Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tjukk L i allmenning

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Allmenninga:
Med tjukk L, og jeg er fra bøgda 5 6,58%
Med tjukk L, og jeg er fra by 1 1,32%
Med tynn L, og jeg er fra bøgda 24 31,58%
Med tynn L, og jeg er fra by 41 53,95%
Det varierer, og jeg er fra bøgda 0 0%
Det varierer, og jeg er fra by 0 0%
Sagflis 5 6,58%
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-15, 10:07   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Nei, nei, det er allmenninger overalt i Norge.

Eh, ja. Men jeg omtaler dem ikke som det, i motsetning til Torgallmenningen som jeg snakker om relativt ofte og som heter det. Spørsmålet var jo når vi bruker ordet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 10:07   #22
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

.

Almenning er et ord man bruker, ja. Det er fellesområder for skogsdrift, jakt eller beite.

Hmm ... bruker man det på trøndersk? Jeg har nemlig ALDRI hørt det brukt i den forbindelse.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 10:22   #23
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Jeg er jo opprinnelig fra Lørenskog, og der er jo tjukk l et fenomen, men det ville aldri falle meg inn å bruke tjukk l i allmenning - det går jo ikke. Så jeg ser litt ut som kollegaen din akkurat nå.

Med æ - kan jeg skjønne at det muligens kan gå an.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 10:31   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hmm ... bruker man det på trøndersk? Jeg har nemlig ALDRI hørt det brukt i den forbindelse.

Har aldri hørt det brukt annet enn i Bergen. Jeg ville sagt det med tynn l. Jeg er Trønder.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 10:36   #25
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Tynn L i allmenning. Fra småby på østlandet med mye tjukke L'er ellers i dialekten.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 10:38   #26
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Det er flust av allmenninger her nord for Trøndelag også. Med tynne l'er.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 10:58   #27
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Jeg har ikke tjukk L i dialekten min (vi ligger nesten på den nordre grensa, som går over Hamarøy, og jeg snakker bymål), så jeg ville selvsagt brukt tynn l.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 11:00   #28
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men, men – når BRUKER dere dette ordet da? Jeg vet knapt nok hva det er.

Tynn l. Jeg er fra en liten by. Men jeg sier ikke allmenning om noe som helst, da, bare Torgallmenningen i Bergen. Det er helt utenkelig å skulle si det med tjukk l. Derimot kunne jeg kanskje sagt aLm om tresorten alm. Kanskje. Jeg ser i allefall for meg det.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 11:32   #29
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men, men – når BRUKER dere dette ordet da? Jeg vet knapt nok hva det er.

Jeg bruker det forresten til å forklare slektskap, i tillegg til den mer tradisjonelle (fellesområde med skog/fjell). Da gjerne med æ først. en æLmenning er en du er i slekt med litt lenger ut enn tremenning, der du for lengst har mistet oversikten over slektskapet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 11:44   #30
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Tynn l - fra Trondheim.
Det er for meg to ting. Bygdeallmenning og som et etternavn.

(jeg betaler bompenger til Åsen bygdeallmenning når jeg skal på fjellet ved hytta)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 11:45   #31
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Men, jeg lurer på en ting. Jeg bruker tre l-lyder i min østlandsdialekt, jeg, men det ser ikke ut som jeg kaller dem det samme som dere:

1: Retrofleks l, som i soła
2: Tjukk l, som i ballen
3: Tynn l, som i pilen

Det betyr at om jeg skulle si allmenning med tynn l, så vil jeg høres ut som en haldenser. Jeg bruker altså l nr. 2 i lista over. Kalles denne egentlig tynn l? Og hva kalles Halden-l-en, da? Syltynn l?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 12:02   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Måtte stemme "sagflis" her, altså. Er fra bøgda, snakker (og har alltid snakket) Oslodialekt, og trelasten kalles "saga", som Divine sier. :nemlig

(Men torgallmenningen og operaallmenninga har tynn L. Som alle andre allmenninger.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 12:23   #33
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Takket være denne tråden har jeg forstått hvorfor det heter "Torgallmenningen".
Hva er egentlig tjukk L. Er det som i "Oschlo"? Det er kanskje tjukk S det?

Nei nå er jeg forvirret. Er det som å uttale dobbeltkonsonanten?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 12:28   #34
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Jeg sier det med tynn l, men jeg har ikke stedets dialekt.

Jeg kjenner også at jeg rett og slett blir litt skremt over at så mange ikke ANER hva en allmenning er. Ikke minst at det ikke virker som det nesten er litt kult å ikke vite hva det er. Da har vi flyttet oss langt unna drift og forvaltning av naturressursene vi har og som vi må ta vare på.

Her er definisjonen på ordet fra ordboken:

allmenning m1 (norr. almenning(r))
1 skog, beite, fjellvidder som stat, kommune eller private eier, men der de enkelte gardene har bruksrett
bygdea-, statsa-
2 bred gate, plass i en by (til vern mot at brann sprer seg)

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 12:33   #35
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Jeg sier det med tynn L. Jeg er fra en by i Nord-Norge (men FP definerer vel det som bygda).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 12:35   #36
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg bruker det forresten til å forklare slektskap, i tillegg til den mer tradisjonelle (fellesområde med skog/fjell). Da gjerne med æ først. en æLmenning er en du er i slekt med litt lenger ut enn tremenning, der du for lengst har mistet oversikten over slektskapet.

Det er helt æLminnelig å ha en æLmenning. Alle har en æLmenning på Gjøvik.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 13:02   #37
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg kjenner også at jeg rett og slett blir litt skremt over at så mange ikke ANER hva en allmenning er. Ikke minst at det ikke virker som det nesten er litt kult å ikke vite hva det er. Da har vi flyttet oss langt unna drift og forvaltning av naturressursene vi har og som vi må ta vare på.

Her er definisjonen på ordet fra ordboken:

allmenning m1 (norr. almenning(r))
1 skog, beite, fjellvidder som stat, kommune eller private eier, men der de enkelte gardene har bruksrett
bygdea-, statsa-
2 bred gate, plass i en by (til vern mot at brann sprer seg)

Jeg er litt skremt, i likhet med Java. Åsså på åpplyste FP, da!



Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg bruker ordet om trevarehandelen i bygda. Og naturligvis i ordet allmenningsrett (med tjukk L), som bønder og noen småbruk har her.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg bruker det forresten til å forklare slektskap, i tillegg til den mer tradisjonelle (fellesområde med skog/fjell). Da gjerne med æ først. en æLmenning er en du er i slekt med litt lenger ut enn tremenning, der du for lengst har mistet oversikten over slektskapet.

Jøss, her var det to betydninger av ordet som jeg aldri har hørt før.


Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Trevarehandel? Interessant. Jeg ante ikke om at det kunne brukes om det. Der mamma bor, omtaler de trevarehandelen som "saga".

Der jeg kommer fra heter det Byggematerialer AS.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 13:04   #38
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Det er helt æLminnelig å ha en æLmenning. Alle har en æLmenning på Gjøvik.



Almenning med tynn l. Jeg sier det ofte, på jobben blir fellesområdene i hver etasje omtalt som almenningene. Brukte ikke mye flr jeg ble lokalisert indette bygget. Nå er det et helt hverdagslig ord.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 13:05   #39
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

2: Tjukk l, som i ballen

Det er ikke tjukk l - det er den retroflekse som kalles tjukk. Ola.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 13:07   #40
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det er ikke tjukk l - det er den retroflekse som kalles tjukk. Ola.

Takk! Men hvordan skiller man på l-ene i ball og bil?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no