Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Ny Touran

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-09, 12:33   #21
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny Touran

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Tre barnestoler i 5 er veldig veldig knapt. I Touran er det ikke noe problem. Setet i midten av Touran bak er så godt som like bredt som de på siden, og hvis man skal sitte der sitter man ikke på en "forhøyning", hvilket gjør midtsetet i Touran mer behagelig - og også mer stabilt for barnestoler.

Det er det jeg mener. Setet i midten på Mazda 5 er helt håpløst. I Touranen gikk det helt greit. Men når jeg skulle ha Duologic bak passasjersetet foran også to britax kid plus seter vedsiden av, så var det for smalt. Jeg måtte feste sele på det i midten og deretter sette inn det andre, ellers kom jeg ikke til.

Når jeg bruker mer enn to seter i Mazda 5 så har jeg beltestolene bakerst og de bakovervendte på midtraden. Den ene gangen vi har hatt behov for alle 7 setene satt min bror på 13 år i det setet i midten.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:46   #22
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Ny Touran

Opprinnelig lagt inn av Dani, her.

Nissan Quasqai er også veldig fin, men plassen inni virker så liten. Bagasjerommet også.

Jeg har denne, veldig fornøyd, men stor bil er det ikke. Kan nok mer sammenlignes med en Golf enn en Passat. Har hatt bakovervendt setet i den, kan sitte ok foran men ikke mer enn det.

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-09, 18:09   #23
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny Touran

Så supert med tilbakemeldinger

Tenker fortsatt så det knaker. Om vi skal gå for praktisk og "kjedelig" eller ikke fullt så praktisk men "kul".. Volvo V70 er også en god kandidat her, men da blir det ikke nyere enn 2006 modellen, og poenget her var så ny som mulig pga vi skal ha den i mange år..
Mazda, Scoda, Ford, Opel, Renualt, Peugeout, blir det ikke. Sambo er allergisk mot disse merkene. Har mange sterke meninger..

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 23:01   #24
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny Touran

Opprinnelig lagt inn av Dani, her.

Så supert med tilbakemeldinger

Tenker fortsatt så det knaker. Om vi skal gå for praktisk og "kjedelig" eller ikke fullt så praktisk men "kul".. Volvo V70 er også en god kandidat her, men da blir det ikke nyere enn 2006 modellen, og poenget her var så ny som mulig pga vi skal ha den i mange år..
Mazda, Scoda, Ford, Opel, Renualt, Peugeout, blir det ikke. Sambo er allergisk mot disse merkene. Har mange sterke meninger..

Litt merkelig å være "allergisk" mot Skoda, samtidig som man vurderer VW. Eller være allergisk mot Ford, men vurdere Volvo. F.eks. utgangspunktet for Volvo V70 er Ford Mondeo - og det samme gjelder for så vidt Mazda 6, selv om forskjellene der er noe større. Og kjøper man Volvo i dag er det vel faktisk Peugoet-motorene de bruker som er de mest vanlige. VW Touran er basert på samme plattform som Octavia...

Fortsatt inntil videre er det vel Ford som eier Volvo. Det er VW som eier Skoda. Og ja, det blir mange av modellene som under et litt annet skall er veldig like tekniske sett.

Men akkurat Renault skal jeg si meg enig at man bør holde seg langt unna ;-)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 23:06   #25
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny Touran

Ah! Nyttig diskusjon. :vurderer touran og s-max:

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 08:15   #26
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny Touran

Det er merket det står på. Så fort man setter seg i en Scoda har den vel tapt seg ca halvparten i verdi. Volvo holder seg ganske bra, og samme med VW selv om den ikke er like god.

Men selv om Touranen er fryktelig kjedelig så er det en praktisk bil, og denne gangen velger vi kanskje praktisk

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 08:28   #27
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny Touran

Opprinnelig lagt inn av Dani, her.

Det er merket det står på. Så fort man setter seg i en Scoda har den vel tapt seg ca halvparten i verdi. Volvo holder seg ganske bra, og samme med VW selv om den ikke er like god.

Nye og nesten nye Skoda holder seg like bra i verdi som resten av VW-familien, og har gjennomgående bedre kvalitet (nyere fabrikker med høy grad av robotisering = veldig jevn produksjon). Siden Skoda koster mndre enn tilsvarende modeller av VW og Audi, blir det faktiske kronebeløpet man taper i verdifall per måned også lavere.

Dersom jeg skulle kjøpe ny bil nå ville jeg absolutt ha sjekket ut Skoda Superb stasjonsvogn.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 08:36   #28
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny Touran

Jeg kupper tråden litt jeg siden Mauser er her inne.

