Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvordan forklare ordet "nemlig"?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-12, 19:20   #1
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hvordan forklare ordet "nemlig"?

På jobb har jeg ei dame på språktrening. Hun kan ikke engelsk og , men har vert i norge i 1år så snakker litt norsk. Hun spurte meg sist hun var hos oss om vi kunne hjelpe henne å forstå ordet Nemlig. Både jeg, og de 2 jeg jobber med prøvde men var enig at det var et vanskelig ord å forklare.

Noen kloke hoder her inne som har et godt svar?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 19:23   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan forklare ordet "nemlig"?

Etter å ha gitt privattimer i norsk uten å ha noe særlig kompetanse til det, har jeg iallfall lært at det er MANGE ord som er skikkelig vanskelige å forklare. Nemlig.

Jeg ville prøvd meg på en forklaring på at det understreker et poeng.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 19:32   #3
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan forklare ordet "nemlig"?

Riksmålsordboken sier dette: uthevende og forklarende.

Det betyr egentlig nevnt med navn. På mnty som sikker er noe slags tysk. :gidder ikke slå opp:

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no