Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Lengde på langrennski og staver

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-15, 09:54   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lengde på langrennski og staver

Det viser seg at vi skal kjøpe langrennski til snuppa i julegave i år. Hun har endret mening da hun fikk valget mellom å ønske seg det til jul og å ha for små ski. Da var hun plutselig veldig interessert og ønsket til og med at vi måtte bruke dem mer enn vi har pleid å gjøre. Det synes vi det var en rimelig betraktning.

Men vi har jo ikke egentlig peiling på ski. Snuppa er nå 1,42 cm og er snart 11 år. Hvor lange ski trenger hun da? Og hvor lange staver?

Hun er ikke spesielt god til å gå på ski, for vi gjør det ikke veldig ofte. Men vi har altså et håp om at det skal skje oftere. Det hjelper også at aldersforskjellen mellom snuppa og knerten ikke lenger er prosentmessig like stor. Nå kan vi ta med begge på tur på en gang.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 10:23   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

De på butikken anbefalte ihvertfall å kjøpe mye kortere ski enn vi er vokst opp med.
Jo kortere ski, des enklere å få dreisen på skigåing. (Skal man bli proff og gå fort må skiene være lengre)
Sportsbutikken anbefalte oss å kjøpe ski der tuppen nådde rett over hodet på Poden i fjor. Og sa st da kunne vi godt bruke dem enda en sesong også.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 10:44   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Ja, jeg har kortere ski nå enn i tenårene.

Ta med vekt, høyde og høyde opp til armhulene til butikken og de kan hjelpe deg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 10:48   #4
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.265
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Jeg anbefaler alltid det samme med ski som med sykkel - man skal vokse ut av utstyret. Jeg ville valgt ski som er omtrent 152 høye. De er i realiteten bare litt høyere enn henne. Stavene skal nå omtrent til skulderen, litt under. Jenta mi som er 10 cm høyere skøyter med 135 cm høye staver, så jeg satser på at 125 er rett på klassisk. Dvs at jenta di skal ha 115 eller 120 cm.

Husk at spenn er vel så viktig som lengde for skiglede, så vit hva hun veier også når du skal ut og handle!

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 12:18   #5
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Her finner du det meste du trenger å vite.

https://www.oslosportslager.no/magas...nnski-252.aspx

Jeg ville oppsøkt en butikk der de vet hva de holder på med. Kjøp ski med riktig spenn, det er mye skiglede i det. NB! Be dem merke av festesonen også, så er det lettere for dere å smøre riktig.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 12:22   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Takk, Java. Det var jo veldig konkret, og enkelt å forholde seg til.

Jeg ser at jeg har altfor korte ski i følge den tabellen, men jeg er nå også en elendig skiløper, så det er kanskje greit nok.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 12:29   #7
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.265
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Jeg syns du skal gi henne noe kortere ski enn den oversikten Java linker til anbefaler, nettopp fordi hun ikke er veldig øvet.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 12:42   #8
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

I den tabellen skriver de at de tar høyde for at man skal vokse UT av skiene. Jeg ville ikke kjøpt enda kortere ski hvis de stort sett skal brukes til å gå skiturer. Hvis det derimot er lek på ski de skal brukes til er det greit å kjøpe dem kortere.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 12:48   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

I den tabellen skriver de at de tar høyde for at man skal vokse UT av skiene. Jeg ville ikke kjøpt enda kortere ski hvis de stort sett skal brukes til å gå skiturer. Hvis det derimot er lek på ski de skal brukes til er det greit å kjøpe dem kortere.

Ok, så det er forskjell, altså?

Snuppa leker ikke. Hun går skitur, og hun går like fort som meg (ikke at det heller sier all verden). I tabellen står det at hun på 142 cm skal ha ski som er 155-160 cm hvis hun er barn og 160 hvis hun er junior. Jeg er fristet til å gå for 160.

På den annen side så skal nok lillebroren arve skiene om noen år, så egentlig trenger vi ikke å kjøpe dem for lange. De neste hun får er kanskje voksenstørrelse?

