Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-16, 22:17   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Yngste er 7.5 år og rundt 125 cm lang. Han har frost ski, smørbare, på 130 cm, kjøpt brukt. Jeg er ingen smører og har derfor lurt på om jeg like godt skal kjøpe nye ski til han nå, smørefrie, og selge de gamle.

Er det ikke like greit å da kjøpe ski på 140 cm slik at han kan ha dem noen år? Han er langt fra erfaren, men synes det er gøy og klarer seg fint.

Hva slags ski kjøper jeg? Han har altså frost nå, blå, men jeg må innrømme at de nye frostskiene ikke er så fine og at han nok vil synes de er barnslige neste år. Eldste har sorte og gule Fisher crown. Ser de fleste barna i skiløypene har slike. Er det egentlig stor forskjell på barneski? Eller er ski ski? Vi går i løyper.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 22:29   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.869
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Det kan være stor forskjell på ski også for barn. Minste har 200-kronersski fra Madshus, de er som stive planker. Men helt ok til hennes bruk som er å labbe et par hundre meter og bruke de i barnehagen.

Eldste på snart 7 har Fisher crown og de kjennes mye bedre ut, og hun er selv fornøyd med dem. Må ha nye til neste vinter, og da blir det muligens smøreski. Har 120 nå og de når henne i panna (hun er ca 120 cm). Det er vanskelig å gå på for lange ski, så ville ventet til neste sesong med 140 om jeg var deg. Evnt kjøpe nå og vente med å bruke de.

__________________
09 & 13

Sist redigert av venla : 24-01-16 kl 22:35.
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 22:45   #3
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Barn skal vokse ut av skiene, ikke inn i de, så jeg ville heller kjøpt Swix smøretape, og lagt på de han allerede har, og heller ventet med å kjøpe nye.

Smøretapen er universal, passer til de fleste føre, og vi er 3 fornøyde brukere av den her i huset. Kan fint holde ut sesongen, kommer litt an på hvor mye skiene blir brukt.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 22:45   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Ja, lange ski er ikke lette å gå på. Men tror ikke jeg gidder kjøpe nye nå i 130 og så kjøpe 140 neste vinter. Men han kan sikkert ha 130 neste vinter også så jeg burde vel gjerne heller bare kjøpe det? Den tanken slo meg ikke. I fjor og årene før brukte han et par ski etter eldste (hennes første par) som bare var 90 cm lange.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 22:47   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Barn skal vokse ut av skiene, ikke inn i de, så jeg ville heller kjøpt Swix smøretape, og lagt på de han allerede har, og heller ventet med å kjøpe nye.

Smøretapen er universal, passer til de fleste føre, og vi er 3 fornøyde brukere av den her i huset. Kan fint holde ut sesongen, kommer litt an på hvor mye skiene blir brukt.

Aldri hørt om før, men takk for tipset! Det skal jeg jammen meg gjøre.

Det synger nok på siste verset med snøen vi har nå, i alle fall med løypene i byen, men det kan jo fint komme mer snø i både februar, mars og april, så noen flere turer blir det nok.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 22:49   #6
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.267
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Bruk heller smøretape som foreslås her enn penger på nye, smørefrie ski. Det er mer skiglede i det. Jeg syns ikke du skal gi en 8-åring smørefrie ski neste vinter heller, om jeg får lov til å være ærlig.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 22:52   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Da blir det smøretape i år.

Jeg har selv smørefrie ski, men i min barndom hadde jeg alltid smørbare. Eldste på nesten 11 har også smørefrie. Mulig vi skal revurdere det da til neste år.

Jeg har gått mye på ski i min barndom, så hadde jeg et langt opphold fordi jeg studerte i utlandet. Er det altså så stor forskjell på smørefrie og smørbare ski?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 22:56   #8
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.267
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Sånn bortsett fra lyden i nedoverbakke, mener du?

Jeg syns at man egentlig ikke får noen ting med smørefrie ski av den gammeldagse typen. Ikke tiptop feste og skikkelig dårlig glid. Men om man nesten ikke går på ski og er fornøyd, så er det sikkert ikke fullstendig feil.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 23:40   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.858
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Vi kjøpte nye langrennski til storebror nå i helgen (smørefrie ski, Rossignol, fra XXL). Han er 127-128 cm lang. Vi fikk vite at jo yngre og mindre drevne de er på ski jo nærmere barnets høyde skal skienes lengde være så vi ble anbefalt å kjøpe 130 cm til storebror og mente at han kunne bruke dem neste sesong også, selv om de da vil være kortere enn han selv er (de forrige skiene hans var 110 cm og de brukte han også to sesonger). I ditt tilfelle ville jeg derfor ventet med å kjøpe nye ski og heller kjøpt smøretape slik Sol foreslår.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 07:44   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Jeg aner rett og slett ikke. Lillebror har arvet etter storebror, men alle skiene er smørefrie og anbefalt på sportsbutikk. Jeg tipper at det ene paret er 1.30 og det neste paret 1.40.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 08:38   #11
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.848
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Min er ca 134, han har fisher ski på 140 som ble anbefalt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 09:01   #12
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Jeg ville beholdt skiene i år og heller kjøpt nye, smørefrie ski neste år. Universaltape kan være et veldig godt alternativ til å smøre ski. Jeg mener at smørefrie ski er helt utmerket til små barn som går korte turer i oppkjørte løyper noen ganger i løpet av vinteren. Ingen ting dreper motivasjonen mer enn bakglatte ski for et barn som kanskje ikke klarer å gå "teknisk rett" (bruke tyngden for å få fraspart/feste). Heller godt feste enn optimal gli, synes jeg.

