Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-09, 18:42   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Jeg har bestemt meg for å innføre "ett barn om gangen på kjøkkenet"-regel. Håper det kommer til å funke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 18:42   #22
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Christian er 11 år og har først i det siste vist interesse og han får lov. For et par uker siden ville han lære seg hvordan man lager eggerøre for det er han veldig glad i. Det har jeg vist han og det klarer han kjempefint.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 18:43   #23
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.574
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Selvsagt får de det. Helst en og en, men to eller tre hjelpere går også an. De får bruke skarpe kniver også - hvordan skal de ellers lære?

Nå begynner det å bli litt nytte i dem, de er 3,6,8.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 18:45   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Noen tips til å unngå baluba rundt rørebollen, Dragen?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 18:48   #25
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Ja. Knotten (2,5 år) elsker å hjelpe til på kjøkkenet. Han kan for eksempel snart lage sin egen grøt - han finner fram kasserolle, desilitermål og sleiv, jeg måler opp gryn, vann og melk og han heller dem i kasserollen, og han står på en stol ved komfyren og rører mens jeg står ved siden av og passer på. Og han elsker å bake, i går bakte vi kanelsnurrer og det var bare så vidt jeg fikk hjelpe til litt utover det å måle opp ingrediensene. Jeg gleder meg vilt til årets julebakst.

Selvsagt hadde det meste gått fortere og med mindre søl om jeg hadde gjort det selv, men jeg ser på det som viktig sammentid hvor vi begge koser oss, og så lærer han jo litt matlaging og håndtering av redskaper samtidig også.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 18:49   #26
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.574
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Noen tips til å unngå baluba rundt rørebollen, Dragen?


Miksmaster. Hver sin tur. Om nødvendig med timer på mobilen som piper etter 1, 3, 5 minutter. Når det piper, da bytter vi.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 18:49   #27
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.129
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Begge to får lov til å hjelpe til på kjøkkenet. De er ikke så veldig ivrige når vi lager middag, men de synes det er artig å bake kaker og gjærbakst.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 18:50   #28
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

To-åringen min er VELDIG ivrig på kjøkkenet, og han får være med så og si hver dag. Ikke alltid han gjør så mye, men han er med og står på en stol ved siden av meg. Det han gjør så langt er å røre litt, helle oppi ingredienser osv.

Foreløpig er vi på "brødkniv"-stadiet når det kommer til skarphet, men når han blir litt større og får bedre motorikk skal han få skarpere kniver. Heller at han lærer seg å traktere en skarp kniv enn en sløv en.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 18:50   #29
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Her har vi tre som ofte hjelper til. Eldstemann lager middag 1-2 ganger i uka fast. Han er 9,5 år og har gjort dette fast siden i sommer. Han er flink med komfyr og kniver, men jeg er alltid hjemme mens han holder på med varme. De andre to kutter ofte grønnsaker og skreller poteter.
I dag bakte eldstemann kjempegode boller til farsdagen. Ungene har hver sin bakehelg som går på omgang.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 19:15   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Miksmaster. Hver sin tur. Om nødvendig med timer på mobilen som piper etter 1, 3, 5 minutter. Når det piper, da bytter vi.

Det er mer "MIN tur til å knekke egg! Du har knekt to og jeg bare ETT!!!", "jeg skal knuse eggeplommene!!!" (veldig viktig å være den første til å røre, til plommene knuses), "MIN tur til å helle melk!" "Nei, DU har helt mel, da skal jeg helle melk!" "NEi -. hver sin gang!!!"

Altså, det er litt for mange ting som skal gjøres og absolutt umulig å gjøre det "rettferdig", særlig når det finnes "stasoppgaver".

Og en lillebror som bare JEG VIL OSSÅ JEG VIL OSSÅ!!!!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 19:46   #31
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Her er ungene med på kjøkkenet ja. De er med og kutter, rører, baker ut boller o.l., og eldste har også stekt pannekaker selv. Jeg stod rett i nærheten og fulgte med altså. Da var han 5 år, og mye flinkere enn sin mor.

