Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor finner jeg slike lefser?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-07, 16:31   #21
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Jeg ler ikke av at du har lyst på lefser. Jeg ler ved tanken på deg på et fleredagers lefsebakingskurs utelukkende for å få laget akkurat denne typen lefser. Lefsebaking er vanskelig.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 16:35   #22
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Lefsebaking er vanskelig.

Hvor vanskelig kan det være? Jeg har jo lært meg å strikke vrangt og alt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:10   #23
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hvorfor ler dere av at jeg vil ha lefser? Er det så kjerring?

Nei
Jeg ler av tråden. Slike "lurer-på-om-dette-er-rett" tråd er litt komiske.

Jeg elsker de hjemmelagede tykklefsene til jul

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:11   #24
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hvor vanskelig kan det være? Jeg har jo lært meg å strikke vrangt og alt.

Flinka!!

Vi bakte lefser i fjor. Hos mamma. Jeg har ikke takke.
SÅ vanskelig er det ikke, særlig ikke tykklefser

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:42   #25
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hvor vanskelig kan det være? Jeg har jo lært meg å strikke vrangt og alt.

Flink!
Det er ikke så vanskelig, men tror det krever litt øvelse og det er ganske tid krevende.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:43   #26
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Ja jeg har vel egentlig bestemt at mamma får kjøpe meg noen pakker og sende nedover - så fort som mulig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:45   #27
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Det er sikkert det lureste.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 20:01   #28
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Sjekk i alle fall på Stortorget evt Youngstorget.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 20:43   #29
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Krinalefser..nam.. eller sebralefser. (veldig lokalt navn) *drømme meg bort*

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 21:52   #30
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Flinka!!

Vi bakte lefser i fjor. Hos mamma. Jeg har ikke takke.
SÅ vanskelig er det ikke, særlig ikke tykklefser

Tjukklefse kan jo hvem som helst lage. Tynnlefser krever mer utstyr og øvelse.

zol: du kan jo kjøpe deg ei takke, det koster ikke såååå fryktelig mye, og man kan bruke den til andre ting også. Sveler og kebab og store porsjoner med fiskekaker f.eks.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 22:26   #31
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Lefse er ikke bare lefse. Det finnes et utall lokale variasjoner i oppskrifter rundt om i landet, så om du finner tynnlefser i Oslo, er det ikke sikkert de har den smaken du husker.

Vi kaller det læms.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 23:43   #32
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ja jeg har vel egentlig bestemt at mamma får kjøpe meg noen pakker og sende nedover - så fort som mulig.

...Er du litt gravid, eller bare i julesteming, egentlig

Jeg vet hvilken lefse du tenker på - med kanel, smør sukker OG brunost er den himmelsk! Svigerinna mi baker dem til jul, vi kaller dem bare *navnethennes-lefser*, men jeg tror kanskje at den egentlig heter "nordlandslefse" eller "lofotlefse" eller noe i den stilen?....Du får legge ut et bilde når du får de i hus da!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 08:19   #33
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Jeg lette etter en lefseoppskrift nylig. Fant jo omtrent 100 oppskrifter.

Et tips til lefsebaking som jeg har fått er seilduk som klippes til samme størrelse som takken.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 09:53   #34
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

...Er du litt gravid, eller bare i julesteming, egentlig

Litt sånn 50/50?

Det ville ikke overaske meg om denne lefsetypen het Lofotlefse. Det er der oppskriften og de som bakte den først i min familie kom fra.

Bilde skal bli. Om jeg ikke spiser dem opp først. Blir uansett to-tre uker til jeg har dem i hus .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 10:14   #35
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finner jeg slike lefser?

Farmora mi (fra Helgeland, men bosatt i Vesterålen) bakte alltid krinalefse. Lefsene hennes var tynne og store, bakt på takke, og hun lagde striper på den ene sida med et eller anna instrument. De ble oppbevart mørkt og tørt og lagt i blaut når de skulle spises så de be mjuke. Så ble de smurt på med ei blanding av smør, sukker og kanel som var rørt sammen, bretta på en finurlig måte så det ble tre lag med lefse oppå hverandre, og skåret opp i passe biter..

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no