Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-23, 13:30   #61
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva er egentlig forskjellen på plast og plastikk, input? Jeg føler at jeg burde vite det, som kjemiker.

Det norske ordet plast er plastic på engelsk, jeg tror det er der forvirringen kommer fra. Eller den massive feilbruken, folk tror jo det er rett. Jeg har det som en bitteliten mini-kjepphest, jeg og. På jobb kommenterer jeg hver gang kollegaer sier feil, jeg jobber et sted hvor vi definitivt bør si det riktig. Eller, jeg rekker omtrent ikke å kommentere det, vi har flere andre her som også tar den jobben. Vi forteller det også til elever og andre vi har med å gjøre.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 14:14   #62
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Hvis noen har tilgang til bokmålskorpuset, så kan dere telle forekomsten over tid. Da får dere LAGT DEN BALLEN DØD!

(Det var det ChatGPT sa sa jeg spurte den. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 16:46   #63
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis noen har tilgang til bokmålskorpuset, så kan dere telle forekomsten over tid. Da får dere LAGT DEN BALLEN DØD!

(Det var det ChatGPT sa sa jeg spurte den. )

Ja, det var det den forelesningen handlet om, men jeg husket ikke navnet. Morsomt at ChatGPT visste det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 17:30   #64
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jeg og den hadde en interessant samtale der jeg utfordret på om det virkelig ikke gikk an å finne det noe annet sted, men man må visst være forsker og noen andre ting for å få tilgang.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 17:33   #65
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Med mindre man er sunnmøring. Da har man hender og føtter, ikke armer og ben.

Samma her :trønder:

Æ har så vondt i foten - det kan godt være låret

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 17:34   #66
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Samma her :trønder:

Æ har så vondt i foten - det kan godt være låret

Men sier du "buksefoten" om buksebenet?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 17:38   #67
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

I følge wikipedia starter armen i skuldra og slutter ved albuen.

Chat gpt påstår forøvrig at det er Torbjørn Egner som har laget kaptein sabeltann.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 17:49   #68
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.833
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

til både spørsmålet om buksefot og påstanden om at Thorbjørn skal ha funnet opp kaptein Sabeltann. Antakelig lider vel kaptein SorteBill samme skjebne som ermer (og lår og legger i landsdeler hvor foten rekker opp til hoftekammen)

Jeg er forøvrig en strikkedame og synes erme florerer som begrep.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 18:21   #69
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jeg synes denne forklaringen på en vits som ChatGPT kom med er hysterisk morsom. Den er liksom på riktig spor og så evig langt ute på vidda samtidig.

https://twitter.com/jimdmiller/statu...yi6d4ajihb4f8w

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 18:26   #70
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.833
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes denne forklaringen på en vits som ChatGPT kom med er hysterisk morsom. Den er liksom på riktig spor og så evig langt ute på vidda samtidig.

https://twitter.com/jimdmiller/statu...yi6d4ajihb4f8w

Fantastisk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 18:46   #71
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jaja, noen/de har i alle fall endret teksten til "Her kommer dine arme små". En tekst som har forvirret generasjoner av barn, inkludert meg selv, født i 1970, og min mormor født i 1916.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 18:46   #72
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm



Men har du et ess i armen?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 18:48   #73
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Der jeg vokste opp het det ikke plast, men plastikk. Med trykk på -plast-. Plast var for søringene og finfolket.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 18:52   #74
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Mine (Oslo-)barn kan (heldigvis) forskjellen på en arm og et erme, siden det er to forskjellige ting. Det er ikke en fordumming av språket jeg er interessert i å bidra til utviklingen av, kjenner jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 18:56   #75
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.



Men har du et ess i armen?



(veldig godt eksempel!)

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 19:12   #76
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jaja, noen/de har i alle fall endret teksten til "Her kommer dine arme små". En tekst som har forvirret generasjoner av barn, inkludert meg selv, født i 1970, og min mormor født i 1916.

Som barn trodde jeg det het Frelses-armen, for på postkontoret var det en innsamlingsboks med en tegning av en mann som strekker en arm ned til en annen som er i ferd med å drukne. Logisk. Det var Frelses-armen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 19:15   #77
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Som barn trodde jeg det het Frelses-armen, for på postkontoret var det en innsamlingsboks med en tegning av en mann som strekker en arm ned til en annen som er i ferd med å drukne. Logisk. Det var Frelses-armen.

Hahaha! Det VAR jo logisk! Genialt!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no