotete å ta på, og de lekker mer. Men jeg er ganske godt fornøyd med dem også. En fordel med dem er at rompa blir litt mindre enn når formsydde pluss ullbukse brukes.

Jeg kjører også en skylling i maskin før jeg vasker på 60 grader. Jeg bruker ecover vaskepulver, halv dose. Det skal visstnok være bedre enn annet pulver fordi det ikke inneholder så mye av et elller annet enzym som jeg ikke husker navnet på.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 13:56   #11
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Burde jeg kanskje prøve noen formsydde? Hva trenger jeg til det? Sønnen min er forresten to år og veier 12 kg. Så på noen hos Nøstebarn i str. L, Popolino formsydd bleie. Da trenger man vel ullbukse til å ha uten på og hva mer? Lanolin eller noe slikt?

Syntes det er greit å prøve litt forskjellige.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 14:07   #12
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tøybleier

Jeg har handlet mye (og handler fremdeles) det meste herfra:

http://www.babykind.co.uk/huggles.htm

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 19:57   #13
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har handlet mye (og handler fremdeles) det meste herfra:

http://www.babykind.co.uk/huggles.htm

Skal ta meg en titt der. Har på følelsen av at jeg har kommet til bleie himmelen.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 20:08   #14
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tøybleier

Treåringen brukte tøybleier til han var 8-9 mnd. Vi brukte nøstebarn sine brettebleier og noen kushies. Til nr 2 har jeg tenkt å kjøpe noen formsydde fra nøstebarn, muligens noen andre også. Det er en stund til, så jeg får se hva det blir til.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 11:37   #15
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Da har vi brukt tøybleier på heltid fra torsdag. I dag var det barnehage igjen og vanlig papirbleier brukes der. Skal på foreldresamtale i ettermiddag, da skal jeg høre om de kan ta en prøve uke med tøybleier.

Har kun hatt en skikkelig lekkasje og det var nok fordi den bleien ikke passet gutten min. Har ikke hatt noen lekkasjer på nattestid

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 12:11   #16
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tøybleier

Så bra at dere er fornøyde!

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 12:24   #17
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tøybleier

Jeg brukte nøstebarn sine formsydde med ullbukser utenpå da eldstemann var liten. Måtte selge de videre da han fikk enormt med utslett av de.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 13:13   #18
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.390
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tøybleier

Spennende tråd.

Jeg vurderer å teste ut tøybleier på babyen med planlagt ankomst i januar. Har fått lovnad om å låne noen av ei venninne, greit å prøve litt ut før jeg virkelig hiver meg på investeringa. Regner med at det blir et annet ull-regime med tøybleier enn med papir som vi brukte sist. Får ta tak i noen av de anbefalte linkene her og lese meg litt opp.

*HH*, du virker ganske tøff som bytter over til tøybleier på barnehagegutten.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 15:05   #19
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Jeg er nok litt tøff i trynet

Neida, men når jeg første får noe får meg så prøver jeg å gjennomføre det. Heldigvis har det gått med stort hell.

Var på foreldresamtale med barnehagen på mandag og vi er enige om å prøve tøybleier der. Var innom styrer i dag med en forskningsrapport om fekalsmitte ved bruk av engangsbleier vs. tøybleier og et lite skriv om tøybleie bruk i barnehagen. Hun var så positivt og hun hadde brukt tøybleier til sine barn. Så i dag er jeg glad, jeg kommer ikke til å tvinge barnehagen til dette, men jeg vil i hvert fall gjerne at de gir det en sjanse.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 15:06   #20
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøybleier

Jeg vil anbefale alle som har lyst til å prøve tøybleier å melde seg inn på tøybleieforumet hos TettInntil, der er det mye å lære

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no