Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor finner jeg slike lefser?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-07, 10:18   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor finner jeg slike lefser?

Jeg aner ikke hva de heter, men det er ikke slike lefser som skal heves (mørlefse). Det er heller ikke slike tynne som er myke - de skal være litt seige!? Inni har noen kanel, sukker og smør - andre har brunost. De kan ligge i fryseren og bare taes opp når man får besøk. Noen kaller dem klinalefse og andre kaller dem gnikkalefse - men jeg regner med at det er svært lokale uttrykk . Tanten min hadde de alltid til jul, men kjøpte de på torget i Tromsø. Det hjelper ikke meg noe særlig, jeg trenger å finne slike i Oslo.

Noen som vet?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:22   #2
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg aner ikke hva de heter, men det er ikke slike lefser som skal heves (mørlefse). Det er heller ikke slike tynne som er myke - de skal være litt seige!? Inni har noen kanel, sukker og smør - andre har brunost. De kan ligge i fryseren og bare taes opp når man får besøk. Noen kaller dem klinalefse og andre kaller dem gnikkalefse - men jeg regner med at det er svært lokale uttrykk . Tanten min hadde de alltid til jul, men kjøpte de på torget i Tromsø. Det hjelper ikke meg noe særlig, jeg trenger å finne slike i Oslo.

Noen som vet?

Og du kan ikke bruke Vestamdslefse?

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:25   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Det jeg kaller mørlefse skal ikke heves, men de eser bittelitt på takka. De er det enten sukker/smør/kanel i eller brunost. Det er ikke det du mener?
De kan fryses. Lages med kefir osv.

  Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:26   #4
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

he he, sorry, men da jeg leste overskriften så tenkte jeg med en gang på pupper.. Var midt i en tråd om BH'er så det falt seg så naturlig

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:27   #5
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Gnikkalefse og klinalefse.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:27   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Mener du slike som er ferdig påsmurte i frysedisken?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:29   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Den skal ikke ese. Og ikke lages med kefir. Den er flat - og hvit. Helt flat. Og i flere lag. Jeg aner ikke noe om lefser, så jeg vet ikke om det kan være noen av de dere mener .

Ferdig påsmurt i frysedisken? Kanskje?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:33   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Hvit, tynn og i flere lag ja - diiiiigre lefser som brettes og skjæres? Skal sjekke med matguru mormor, og komme tilbake til deg. Blir litt overrasket om hun ikke har oppskrift på noe sånt. Jeg hadde omtrent garantert hatt selv om jeg hadde hatt den store kokeboka mi her - "Vårt norske kjøkken" - der er det MASSE sånne oppskrifter på tradisjonell norsk mat.

  Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:38   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Kan man bake det selv? Må man ikke ha sånne lefsebaketingester for det? Takke?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:52   #10
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Vi kaller dem "krinalefse" og de baker mamma hvert år. Da hun var her for noen uker siden bakte vi og puttet i fryseren. I fjor kunne du kjøpe hele plater på Stortorget.b

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 11:00   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Fikk tak i to oppskrifter, men vet ikke om de er riktige da?
Den ene kalles Hardangerlefse, og er sånn tynn tynn, og som smøres.
Du får si ifra om du vil ha.

  Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 11:06   #12
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Høres veldig ut som vestlandslefse.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 11:08   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Kan man bake det selv? Må man ikke ha sånne lefsebaketingester for det? Takke?

jo du må ha takke for å bake sånne tynne store lefser.

  Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 11:09   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.670
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Høres veldig ut som vestlandslefse ja.. finnes i frysedisken nå. men det er mye billigere å kjøpe de pakkene som skal vannes og tørkes

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 13:00   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Vi kaller dem "krinalefse" og de baker mamma hvert år. Da hun var her for noen uker siden bakte vi og puttet i fryseren. I fjor kunne du kjøpe hele plater på Stortorget.b

Hvor på Stortorget?

Det ser liksom ikke helt ut som vestlandslefser heller... eller gjør de det?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 14:17   #16
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Er de litt stripete? De solgte på torget på Stortorget i en utendørsbod.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 15:26   #17
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Vi kaller de bare lefser og mamma brukte å bake de før, men har funnet en lokal dame som selger de. Det var litt enklere. Desverre er ikke dette i oslo området så kan ikke hjelpe, men det er så godt, og ingen jul uten. Tror kanskje jeg skal få oppskrift av mamma slik at jeg kan bake. (En gang i fremtiden.)

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 15:56   #18
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 16:06   #19
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Krinalefse er ikke vestlandslefse. Det er en "vanlig" lefse i bånn, men så smører man på en røre og trekker over med noe som ser ut som en grunn kam så det blir et stripemønster og steker på nytt. Så skal de bløtes og smøres med smør og kanel og sukker. Jeg har aldri hørt om at man har fått tak i dem på østlandet, zol. Men husflidslagene pleier å ha lefsebakingskurs så du får grave opp en oppskrift (jeg tror jeg har) og melde deg på.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 16:26   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hvorfor ler dere av at jeg vil ha lefser? Er det så kjerring?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no