Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Se resultatene: Er First Blood (aka Rambo) en klassiker?
Rambo, klassiker? You crazy woman!! 4 13,79%
Rambo, tja, den er i alle fall en klassiker innenfor populærkulturen. 13 44,83%
Rambo, hvilken film er det? 1 3,45%
Uten tvil en klassiker. Har den i filmbiblioteket. 11 37,93%
Deltakere: 29. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-10, 20:27   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Jeg og mannen kom i diskusjon om dette. Og jeg merker at jeg er mye mer tilbøyelig til å kalle filmer for klassikere enn jeg er til å kalle bøker for det.

Når jeg sier klassiker om bøker så mener jeg en bok som har tålt tiden tann og er bra skrevet. Når jeg sier klassikere om filmer er det mer sånn: Man bør kjenne til filmen, fordi den var viktig i sin samtid. Rambo var jo kjempepopulære filmer. Og alle gutta hadde Rambo kniv. (Mannen var forresten sjokkert - eller egentlig veldig overrasket, da, men sjokkert ga et mer tabloid preg - over at Rambo gråt på slutten av filmen. Ikke fordi han gråt, men fordi han absolutt ikke husket det.)

Har lagt til en bra poll, men alternativene er neppe dekkende, så her er det bare å utbre seg i tråden om hva som gjør en film til en klassiker.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 20:27   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Jeg er vel stygt redd svaret er ja på dette.

  Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 20:32   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Ja, den første rambofilmen regnes som en klassiker av de fleste filmkjennere. I tillegg til dette er den et populærkulturelt ikon, på grunn av rollen den har spilt for en generasjon gutter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 20:34   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, den første rambofilmen regnes som en klassiker av de fleste filmkjennere.

Er det noen plasser (som er litt mer seriøse enn personlige blogger) hvor man kan se hva som regnes som klassikere eller ikke?

Hva skal til for at en film regnes som en klassiker? I litteraturen og musikken har jeg inntrykk av at klassikere regnes som den litteraturen og musikken som "overlever". Innenfor film har jeg inntrykk av en del regnes som klassikere også på grunn av teknologien. Den første til å gjøre ditt og datt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 20:35   #5
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Ja. Jeg liker den også. Et skrekkens eksempel på hvordan det kan gå med mennesker som lider av post traumatisk stress syndrom, og en skarp kritikk av hvordan Vietnamveteranene ble behandlet etter at krigen var slutt. Også er oberst Trautmann dritkul

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 20:42   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Jeg vet knapt hva Rambo er, jeg har i allefall ikke sett noen av filmene. Men jeg vet jo godt hva det er.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 20:44   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Ja, det er en klassiker, men jeg har den ikke i skapet. Hva da?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 20:50   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Innen sin sjanger er den vel det, ja. Jeg har (surprise, surprise) ikke sett den.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 23:05   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Helt klart klassiker!

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 23:06   #10
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Selvsagt er det en klassiker! Sylvester Stallone var en stor helt og han har vel en kultstatus i mitt lille hode enda..
Kuuule Ramboen!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 23:12   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er det noen plasser (som er litt mer seriøse enn personlige blogger) hvor man kan se hva som regnes som klassikere eller ikke?

Det er ingen offisiell liste som definerer noe som klassikere, mer en noe "alle" vet-greie. Blader som Empire har innimellom lister satt sammen av journalistene deres. I 2008 havnet Rambo med på en liste over de 500 beste filmene of all times.

Wikiartikkelen om Rambo nevner at den har hatt kommersiell og critical success, i tillegg til å ha påvirket sin sjanger. Det er jo greie mål for en klassiker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 09:28   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Den har fire-fem oppfølgere. Klar klassiker.

  Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 17:30   #13
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Selvsagt er den det! Og hadde jeg fått bestemme hadde alle måtte se den siste Rambofilmen også.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 17:38   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Selvsagt er den det! Og hadde jeg fått bestemme hadde alle måtte se den siste Rambofilmen også.

Hvilket nummer i rekken er det? Jeg likte den første så kanskje jeg bør se flere?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 17:53   #15
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Ja, det er en klassiker. Den skiller seg også veldig fra oppfølgerne. Den er mer samfunnskritisk og ambisiøs.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 18:35   #16
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er "First blood" (aka Rambo) en klassiker?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvilket nummer i rekken er det? Jeg likte den første så kanskje jeg bør se flere?

4. Den heter bare Rambo, om jeg ikke tar helt feil. Fantastisk film. (om man driter i de store samfunnspørsmålene og foretrekker blod, gørr, maskingevær og 1001 måter å drepe folk på)

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no