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 09:19   #13
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Mine har smøreski begge to, husker ikke hvilken type. Jeg fikk anbefalt smøreski når de var mindre, og har fortsatt med det.

En venninne har nettopp kjøpt smørefrie, og hun er veldig fornøyd, hun sier det er noe helt annet enn smørefrie fra "gamle dager".

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 09:23   #14
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Korte ski er enklere å gå med, og derfor er det bedre med for korte enn for lange- iallefall hvis man er uerfaren. Jeg har korte ski selv.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 13:14   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

I følge G-sport sitt tips kan barn med kroppslengde 125 cm godt ha langrennski på 140 cm. https://www.gsport.no/raad-og-tips/vinter/nordisk. Men jeg ville ventet til neste år.

Mine har også smøreski, sånn noenlunde rett lengde i forhold til kroppslengden sin, men her går ski i arv, så det varierer litt. I år er det kun 10-åringen som har fått nye ski, hun fikk skøyteski og -sko i julegave. Ellers fikk de alle tre nye ski for to år siden. De har jo vokst siden den gang, så nå bruker broren på 8 år de skia som storesøstra fikk, når hun ikke bruker dem selv. Hvis hun vil gå med festesmøring (som er det lureste på lengre turer) må han bruke sine egne, de er nok strengt tatt i korteste laget til han (liksom de lengste er til storesøstra), men det funger greit inntil videre. Hans er nok mer passe til tvillingsøstera, som er nesten et hode kortere. Men vi har også et par til, i nøyaktig samme lengde, Rossignol-ski som er rosa med påskriften "princess" på, kjøpt til storesøstra i sin tid pga at de var på tilbud. Det er langt under lillesøsters verdighet å bruke råååsa prinsesseski (oh, the shame ), så hun bruker helst brorens, når han bruker storesøstra sine. Men helst vil han beholde sine gamle selv, uten festesmøring, og bruke dem til skøyting (ikke særlig misunnelig på storesøstra nei ). Disse to skiparene (guttens + de rosa) er 140 cm lange, og tvillingene er hhv ca 128 cm og 140 cm. 10-åringens klassiskski, som guttungen som regel bruker, er vel 150 cm tror jeg. Tiåringen er ca 150 cm.

Så når alle tre går sammen, med vanlige smurte klassiskski, har 10-åringen og den ene 8-åringen litt for korte ski, mens den andre 8-åringen går og gremmes på ski i riktig lengde, men med håpløst feil design. Så det er mulig jeg ser etter noen greie brukte klassisk/allroundski til 10-åringen, slik at verden faller på plass.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-01-16 kl 00:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 13:19   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Lillesøster er ca 122. Hun har arvet brorens Frostski. De er 130, smøreski.
Storebror er ca 152, fikk Fischer til jul, 170 lange, smøreski.

Jeg ville kjøpt ventet til neste år og kjøpt 140ski til ham da, i alle fall om han har strukket seg litt. Ville gått for smøreski.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 15:32   #17
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 916
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

4,5 åringen er 110 cm. Vi kjøpte akkurat nye ski til henne. Fisher Crown 120 smørefrie. Hun hadde fra før smøreski på 100 cm som hun mestrer godt, men vi er ikke så gode på smøring. Hun likte de nye skiene godt.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 15:48   #18
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Min er 148 cm, og jeg tenker å kjøpe 170 cm ski fordi hun skal kunne bruke de neste år. Jeg tenker å kjøpe en folkepakke på XXL.

For påskeski turgåere som oss er jeg litt usikker på hva som er verst, dårlig smurte ski eller trege smørefrie ski. Pappa smurte ski, selv har jeg har aldri gjort annet enn å smøre med Swix mest brukte eller spraye klister.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 15:49   #19
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Min er 148 cm, og jeg tenker å kjøpe 170 cm ski fordi hun skal kunne bruke de neste år. Jeg tenker å kjøpe en folkepakke på XXL.

For påskeski turgåere som oss er jeg litt usikker på hva som er verst, dårlig smurte ski eller trege smørefrie ski. Pappa smurte ski, selv har jeg har aldri gjort annet enn å smøre med Swix mest brukte eller spraye klister. Smørefrie ski har blitt mye bedre de siste ti årene.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 17:39   #20
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.113
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags langrennski har deres barn og hvor lange?

Skismøring er stress syns jeg, jeg har faktisk prøvd. Og for unger som vil ha med seg skia og surre rundt på skolen etc, så er smørefritt å foretrekke, smøring forsvinner jo fort i løpet av dagen uansett.

Jeg har konkludert med at terskelen blir for høy når jeg må smøre, det blir for lite attraktivt å komme seg på ski. Og så er det feil føre støtt, enten isete (ikke feste) eller snør (kladder), så da går jeg heller på smørefritt. Har sånn ny type da.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no