Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Helseattest når man søker jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 09:44   #81
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg husker da jeg var nyutdannet, og hadde lyst til å begynne å jobbe i de "kule" konsulentfirmaene. Og på bedriftspresentasjonene la de ut om hvor flott det var å jobbe der, og forsikret oss om at selv om de forventet at vi jobbet minst 60 timers uke, så gikk det helt fint det. Trengte ikke å forsake noe som helst.Du trengte nemlig ikke å komme på jobb før ved 9-tiden, så da kunne du f.eks. ta treningen før du kom på jobb. Og når du gikk fra kontoret kl. 9 på kvelden var det jo leeeeeenge igjen av kvelden til å være sammen med venner og gå på kino og sånt. Og selv om vi måtte regne med å holde på med diverse prosjekter i helgene, så fikk vi minst en frihelg i måneden.

Lurer på om det fortsatt er sånn, og hvor mange måneder man holder i en sånn bedrift?

Holdt det gående i 5-6 år, jeg. Gikk helt fint. En fantastisk erfaring som jeg aldri ville vært foruten. Er det en gang i livet man kan velge å kjøre seg skikkelig, se hvor mye man kan klare, jobbe med adrenalinkjør hele tiden og virkelig LEVE og ÅNDE for jobben, så må det da være når man er 25 år og full i piff? Det har gitt meg erfaringer som jeg har nytte av hver eneste dag, lært meg uendelig mye om meg selv, og, ja, vært verdt hver time.

Ellers så syns jeg slett ikke mitt forrige innlegg fikk den oppmerksomheten det fortjente.

I dagens arbeidsmarked så må arbeidsgivere ta de best kvalifiserte de kan få tak i. INGEN har den luksus å kunne velge og vrake mellom spreke, barnløse 40-åringer!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 10:11   #82
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Holdt det gående i 5-6 år, jeg. Gikk helt fint. En fantastisk erfaring som jeg aldri ville vært foruten. Er det en gang i livet man kan velge å kjøre seg skikkelig, se hvor mye man kan klare, jobbe med adrenalinkjør hele tiden og virkelig LEVE og ÅNDE for jobben, så må det da være når man er 25 år og full i piff? Det har gitt meg erfaringer som jeg har nytte av hver eneste dag, lært meg uendelig mye om meg selv, og, ja, vært verdt hver time.

Var det du som var på NHH og holdt bed.pres.? For det var akkurat sånn de la det frem, nemlig. Men jeg er fortsatt av den oppfatning at selv om man er 25 og full av piff, så er det så mye annet man kan bruke den tiden til enn å grave seg totalt ned i arbeid. Så jeg valgte en traust bankjobb i stedet, jeg. Ikke kjempespennende akkurat, men så hadde jeg mer tid til å ha det artig på fritiden.

Men nok om det, skal prøve å gi resten av innlegget ditt den oppmerksomheten det fortjener også.

De fleste jobber jeg har søkt på de siste årene har jeg fått brev tilbake om at det har vært 74 eller 123 eller 54.368 søkere, og de takker for søknaden, men jeg når dessverre ikke helt opp i konkurransen. Så da har jo arbeidsgiver hatt ganske mange å velge blant. Det er vel de færreste som nevner sine kroniske sykdommer i søknaden, men de fleste oppgir jo både alder og sivilstatus. Så en korttenkt arbeidsgiver kan jo veldig enkelt luke ut f.eks alle barnløse kvinner mellom 25-35 som lever i fast forhold.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 10:35   #83
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Holdt det gående i 5-6 år, jeg. Gikk helt fint. En fantastisk erfaring som jeg aldri ville vært foruten. Er det en gang i livet man kan velge å kjøre seg skikkelig, se hvor mye man kan klare, jobbe med adrenalinkjør hele tiden og virkelig LEVE og ÅNDE for jobben, så må det da være når man er 25 år og full i piff? Det har gitt meg erfaringer som jeg har nytte av hver eneste dag, lært meg uendelig mye om meg selv, og, ja, vært verdt hver time.

Ellers så syns jeg slett ikke mitt forrige innlegg fikk den oppmerksomheten det fortjente.

I dagens arbeidsmarked så må arbeidsgivere ta de best kvalifiserte de kan få tak i. INGEN har den luksus å kunne velge og vrake mellom spreke, barnløse 40-åringer!

Polyanna, du har nok et yrke som er veldig attraktivt og det er nok ikke plenty av kvalifiserte folk å ta av, så i din bransje så er det nok mer sånn at de ikke kan ta seg den luksusen og sile ut folk allerede i søknadsfasen.

Men det er ikke sånn i alle bransjer, og det er faktisk en del bransjer hvor de kan unne seg denne luksusen.

