Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Beløp på pengegave i konfirmasjon

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-18, 22:27   #61
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beløp på pengegave i konfirmasjon

Vi har gitt 1000 til tantebarn. Det har blitt snakket om i forkant, for å avklare nivået. Så er det naturligvis helt «lov» å gi noe annet, men da vet foreldrene hva det er snakket om og man trenger ikke bli vonbroten for det ene eller andre.

Her har det vært mye fram og tilbake med finansiering av bunad (som konfirmanten ønsker seg), og konfirmanten har fått beskjed om at bunadsølvet skal stå på ønskelisten. Konfirmanten har forøvrig selv tatt ut sølvet der det er valgfrihet for den type bunad. Syns bunad er en så stor utgift at det må være greit.

Selskapet koster såpass at det er en stor gave i seg selv fra foreldrene. Her blir det selskap og bunad, det er å strekke strikken en god del. Beløpsmessig synes jeg egentlig at selskapet alene er gave nok.

Bunaden skal brukes første gang i egen konfirmasjon, selv om vi er bedt andre steder før.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 09:54   #62
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beløp på pengegave i konfirmasjon

Selv fikk jeg bunad til konfirmasjonen min av mormor og morfar. I flere år før konfirmasjonen var bursdag- og julepresanger bunadssølv. Dette var jo greit, for det var noe jeg hadde valgt selv. Det var en avtale mellom mottaker og giver.

Det som skisseres i HI er noe annet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 10:19   #63
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beløp på pengegave i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Selv fikk jeg bunad til konfirmasjonen min av mormor og morfar. I flere år før konfirmasjonen var bursdag- og julepresanger bunadssølv. Dette var jo greit, for det var noe jeg hadde valgt selv. Det var en avtale mellom mottaker og giver.

Det som skisseres i HI er noe annet.

Slik kommer det til å bli her også. Eldste må begynne å ønske seg sølv.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 10:27   #64
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beløp på pengegave i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Selv fikk jeg bunad til konfirmasjonen min av mormor og morfar. I flere år før konfirmasjonen var bursdag- og julepresanger bunadssølv. Dette var jo greit, for det var noe jeg hadde valgt selv. Det var en avtale mellom mottaker og giver.

Det som skisseres i HI er noe annet.

Ja, det syns jeg er helt greit, tanejenta mi fikk sølv av sin ene gudmor til jul noen år og det synes jeg er en fin gave. Bunaden fikk hun av foreldrene mine.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:13   #65
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beløp på pengegave i konfirmasjon

Vi har tidligere gitt 1000 kr. Nå har det gått noen år, og konfirmantene framover er barn vi har tett kontakt med. Så har begynt å gi 2000 kr.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:55   #66
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beløp på pengegave i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Selv fikk jeg bunad til konfirmasjonen min av mormor og morfar. I flere år før konfirmasjonen var bursdag- og julepresanger bunadssølv. Dette var jo greit, for det var noe jeg hadde valgt selv. Det var en avtale mellom mottaker og giver.

Det som skisseres i HI er noe annet.

Tja, litt lenger ned sier Olifant at hun ikke tviler på at konfirmanten ønsker seg denne bunaden, at det hun reagerer på er at det oppfordres til å gi penger i etterkant, for å betale for den, og om det hadde blitt avtalt at de skulle bidra til bunad på forhånd hadde det vært greit (om jeg ikke misforstod). Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser forskjellen. Saken er at konfirmanten ønsker seg penger som skal brukes til noe helt spesielt, og det er det jo mange som gjør. Og hvis dette (her, med god grunn) allerede er kjøpt på forhånd, og noen har lagt ut, så skjønner jeg godt at konfirmanten ikke får lov til å ønske seg noe annet. Jeg tror ikke min niese direkte fikk beskjed om at hun ikke fikk lov til å ønske seg annet enn penger til å betale fiolinen med, men noe annet falt henne selvsagt ikke inn, og det falt heller ikke oss inn å gi noe annet. Fiolinen (som siden har vært limt til hånda hennes) var som sagt allerede innkjøpt, og lå på gavebordet, og hun sa selv at pengene som kom inn hadde hun allerede avskrevet. Jeg tror ikke engang hun telte over dem, hun bare ga dem rett til foreldrene etterpå, og sa at de var deres (det var ikke nok til å dekke hele fiolinen, så resten var gave fra foreldrene).

I starten fikk jeg inntrykk av at konfirmanten ikke hadde noe valg, men bare hadde fått beskjed om "Du skal ha bunad og du får ikke ønske deg annet en penger til å betale for den med". Det er jo noe ganske annet enn "Hvis du ønsker å ha bunad må du nesten kjøpe den for gavepengene du får, for vi har ikke råd til å gi deg en. Vi kan legge ut, slik at du kan bruke den på dagen, hvis du lover å bare ønske deg penger slik at du får nok". I siste tilfelle, hvis konfirmanten går med på avtalen, blir det rart (og litt frekt) om hun likevel skal gå rundt og ønske seg diamantringer, designvesker og gavekort.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-05-18 kl 11:38.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 15:33   #67
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beløp på pengegave i konfirmasjon

Tusen takk for mange og gode innspill. Det har hjulpet meg å sortere tankene litt. Det er mange lag i dette og ikke så lett å skjønne sin egen motivasjon alltid.

Vi har endt opp med at vi gir penger, enten i fond eller på en høyrentekonto som blir sperret inntil konfirmanten når en viss alder.


Sist redigert av Olifant : 06-05-18 kl 20:51.
Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 15:41   #68
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beløp på pengegave i konfirmasjon

Høres ut som en fornuftig løsning når situasjonen er slik du beskriver.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no