Mine ski er 165, og er kanskje i korteste laget. Jeg kjøpte dem for 6 år siden, og hadde med meg min da 5-årige datter i butikken og sa at jeg skulle ha ski så jeg kunne gå sammen med henne, og at hun gikk nesten like fort som meg da også. Han solgte meg de billigste skiene de hadde i butikken, men noen litt dyrere sko med god varmeisolasjon.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 12:55   #10
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Forskjellen er at når du går tur så går skiene stort sett rett fremover i løypene. Når du leker skal du snu deg, hoppe, skøyte, svinge osv. Siden dere har en lillebror som kan arve ville jeg nok kjøpt 155 til henne. De kan hun ha til hun er 155-160 cm selv. Så overtar han dem.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 12:57   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Mine ski er 170, tror jeg. Jeg er ca 163 cm høy. Skiene jeg hadde i ungdommen var 190. Jeg kunne nok hatt litt lengre, men der var de som var igjen og de funker fint til mitt bruk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 13:08   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Jeg er 181 lang og har 185 ski. Anbefalt av skifolk i skibutikk.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 13:54   #13
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Men blir ikke korte langrennsski også ustabile og flappete i nedoverbakkene? Korte alpinski er jo skrekken i fart, de rister og krysser seg. Jeg ville spurt i butikk, ikke gøy når det er vanskelig å få kontroll på ski i nedoverbakker.

Jeg er muligens gnien, men ser ikke vits i å kjøpe ski 10 cm lengre enn barnet når barnet vokser 10 cm i året. Vi går på ski i fine oppkjørte løyper og under bra forhold.

Jeg er 172 cm, har 200 cm ski, men de neste blir 190 cm lange fordi jeg liker å skøyte og er ikke så god i fart.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 13:57   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Poenget er vel at om man er ganske grønn på ski, så er det lettere å gå på kortere ski. Lettere å finne skigleden.

Så er det kanskje en idé å kjøpe lengre ski hvis man er "typisk norsk" og delvis født med ski på bena.

Vi er mer født med kaffe latte i handa, og syns ski er rart og underlig, men noe vi forøke å mestre.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 15:15   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Om hun ikke er så øvet, så anbefaler jeg ski som ikke er max 10-15 cm lenger enn henne. Lange ski er vanskeligere å manøvrere.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 15:25   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.390
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Kroppslengde + 10-15 cm sier reklamebilaget fra G-sport som fulgte med avisa i dag.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 15:30   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Vi er mer født med kaffe latte i handa, og syns ski er rart og underlig, men noe vi forøke å mestre.



Dette er definitivt den kategorien både jeg og snuppa tilhører også.

Hun er 10 år og kan ta buss på kryss og tvers i Oslo sentrum, hun vet hvor hun får den gode iskaffen (riktignok uten kagffe) og hvilke butikker som har klær hun digger ... ski derimot ... der har hun en del å lære.

Men hun har nå altså bedt om at vi skal øve litt mer enn vi har gjort, og akkurat det burde jeg klare å følge opp.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 08:24   #18
Snipp
Aktiv
 
Snipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 142
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Har ikke så mye å si om skiene er litt korte, men stavene bør vært lange nok ellers så blir det knølete å stake.

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 22:14   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Hva endte du opp med, Tjorven? Min eldste er litt over 160 cm nå og har ski på 160. Hun fikk dem for to år siden. De er nok i korteste laget, men hun må i alle fall bruke dem ut vinteren. Neste år blir det nok nye.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 20:50   #20
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lengde på langrennski og staver

Jeg kjøpte ski til poden i dag. Dama i butikken mente han skulle ha 160 cm lange ski. Han er drøye 150 cm lang.

Da jeg kom hjem ser jeg at de nye skia kun er 3 cm lengre enn de gamle, og iflg alle tabeller skal han ha 170 cm.

Går det an å bytte de til lenger, tro?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no