Jeg jobber innen informasjon/media hvor jobbene er utrolig populære og de får hundrevis av veldig kvalifiserte søkere, ofte overkvalifiserte søkere. Det er få faste jobber og de er det en enorm rift etter. Eneste måten å komme inn på er å ta vikariater og engasjementer hvor man blir fulgt med haukeblikk og man vet ikke om man får fortsette når engasjementet er over. Mange opparbeider seg jo god kompetanse, men det er nærmest umulig å skulle tenke på å få seg barn i en sånn situasjon. Dette gjelder ikke kun innen media, men også i stor grad innen offentlig forvaltning.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 10:38   #84
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

Det er ikke så galt som dere tror altså, bare det at jeg satt med noen tanker dere ikke er helt klare for. jeg mener bare det at fortsatt er det noen menn som passer best til å være brannmenn, og noen kvinner passer bedre til jordmor osv. ok jeg er vel litt gammeldags av meg men jeg er vel en av de som mener vi bør være hjemme med barna til en viss alder og mener at selv om kvinner ønsker å gjøre manneting vil det ikke bli helt det samme og omvendt. selv om jeg ikke er det er hjemme, er det vel det jeg skulle ha ønsket. man man kan ikke få pose og sekk.

ps Det er ikke menn som utdanner seg til stuepiker,renholdere osv. og det er vel sjeden at det er kvinner som er rørleggere,selv om det finnes noen få. og det er vel mest kvinnene som er hjemme med syke barnosv selv om menn er hjemme noen ganger. dere må se liit rundt og ikke ta det så firkantet, folkens


__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 10:42   #85
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

Det er vel heller du som lever godt plantet i fortiden!


Jepp, og godt at noen er det. to føtter som er godt plantet på jorda men med en fot i fortiden og en i fremtiden [/quote]

Nå forstår jeg ikke helt at den ene foten din er plantet i fremtida? Hvordan da?
For meg synes de begge to godt plantet i fortida.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:01   #86
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

På tide å diskutere sak og ikke person her eller?

Helseattest synes jeg er dumt for de det går utover, deriblant de med sykdom og de kan det være mange av rundt omkring.

Ser selv at jeg som har et barn med spesielle behov stiller langt bak i køen hos mulige arbeidsgivere.

Det er klart at en arbeidsgiver tenker profitt.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:17   #87
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Ser selv at jeg som har et barn med spesielle behov stiller langt bak i køen hos mulige arbeidsgivere.

Dette er noe jeg kan skrive under på!

Jeg frykter vel egentlig litt at om de først åpner for at man må stille med helseattest for seg selv når man søker jobb -
når blir det da til at man må vise til at man har friske og velfungerende barn?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:19   #88
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

-
når blir det da til at man må vise til at man har friske og velfungerende barn?

Det må man vel med helseattesten det vil jeg tro.

Eller familieforhold som de mange ganger spør om.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:43   #89
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Helseattest er bare finfint. Hadde jeg vært arbeidsgiver, så ville jeg visst hvor skapet sto. Det er kjipt å bli fortalt en ting når realiteten er en helt annen. Jeg tror nødvendigvis ikke at alle kun vil ansette 100% friske mennesker, men jeg tror at folk ønsker å ansette ærlige mennesker. Dessverre er det vel slik, pga noen bedrifter, at man ikke ønsker å være 100% ærlig. Kvalifikasjoner teller, jeg tviler på at man ville ansatt en dårlig kvalifisert person fremfor den personen gode kvalifikasjoner og med ekstrem eksem som trenger 3 uker i sydenlandet om vinteren.

Det koster penger å ha folk i arbeid og jeg ser intet grunnlag som taler for at en arbeidsgiver skal "ansette katta i sekken". Det er vanskelig å sparke folk her til lands.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:51   #90
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Helseattest er bare finfint. Hadde jeg vært arbeidsgiver, så ville jeg visst hvor skapet sto. Det er kjipt å bli fortalt en ting når realiteten er en helt annen. Jeg tror nødvendigvis ikke at alle kun vil ansette 100% friske mennesker, men jeg tror at folk ønsker å ansette ærlige mennesker. Dessverre er det vel slik, pga noen bedrifter, at man ikke ønsker å være 100% ærlig. Kvalifikasjoner teller, jeg tviler på at man ville ansatt en dårlig kvalifisert person fremfor den personen gode kvalifikasjoner og med ekstrem eksem som trenger 3 uker i sydenlandet om vinteren.

Det koster penger å ha folk i arbeid og jeg ser intet grunnlag som taler for at en arbeidsgiver skal "ansette katta i sekken". Det er vanskelig å sparke folk her til lands.

Tror du at du hadde fått jobb hvis du hadde revmatisme for eksempel? Hvis du hadde sagt det i et intervju eller lagt fram helseattest?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:53   #91
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Hvem av disse to kvinnene ville blitt ansatt i en bedrift ?