Hvilken bil bør man gå for om man planlegger fire barn, og i tillegg ønsker plass til venner av barna. Altså jeg ønsker meg en 7 eller 8-seter på sikt. Også bør det være plass til en barnevogn.
Har du noen gode forslag? Budsjettet vil nok være på maks 220.000 hvis du spør meg, mannen kan være litt mer raus.

I dag kjører vi en Peugeot 307SW 2005-modell. Den har vært kjempegod. Bruker lite diesel og er kun innom verkstedet for service. Men den er litt trang med tre barn, og det er mulig det blir et fjerde barn etterhvert.

Forslag?

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 09:06   #29
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny Touran

7-8-seter med plass til barnevogn sier jo litt om størrelse. Med ubegrenset budsjett hadde jeg kjøpt VW Multivan (men det hadde jeg ikke, og endte på Sharan). Det er ikke mange gode alternativer i den størrelsen, etter min mening. Toyota Hiace/HiClass er traust og kjedelig, men bortimot uslitelig.

Opel Vivaro og Ford Transit er store minibusser (eller personbiler dersom det er mindre enn 9 seter) med god plass, men med typisk varebilkomfort.

Hyundai H-1 og Trajet er billige biler, men jeg tror kvaliteten er noe tvilsom.

Peugeot 807, Citroën C8 og Fiat Ulysses er store flerbruksbiler basert på samme grunnmodell. De er større enn Sharan, og mindre enn Multivan. De er komfortable og fleksible, og fås med fiffige detaljer som f eks fjernbetjente elektriske skyvedører. Dessverre er det kvalitetsproblemer på disse også (og grunnkonstruksjonen er etterhvert gammel).

Renault Grand Espace er en ekstremt praktisk og komfortabel bil, med nyere konstruksjon enn C8/tilsv. Men også denne har hatt tendens til å dra på seg dyre reparasjoner etter noen år.

Så det er ikke enkelt. Dersom man setter et makspris på 250 000 havner man på årsmodeller fra 2004 til 2008, mye avhengig av kmstand (og bilmodell, selvsagt).

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 10:41   #30
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny Touran

Tusen tusen takk, Mauser!
Nå vet vi iallfall litt hva vi kan se etter når behovet melder seg.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 12:35   #31
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny Touran

Opprinnelig lagt inn av Dani, her.

Det er merket det står på. Så fort man setter seg i en Scoda har den vel tapt seg ca halvparten i verdi. Volvo holder seg ganske bra, og samme med VW selv om den ikke er like god.

Men selv om Touranen er fryktelig kjedelig så er det en praktisk bil, og denne gangen velger vi kanskje praktisk

At Skoda faller så mye i verdi er tull. Skoda Octavia som stasjonsvogn og med dieselmotor har i mange år vært av bilene som har tapt seg minst i verdi. Slenger du på 4WD på denne, så har det faktisk vært blant de 5 bilene til salgs i norge som har tapt seg minst i verdi.

Ser man omtalen som Skoda Superb får nå, ligger vel mye til rette for at også dette blir en bil som holder seg meget godt prismessig. Det vil ikke forundre meg nå om dagens Octavia og Superb om noen år prosentmessig vil ha et lavere verditap enn hhv. V50 og V70, samtidig som det er biler som gir raskt kan gi mer bil for pengene i utgangspunktet...

Og Skoda holder seg nok også på det jevne bedre i pris enn Ford.

Det kom for noen år siden en undersøkelse fra Leaseplan der Skoda Octavia kom dårlig ut på verditap. De hadde da tatt utgangspunkt i en modell med laveste utstyrsnivå og nest minste motor. Det lå i kortene at dette var en modell som ikke ville være attraktiv på bruktmarkedet, og var samtidig en modell som omtrent ikke solgte i Norge. Så man imidlertid på Elegance-modeller med TDI-motor sa de praktiske tallene en helt annen historie. De "undersøkelsene", eller "estimatene", som Leaseplan har presentert noen ganger har hatt en del veldig snodige tall sammenlignet med praksis.

Når det gjelder gamle Superb har nok ikke den vært så attraktiv på det norske markedet ettersom den ikke kunne leveres som stasjonvogn, og det har vært en litt "ukjent" bil - det har nok ført til at det ikke var bilen folk så etter når de var på jakt etter bruktbil.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 12:45   #32
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny Touran

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

7-8-seter med plass til barnevogn sier jo litt om størrelse. Med ubegrenset budsjett hadde jeg kjøpt VW Multivan (men det hadde jeg ikke, og endte på Sharan). Det er ikke mange gode alternativer i den størrelsen, etter min mening. Toyota Hiace/HiClass er traust og kjedelig, men bortimot uslitelig.