Vanligvis når jeg lager middag og ungene er hjemme, må jeg kjempe meg fram til komfyren, da ungene som regel har hver sin stol som de står på for å se. Den stolen må jo ifølge de stå rett framfor komfyren.

Men det er kjekt da, og ungene lærer mye.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 19:46   #32
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.269
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Polyanna; det høres ut som du burde prøve min manns slående argument fra i dag tidlig: "Det jevner seg ut over tid!" La meg bare si at det ikke går inn hos to jenter på 5 år.

Her i huset får de lov til å hjelpe med på det de vil. Jeg har en som er veldig ivrig og en som er med litt. De har respekt for varmen og får bruke store, skarpe kniver, jeg er lite engstlig av meg for sånt i grunnen. Klart det tar litt ekstra tid, men som oftest er det renere på kjøkkenet når jeg har fått hjelp, for da kan jo jeg ta meg av rengjøring mens en assistent rører i grytene.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 19:48   #33
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.574
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er mer "MIN tur til å knekke egg! Du har knekt to og jeg bare ETT!!!", "jeg skal knuse eggeplommene!!!" (veldig viktig å være den første til å røre, til plommene knuses), "MIN tur til å helle melk!" "Nei, DU har helt mel, da skal jeg helle melk!" "NEi -. hver sin gang!!!"

Altså, det er litt for mange ting som skal gjøres og absolutt umulig å gjøre det "rettferdig", særlig når det finnes "stasoppgaver".

Og en lillebror som bare JEG VIL OSSÅ JEG VIL OSSÅ!!!!!


Mine har en mor som er diktator, så det ordner seg som regel.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 19:58   #34
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.610
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Når begynner de egentlig å bli gamle nok for slikt? Enn så lenge føler jeg han er et godt stykke unna?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:01   #35
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.574
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Når begynner de egentlig å bli gamle nok for slikt? Enn så lenge føler jeg han er et godt stykke unna?


Han er jo stor nok til å se på. Sett ham i en høy stol ved siden av kjøkkenbenken. Han sier nok fra når han vil delta.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:07   #36
Tranquil
Erfaren
 
Tranquil sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 912
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

11 åringen lager middag til oss når ånden kommer over henne, og 3 åringen har deltatt så lenge jeg kan huske, hun elsker å stå og skjære opp ting som squash og paprika.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:07   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.610
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Han er jo stor nok til å se på. Sett ham i en høy stol ved siden av kjøkkenbenken. Han sier nok fra når han vil delta.


Har prøvd, men det er kjedelig... man vil da langt heller være på gulvet og leke med kjøkkenredskaper (som følgelig må vaskes før bruk), må vite... (Og løpe inn på stua og tulle med pappa...) Men selvsagt, jeg kan prøve igjen med jevne mellomrom. Så skjønner vi vel når han vil være med. Enn så lenge har han ikke koordinasjon nok til å få leke med en kniv, og slett ikke respekt nok for varmen til å få komme for nært den heller...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:08   #38
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.574
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Ja, han hjelper til. Han kan smøre egen skive, og finner seg til rett på kjøkkenet. Men får ikke bruke kniver ennå. :hønemor:
Han elsker å bake. Da må man selvfølgelig ha på forkle, og helst den spesielle hatten. Sjefskokkehatten.


Vi har biffkniver. De kan brukes til matlaging. Jeg låner ikke ut kokkeknivene, nei.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:08   #39
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Min på 2,5 år står ved siden av på en stol og følger med når jeg lager middag.
Når vi baker er han kun intressert i å slikke bollen og redskapene.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:09   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna hjelpe til på kjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Når begynner de egentlig å bli gamle nok for slikt? Enn så lenge føler jeg han er et godt stykke unna?

Han er sikkert gammel nok til å spise deig, i alle fall? Det er en god start.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no