Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Kjønnstereotypi; protest funker!

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-12, 17:42   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjønnstereotypi; protest funker!

Jeg abonnerer på det amerikanske feministmagasinet BUST (anbefales!) og får også nyhetsbrevet deres. Det handler denne gangen om at Lego har gått med på å møte protestgrupper som har reagert på legoen friends-serie. Artikkelen viser også at Hamleys har fjernet de rosa og blå skiltene med teksten "for girls/for boys" og erstattet dem med beskrivelser av produktene i hver etasje i stedet etter protester.

Men det som virkelig fikk meg til å smile var denne svenske leketøyskatalogen:



Hele artikkelen:
http://bust.com/feminizzle/lego-boar...xist-toys.html

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 17:43   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Sånt gjør meg rett og slett rørt! Og veldig glad.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 17:44   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Åh!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:01   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Jeg er vokst opp i en svært lite kjønnsdelt barndom. Dette var noe foreldrene mine var veldig bevisst på (og sannsynligvis det eneste de var enige i). I mitt hode er derfor spidermanndress til dukkevogn og jente på tråsykkel(?) helt naturlig. Det er jeg veldig glad for.

Jeg tror nok at Snuppa overraskes mer av den reklamen enn meg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:07   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Hurra!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:12   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Så de prøver å selge inn spiderman for jenter nå?

  Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:17   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror nok at Snuppa overraskes mer av den reklamen enn meg.

I mitt hode er det selvsagt helt naturlig at gutter og jenter leker med de samme lekene, det er jo ikke det jeg reagerer på. Det er markedsføringen av det hele. Det er ikke vanlig å se en slik lekekatalog. Hiawata tror jeg ikke ville reagert på en slik leketøyskatalog i det hele tatt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:21   #8
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Hurra !! Vil også anbefale de som kan få med seg foredrag av Anne Grethe Solberg som er kjønnsforsker. Veldig interessant om oppvekst og stimuli.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:44   #9
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 19:01   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Det føles nesten som en seier å se den katalogen. Litt rar seier, men likevel.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 20:14   #11
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Jeg har også smilt av den katalogen, det er fine greier! Og utrolig bra å se at protester har hjulpet på noen av de store kjedene også. Jeg blir helt matt av hvor kjønnsdelte lekebutikkene er her i Norge også, det eneste unntaket jeg har sett er Riktige leker.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 20:34   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Har Hamleys tatt vekk de fæle skiltene, altså?

Jeg er både utrolig hæppi for det, men samtidig flau. For protesterte jeg? Vel, ikke på annen måte enn å sette meg i kaffebaren deres og spise kake i stedet for å shoppe. Neste gang skal jeg jaggu vise litt mer guts.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 20:40   #13
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 21:05   #14
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Utrolig bra!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 21:29   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Kult!

Jeg reagerte på skiltene på Hamleys da vi var der sist, og gleder meg til å besøke Hamleys i ny og bedre drakt i morgen.

Lego.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 21:49   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Hehe, jeg skjønte ikke hva som var så "rart" med den spidermanpersonen, så jeg antar jeg ikkee r alt for preget av stereotypinormer.

Claes Ohlson selger barneverktøysett med bilde av jente på utenpå pakningen. I normale farger!

Slikt gjør meg glad.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 21:51   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Spiderman med barnevogn var tøff. Ja til farge- og temamix. Jenta på bilen håper jeg ingen reagerer på som noe spesielt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 22:19   #18
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Kul reklame. Eldstesønnen min hadde ikke reagert på dette. Han har forøvrig en rosa dukketrille selv. Han kom riktignok hjem fra barneparken en dag og sa at rosa er en jentefarge, og det gjør meg litt trist at barn allerede på den alderen blir begrenset av voksne, og så sprer dette mellom seg. Men dette er jo ikke noe nytt. Det starter allerede det øyeblikket babyen er født, hvor gutter blir inntullet i blått teppe og jenter rosa.

Jeg har også stusset veldig over denne såkalte jentelegoen. Jenter har da på lik linje med gutter lekt med Lego i alle år, og jeg tviler sterkt på at noen har ønsket seg rosa klosser. Jeg husker jeg ønsket meg, og fikk, f.eks. bensinstasjon med vaskehall og sjørøverøy. Jeg savnet aldri rosa cupcake-café (eller hva det nå er de har i Friends-serien). Jeg tror de prøver å skape et behov som ikke finnes (og selvsagt tjene mest mulig penger).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 22:23   #19
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Jeg synes friends-legoen er flott. Det eneste kjipe med dem er at den er markedsført som jentelego.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 10:27   #20
Philomena
Fullverdig medlem
 
Philomena sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 92
Philomena har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjønnstereotypi; protest funker!

Veldig bra!

Philomena er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no