Begge to er like gamle, de har god og relevant utdanning og de har bred erfaring.
De kommer begge godt ut av et intervju...
Men den ene kvinnen er ærlig nok til å innrømme at hun en gang har hatt kreft...

Jeg er redd svaret gir seg selv - og dessverre er jeg kynisk nok til å se hvorfor arbeidsgiver antakelig ville valgt slik.
Det er en trist realitet at i dagens marked bør man være frisk, ha friske barn - eller helst ikke ha barn i det heletatt.

For å gå til en annen ytterlighet:

Da jeg studerte i England en gang i tiden var diskusjoner om diskriminering innen arbeidslivet høyst aktuelle.
Hva vi - en gjeng kyniske studenter den gang kom fram til, var at eneste måten å få jobb der på var å være:

Lesbisk svart kvinne, enslig mor i rullestol...

For i England (Og jeg skriver bevisst England, da jeg ikke vet lovgivningen i GB og UK) - er de sykt nøye på å ikke diskrimenere noen.

(Rettelse... de var i det minste sykt nøye på dette i 1996 - for alt jeg vet har dette endret seg nå.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 07-10-06 kl 17:15.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:54   #92
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Nå har jeg ikke akkurat lest hva og hvordan svenskene mener i forhold til helseattest ved jobbsøking, men det er da virkelig allerede flere jobber som man må ha helseattest for å få utføre. Min jobb for eksempel! Uten at jeg består helsetesten så får jeg rett og slett ikke jobbe, og det er for vårt eget bestes skyld at denne regelen er innført.

Sånn generelt bør det vel ikke innføres helseattest for jobbsøking, men jeg ser virkelig flere typer jobber der det burde være.

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:55   #93
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Jeg tror at både ja og nei. Det spørs helt på hvilken jobb, hvilke kvalifikasjoner jeg hadde, type bedrift. Man kan ikke sitte og si at revmatikere ikke får jobb. Eller andre grupper. Samfunnet er ikke ensidig negativ til mennesker med problemer. Jeg har en venninne som er så ødelagt i ryggen at hun går på smertestillende mesteparten av tiden. Hun fungerer dårlig. Likevel har hun i løpet av de siste to årene fått tre jobber og hun har lagt frem problemene sine på intervjuvene. Hun har måttet slutte i alle, hun kan rett og slett ikke jobbe. Men hun er et enestående eksempel på at bedrifter gir folk sjansen, tross sykdom, om de føler at de passer inn i bedriften deres. Gjerne ikke Notar, men det finnes mange andre bedrifter som verdsetter verdier og gode relasjoner med arbeiderne sine.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:05   #94
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg tror at både ja og nei. Det spørs helt på hvilken jobb, hvilke kvalifikasjoner jeg hadde, type bedrift. Man kan ikke sitte og si at revmatikere ikke får jobb. Eller andre grupper. Samfunnet er ikke ensidig negativ til mennesker med problemer. Jeg har en venninne som er så ødelagt i ryggen at hun går på smertestillende mesteparten av tiden. Hun fungerer dårlig. Likevel har hun i løpet av de siste to årene fått tre jobber og hun har lagt frem problemene sine på intervjuvene. Hun har måttet slutte i alle, hun kan rett og slett ikke jobbe. Men hun er et enestående eksempel på at bedrifter gir folk sjansen, tross sykdom, om de føler at de passer inn i bedriften deres. Gjerne ikke Notar, men det finnes mange andre bedrifter som verdsetter verdier og gode relasjoner med arbeiderne sine.

Det er godt å høre slike eksempler, men jeg tror Inagh har rett. Det finns selvfølgelig unntak. Jeg tror at dersom du søker en jobb i butikk for eksempel så er det verre, hvis du ikke sitter på helt spesielle kvalifikasjoner som de trenger. Folk med spesialkompetanse som er ettertraktet får nok kanskje jobb, men folk som søker på jobber som ikke krever spesiell kompetanse vil få større problemer hvis de har plager/sykdommer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:06   #95
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Er det riktig at en person skal få en jobb om denne personens sykdom vil hindre bedriften i å tjene penger på å ansette den personen? Finnes det ikke grenser for hvor sosialistiske vi skal være?

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:12   #96
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Hadde ikke hatt noe imot å levere helseattest jeg... Jeg kommer i den kategorien mennesker Ericsson ikke ansetter. Over 35 og ifølge dem akterutseilt. Da hadde det vær innmari fint å ha en helseattest som viser at jeg ganske sikkert er friskere enn de fleste 35 åringer de har ansatt. (Iallefall mener legen min det !)

