Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er din favorittgrønnsak?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-07, 20:19   #61
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Er kjempe glad i frukt og grønnsaker. Hvis jeg må velge en favoritt så må det bli ananas og brokkoli.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 20:20   #62
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Jeg er ganske glad i sjampinonger.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 20:22   #63
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Sopp i alle spiselige varianter - er avhengig. Ellers er tomat, agurk, brokkoli, gulrot, kålrot og blomkål uunværlig i heimen.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 20:23   #64
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er ganske glad i sjampinonger.

Jeg også, men kantareller er enda bedre.
Fløtesaus med kantarell. Oh. :Sulten:

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 20:27   #65
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Jeg tror ikke jeg klarer å plukke en favoritt, men akkurat nå for tiden liker jeg veldig godt fennikel, vårløk og sukkererter.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 20:31   #66
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Løk. Løk i alle tenkelige former og fasonger. Løk er uunnværlig.

Amen, Sister!

Ellers er rå gulrøtter godt. (men kokt er det skikkelig fælt)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 08:16   #67
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Akkurat nå er det kikerter(i hummus) og søtpotet(har fått oppskrift på en fantastisk god kyllingryte med masse grønnsaker, og søtpotet) men løk, brokkoli og paprika er uunværlig! Og hvitløk da.

Total lagetid 1 time, kutte tid tja 15 min.

Kjøp en naken kylling – og så skyll den i vann for å få av det meste av krydderet.
Du får kylling i ferskvare disken FØR de griller den ihjel. Går sikkert med en frossen også, men de bruker
dessverre å være noe tørrere.


Finn en vanlig kasserolle og dekk bunnen med omlag 1 cm med olje – blanding oliven og vegetabilsk olje
(raps, mais, solsikke). Legg kyllingen oppe i. Fyll rundt opp til kanten med grønnsaker. De trekker seg sammen,
så det er bare å fylle godt.
Kutt opp søtpotet, gulerot, neper, sjampinjong, løk/vårløk/sharlottenløk, hvitløk i fed (ikke del opp da brenner de i stykker), egentlig
masse av det du liker og det som er i sesong. Biter på størrelse med en halv fyrstikkeske omtrent.
Hele sukkererter, paprika, – disse tar du i etter halv tid siden de trenger kortere koketid

Krydre med salt og pepper – gjerne litt paprika, urtekrydder eller hva dere liker.

La kyllingen stå slik på samme varme som du koker poteter, i omlag 30 min. Så snur du kyllingen i gryta og har i resten av grønnsakene.
Følg litt med, men nå er det omlag 20 – 30 min igjen avhengig av kjelestørrelse. Ønsker du litt farge på kyllingen kan du frese opp varmen litt på
slutten bare.

Så legger jeg kyllingen på et fat så jeg skal klare å skjære. Grønnsakene og oljen moser jeg som regel sammen så det blir en god saus. Det er
ikke nødvendig å finmose. Litt klumper så man ser hva man spiser er bare bra.


Potetstappe
Kok skrellede poteter med ganske lite vann og 2 – 3 fed med hvitløk i vannet. Kok til de er ferdige kokte.
Hell vannet over i en bolle/mugge.
Mos potetene, ha oppe i smør og melk/fløte. Spe på med vannet du har tatt vare på. Husk at potetene absorberer
fuktigheten så stappa kan godt starte i litt tynneste laget, den blir tykk ganske fort.
Ha i salt, hvitt pepper og event krydder (velg mellom basilikum, oregano, timian, rosmarin

Lagt ut på oppfordring.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 08:22   #68
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Jeg er avhengig av løk i alle former og agurk. Også elsker jeg sopp.

Jeg har ikke noen favorittgrønnsak tror jeg, liker veldig godt de fleste grønnsaker.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 09:37   #69
Frida
Evig optimist
 
Frida sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 575
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Rå gulerøtter spiser jeg hver dag!

Ellers er jeg glad i broccoli, blomkål,sopp,asparges,løk ++++

__________________
Frida guttemamma
Frida er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 09:39   #70
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din favorittgrønnsak?

Jeg elsker løk (men jeg tåler det dårlig. ) Vi har dessuten alltid aubergine, squash, tomat og paprika i kjøleskapet, da jeg er av den formening at "grønnsaken" ratatouille passer til det meste. Gulerøtter er snask når de er helt ferske. Poteter er godt som bakt eller i stappe.

På fruktfronten kan jeg spise endeløse mengder med klementiner og gode, modne plommer. Mango er digg, men noe herk å rense.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no