Opel Vivaro og Ford Transit er store minibusser (eller personbiler dersom det er mindre enn 9 seter) med god plass, men med typisk varebilkomfort.

Hyundai H-1 og Trajet er billige biler, men jeg tror kvaliteten er noe tvilsom.

Peugeot 807, Citroën C8 og Fiat Ulysses er store flerbruksbiler basert på samme grunnmodell. De er større enn Sharan, og mindre enn Multivan. De er komfortable og fleksible, og fås med fiffige detaljer som f eks fjernbetjente elektriske skyvedører. Dessverre er det kvalitetsproblemer på disse også (og grunnkonstruksjonen er etterhvert gammel).

Nye Ford Galaxy kan også være en mulighet. Samt VW Caddy Maxi Life. Sistnevnte blir også tildels varebilaktig, selv om den blir litt mer påkostet enn en vanlig Caddy. Kan også leveres med 4WD. Selv om Caddy Life Maxi kan se ut som en Touran som er forlenga og med billigere interiør er det også en del forskjeller under skallet.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 14:41   #33
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny Touran

Ja Scoda har kanskje fått et dårligere rykte enn fortjent, mtp hvorfor kjøre scåda når man kan gå`da..
Ville uansett ha valgt Volvo, BMW, Audi og Mercedes framfor Ford, Opel, Scoda eller VW.. Men nå har vi ikke budsjett til å gå på kun merket, og må derfor tenke praktisk sammen med pris..
Så da er vel VW en ok kandidat føler jeg.

Bare å kuppe tråden Smash. Sikkert ikke så lett å finne bil med så mange seter.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 16:03   #34
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny Touran

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Jeg kupper tråden litt jeg siden Mauser er her inne.

Hvilken bil bør man gå for om man planlegger fire barn, og i tillegg ønsker plass til venner av barna. Altså jeg ønsker meg en 7 eller 8-seter på sikt. Også bør det være plass til en barnevogn.
Har du noen gode forslag? Budsjettet vil nok være på maks 220.000 hvis du spør meg, mannen kan være litt mer raus.

I dag kjører vi en Peugeot 307SW 2005-modell. Den har vært kjempegod. Bruker lite diesel og er kun innom verkstedet for service. Men den er litt trang med tre barn, og det er mulig det blir et fjerde barn etterhvert.

Forslag?

Vi har en Peugeot Expert Tepee, en 8 seter. Stor plass, selv voksne sitter godt uansett hvor i bilen man sitter. Stort bagasjerom, vi har lange varianten. Vi har vært helgetur med og hatt med sykler til alle 5 og det gikk fint.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 17:02   #35
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny Touran

Opprinnelig lagt inn av Dani, her.

Ja Scoda har kanskje fått et dårligere rykte enn fortjent, mtp hvorfor kjøre scåda når man kan gå`da..
Ville uansett ha valgt Volvo, BMW, Audi og Mercedes framfor Ford, Opel, Scoda eller VW.. Men nå har vi ikke budsjett til å gå på kun merket, og må derfor tenke praktisk sammen med pris..
Så da er vel VW en ok kandidat føler jeg.

Bare å kuppe tråden Smash. Sikkert ikke så lett å finne bil med så mange seter.

Forresten er Audi A3 også basert på samme plattform som Skoda Octavia, Superb og Yeti (mao. VW Golf-plattformen).

Strengt tatt har Skoda de over 10 siste årene generelt hatt et kjempegodt rykte.... Første modellen fra Skoda som var basert på en VW/Audi kom i 1996.

Skoda i dag og Skoda før VW overtok selskapet kan ikke sammenlignes. Det selskapet i dag lager er biler basert på same utgangspunkt som en rekke VW- og Audi-modeller.

Såklart, hadde ikke økonomien spilt en så stor rolle hadde jeg nok også valgt en Audi framfor VW eller Skoda, eller en Volvo framfor en Opel. Er budsjettet mer begrenset blir mer spørsmålet da om man skal velge en flere år gammel bil kontra en ny bil. Man kan godt argumentere hvorfor man vil gjøre det, men når det mer eller mindre bare blir snakk om merkesnobberi synes jeg det hele blir ganske teit...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 17:41   #36
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny Touran

Ja det er litt mer fornuftig å kjøpe en nyere bil av VW enn en eldre bil av Volvo bare for merket.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12

Sist redigert av Levic : 26-10-09 kl 17:51.
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 18:56   #37
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny Touran

Nei, vi har nok lagt fra oss tanken på Touranen for denne gang. Jeg kom vel fram til at den ikke var så god å kjøre, og utseendet er litt for varebil etter min smak. Syns den er helt ok, men vil ikke bruke så mye penger på den bilen.
Men diskusjonen her var nyttig den

Takk for svar alle sammen.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no