Nå er Ericsson (SVENSK) heldigvis karakterisert som gammeldagse med den "nye" holdningen sin. For i følge Naviga som har tatt seg av omstillingsprosessene på min arbeidsplass er nemlig vi over 35 - ja til og med over 50 - faktisk ganske så attraktive på arbeidsmarkedet. Vi er stabile og kunnskapsrike. I tillegg innehar vi noe de fleste 25 åringer har lite av. ERFARING. Både jobb- og livserfaring. Dette er det fler og fler arbeidsgivere som setter pris på. Problemet er vel at mange av oss er overkvalifisert for mange av jobbene vi kunne tenke oss.... men det er en annen tråd !

Hilsen en snart 50 år gammel utdatert bestemor på MacBook....

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:15   #97
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Hadde ikke hatt noe imot å levere helseattest jeg... Jeg kommer i den kategorien mennesker Ericsson ikke ansetter. Over 35 og ifølge dem akterutseilt. Da hadde det vær innmari fint å ha en helseattest som viser at jeg ganske sikkert er friskere enn de fleste 35 åringer de har ansatt. (Iallefall mener legen min det !)

Nå er Ericsson (SVENSK) heldigvis karakterisert som gammeldagse med den "nye" holdningen sin. For i følge Naviga som har tatt seg av omstillingsprosessene på min arbeidsplass er nemlig vi over 35 - ja til og med over 50 - faktisk ganske så attraktive på arbeidsmarkedet. Vi er stabile og kunnskapsrike. I tillegg innehar vi noe de fleste 25 åringer har lite av. ERFARING. Både jobb- og livserfaring. Dette er det fler og fler arbeidsgivere som setter pris på. Problemet er vel at mange av oss er overkvalifisert for mange av jobbene vi kunne tenke oss.... men det er en annen tråd !

Hilsen en snart 50 år gammel utdatert bestemor på MacBook....

Flott at du er frisk. Da er det ingen sak å levere helseattest. Det vil jo være en fordel for deg, men det er det ikke for alle.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:15   #98
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det riktig at en person skal få en jobb om denne personens sykdom vil hindre bedriften i å tjene penger på å ansette den personen? Finnes det ikke grenser for hvor sosialistiske vi skal være?

Du er faktisk inne på en viktig problemstilling her:

Er det en menneskerett å arbeide - selv om man, som du sier vil hindre bedriften i å tjene penger?

Jeg kjenner jeg slites her, fordi jeg er i et slikt dillemma selv.
Jeg sliter med å søke jobber, fordi jeg vet at jeg ikke vil være en stabil arbeidstaker, pga min hjemmesituasjon,
og jeg føler det lite etisk riktig overfor arbeidsgiver å skulle oppta en stilling...

Samtidig som jeg faktisk vet at jeg ville gjøre en god jobb, innenfor yrkesfeltet mitt...

Det er pokker ikke enkelt!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:16   #99
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det riktig at en person skal få en jobb om denne personens sykdom vil hindre bedriften i å tjene penger på å ansette den personen? Finnes det ikke grenser for hvor sosialistiske vi skal være?

Så hva skal vi gjøre med de syke da? Sette alle på uføretrygd og sosialhjelp?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Du er faktisk inne på en viktig problemstilling her:

Er det en menneskerett å arbeide - selv om man, som du sier vil hindre bedriften i å tjene penger?

Jeg kjenner jeg slites her, fordi jeg er i et slikt dillemma selv.
Jeg sliter med å søke jobber, fordi jeg vet at jeg ikke vil være en stabil arbeidstaker, pga min hjemmesituasjon,
og jeg føler det lite etisk riktig overfor arbeidsgiver å skulle oppta en stilling...

Samtidig som jeg faktisk vet at jeg ville gjøre en god jobb, innenfor yrkesfeltet mitt...

Det er pokker ikke enkelt!

Det skjønner jeg veldig godt blir et dilemma. Forferdelig synd for deg å ikke få bruke alle dine gode egenskaper utenfor husets fine vegger og.

Nei, det er pokker ikke enkelt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:19   #100
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Alle syke er da ikke på uføretrygd og sosialhjelp. Mange er i jobb, gode jobber til og med. Jeg syns egentlig at den problemstillingen er irrelevant. Syke mennesker jobber, syke mennesker jobber ikke, noen jobber heltid, noen deltid, noen er på yrkesrettet attføring osv osv. Hadde det vært slik at syke mennesker ikke får jobb her til lands, så tror jeg vi hadde hørt mye mer om det lenge før denne debatten om helseattester.

Forøvrig ville jeg mye heller ansatt en person med revmatisme enn en som røyker, hadde jeg vært sjef.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeidsfør, feminisme, helseattest, klassiker, kvinner i ledelse, likestilling, sykedager


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no