Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Finnmarkinger og politikk

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-09, 21:54   #41
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Mens vi snakker om samer. Jeg har fått med meg at samiske miljøer ligger svært langt tilbake når det kommer til likestilling. Dere som bor i området eller har spesiell kunnskap, stemmer det?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 22:04   #42
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Mens vi snakker om samer. Jeg har fått med meg at samiske miljøer ligger svært langt tilbake når det kommer til likestilling. Dere som bor i området eller har spesiell kunnskap, stemmer det?

Ja, de tradisjonelle kjønnsrollene står fremdeles sterkt i mange samiske miljøer.
Mannfolka er ute med flokken, damene steller hjemme.
Sånn er det, liksom.
Men det er nok helst i de mest tradisjonelle reindriftsfamiliene, vil jeg tro.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 22:09   #43
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Gjør vi? Takk for opplysningen.

Jeg begynner å skjønne at du spissformulerer deg for å provosere, så jeg har ikke tenkt å reise busta så skrekelig høyt denne gangen.
For det er mye rasisme ute og går blant den samiske befolkningen, mye er på grunn av fornorskningen og undertrykkelsen vi ble utsatt for før i verden.
Det sitter hardt i hos mange.
Jeg kan bare ikke helt skjønne hva det skal gagne vår folkegruppe å snu hatet andre veien, men det er nå meg, da.
*kumbayah*

Men når det er sagt, så er samene like individuelle som folk flest.
Det finnes mange åpensinnede og opplyste samer også, jeg regner meg selv som en sånn.

Det er vel ikke noe å reise med busta for heller, dersom du leser hele innlegget. Fremmedfrykt er ikke noe ubretinger negativt i mine øyne. Det er et allminnelig sosiologisk fenomen. Som de fleste sunne vi-grupper tyr til når de utfordres av noe fundamentalt annerledes. Så det er bare å slappe av. Jeg klapper medhårs og vel så det, når det kommer til støkket..

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 22:11   #44
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det er vel ikke noe å reise med busta for heller, dersom du leser hele innlegget. Fremmedfrykt er ikke noe ubretinger negativt i mine øyne. Det er et allminnelig sosiologisk fenomen. Som de fleste sunne vi-grupper tyr til når de utfordres av noe fundamentalt annerledes. Så det er bare å slappe av. Jeg klapper medhårs og vel så det, når det kommer til støkket..

Ja, jeg beklager.
Jeg leste det neste innlegget ditt etterpå, og du har veldig rett i mye av det du skriver.
Som jeg sa, så reiste jeg ikke busta så forferdelig høyt heller.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 12:45   #45
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Nå er ikke jeg same, da, hvis man ikke skal telle med en oldemor på morssiden. Jeg er tilflytter til Finnmark. Men ellers så kan jeg signere alt Enhjørning sier ganske så helhjertet. Jeg søkte jobb som pedagogisk leder på en samisk avdeling i barnehage her oppe, og fikk den. Deretter gikk jeg på samiskkurs i et halvt år, og lærte meg det mest grunnleggende for å kunne snakke samisk med ungene. Jeg visste lite og ingenting om den samiske kulturen før jeg kom hit, og da spesielt reindrifta. Har fått meg endel aha-opplevelser, kan man si. Men det jeg først og fremst har lært, er at samer som folkegruppe, hvis man nå skal putte folk i bås, er minst like variert som gruppen nordmenn, eller FrP-velgere, eller eller eller.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 14:04   #46
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Hva med alle samene i Oslo?
Det er mest finnmarkinger og samer i Oslo enn det i Finnmark
jada er ikke bare samer i finnmark men hva med sørsamene fra trøndelag og opp til troms?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 14:25   #47
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Hva med alle samene i Oslo?

Hva har samene i Oslo med den politiske situasjonen i Finnmark å gjøre?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 14:29   #48
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Jeg kjenner at jeg trenger å skjønne mer om samer og sånt.

Er det sånn at samer og nordmenn ikke lever sammen i Finnmark? Holder man seg mest til sin gruppe?

Og er det mange samer som reiser rundt sammen med reinflokker eller er det bare noen få mens resten er IT-konsulenter og frisører som alle andre? Finnes det nordmenn som driver med rein?

Hvis man reiser rundt sammen med reinflokken, har man da med seg familien? Hvordan løser man da skole for eksempel?

Jeg trodde egentlig ikke det var så stor forskjell jeg. Jeg trodde faktisk at samer og nordmenn var ganske integrerte og at karikaturtegningen av en same var steingammel og ikke reell?

  Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 14:39   #49
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hva har samene i Oslo med den politiske situasjonen i Finnmark å gjøre?


Nei jeg tenkte egentlig høyt over "diskusjonen" om samene lengre opp

Tror jeg skal gå å gjøre noe annet og tenke litt mere før jeg poster i dag

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 17:17   #50
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.500
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

.....


Sist redigert av -ea- : 22-02-17 kl 16:20.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 17:23   #51
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

-ea- - så da er de fleste samer helt vanlige, og bare noen få er reineiere og lever slik vi tradisjonelt forbinder med samisk kultur?

Men de fleste samer kan antagelig norsk - snakker de da norsk eller samisk i dagligtalen?

  Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 17:42   #52
Pusurkine
Superaktiv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 405
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Mulig det har vært nevnt før, men jeg tror at saken om oljeboring i nord har en del betydning. Oljeboring i nord vil være en fordel for arbeidsliv og arbeidsplasser der oppe.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 17:56   #53
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

-ea- - så da er de fleste samer helt vanlige, og bare noen få er reineiere og lever slik vi tradisjonelt forbinder med samisk kultur?

Men de fleste samer kan antagelig norsk - snakker de da norsk eller samisk i dagligtalen?

De fleste samer er helt vanlige mennesker. Det er få som livnærer seg av reindrift og det er veldig få som lever som flyttsamer i dag. Det er helt vanlig å flytte med reinen men ikke slik som før at alle flytter med.

Det finnes eldre som ikke kan norsk. De fleste samer velger sitt eget språk i dagligtalen heldigvis. Vel og merke om de bor der hvor det er mulig å gjøre det.

I de bygdene hvor det er norsk minoritet er det ofte vanskelig for de norske å komme inn i miljøet og man kan hevde at det blir gjort en form for rasisme i det at den norske uten samisk språk bli ekskludert. Når det er sagt vil jeg også si at det er mange stolte samer som mer enn gjerne er villig til å både lære bort språket sitt og ikke minst tradisjonene sine.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no