Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-12, 10:23   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Jeg tenker og tenker på hvordan vi skal ha kjøkkenet vårt der vi skal bo.

Vi har bestemt oss for å gå for Faktum Applåd-kjøkken fra IKEA:


Veggene på kjøkkenet skal males i enten bomull eller lys antikk. Innspill? Er det andre farger som passer bedre på stue/kjøkken? Vi vil ikke ha noe som er lysere enn bomull/lys antikk.

På gulvet vil vi gjerne ha noe i grått. Vi vil helst ha laminat og tenker på en av disse:






Benkeplate tenker vi å bestille fra Blinken og vi lurer på en av disse:





Vi vil gjerne kjøpe silgranittvask, men der er det også mange muligheter på farge.




Vi vil også gjerne ha fliser mellom benkeskap og veggskap. Hva kan passe der? Er det andre ting som kan passe bedre enn fliser?


Jeg tenker og tenker og håper noen dyktige FP-orakler kan komme med gode råd.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 10:51   #2
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Jeg ville tenkt helhet og prøvd å velge nyanser som er i samme fargeskala.

Ang veggfargene så ville jeg kjøpt en dør slik at dere kan holde ulike farger inntil døren for å se nyansen det gir. Har en følelse at Applåd har en veldig hvit overflate, noe som kan gjøre de to fargene du har valt litt "gule"/beige i forhold. Om dette er ønsket så er det jo ikke noe problem.

Da synes jeg dere fint kan bruke begge de benkene dere har valgt å vise bilde av her. Men jeg ville da kanskje vurdert det grå gulvet, siden alle andre farger går i en annen skala. Den nederste kan jo se ut som har noe snev av brun i seg.

Ang vasken dere har sett på til de benkeplatene, så bør fargene matche bra synes jeg. Ellers blir det fort et rotete inntrykk på kjøkkenet. Til den øverste benken ville jeg nok valgt hvit modell og til den nederste ville jeg nok gått for coffee

Det som totalt sett er viktig er at dere tenker igjennom hvordan dere ønsker det og hvilken fargetoner dere ønsker på kjøkkenet deres.

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:00   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Dette kommer å bli flott!

Veggfargene kjenner jeg ikke til så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Når det gjelder gulvene så tror jeg at jeg skulle velge det midterste av de to.

Benkeplate, jeg tror at jeg skulle gå for noe annet her. Den siste syns jeg blir for beige mot det resten som er grått eller er det bare bildet som ser litt beiget ut? Den første er litt sånn halvgrå. I tillegg så er jeg ikke så glad i den fargen, men det er jo hva jeg føler. Da tror jeg det er bedre med noen som er mer ordentlig trefarget eller noe som er grått/sort.

Vasken må jeg tenke på litt, føler jeg.

Fliser, om dere har lys under benkeskapene så kan noe mørkt bli flott ettersom kjøkkenet ellers er hvitt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:09   #4
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Om du skal ha grått gulv og hvitt kjøkken hadde jeg ikke valgt noen av de fargene du ser på, jeg hadde gått over i gråskalaen. De gulere hvitfargene har en tendens til å se litt skitne ut mot grått og hvitt. Jeg har hvitt kjøkken og antagelig det øverste gulvet du viser, og jeg liker kombinasjonen. Siden golvet er relativt lyst, så virker det forstørrende på rommet. At det er spettete gjør at hundehår og evt støv/rusk ikke lyser mot deg når du går inn (sånn dersom man er en person som ikke vasker kjøkkenet hver dag

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:10   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Grunnen til at vi vil ha grått gulv er at det blir en 130 cm åpning til stua hvor det er eikeparkett. Kanskje vi heller bør satse på en benkeplate som minner om stuegulvet for å få litt helhetlig inntrykk?

Vi ønsker oss en lys farge med litt brekk og det gjør ikke noe om det er gulere/gråere enn innredningen. Vi vil også ha benkeplate med litt varme.

Vi er i grunnen ikke minimalistiske og liker ikke for harde kontraster, men vi liker Applåd.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:12   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Denne benkeplaten vil harmonere stuegulvet:

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:16   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.474
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Av gulv-variantene ville jeg valgt den nederste, fordi jeg tenker at sjatteringene hjelper til å skjule smuler og rusk og rask. Gulv med en jevn farge, da vises alt så fort. Og med tre små gutter i hus regner jeg ikke med støvfritt kjøkkengulv til enhver tid.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:16   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Ja gå for noe som passer stuegulvet. Da må man nok også tenke litt mer på vaskfarge.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:18   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Av gulv-variantene ville jeg valgt den nederste, fordi jeg tenker at sjatteringene hjelper til å skjule smuler og rusk og rask. Gulv med en jevn farge, da vises alt så fort. Og med tre små gutter i hus regner jeg ikke med støvfritt kjøkkengulv til enhver tid.

Støvfritt kjøkkengulv?

Smuler blir det i massevis.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:46   #10
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Vi har det kjøkkenet og har egghvite panelplater på veggene. Vi har skiferlaminat på gulvet 8overgang til stua med eikeparkett) og eik benkeplate.
Kan se om jeg finner noe bilder slik at du får sett hvordan det er sånn fargemessig og sammensetningen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:52   #11
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé



Se bort i fra at det ikke er helt ferdig ennå.

Overgang gulv kjøkken/stue

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:54   #12
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Hadde det vært mine valg så hadde jeg nok tatt en lys grå veggfarge som gir fin kontrast til det hvite, valgt en benkeplate i steinmønster og den nederste/øverste laminaten. Vask ville jeg valgt den øverste fargen. Over benken ville jeg gått for subway fliser.

Personlig synes jeg trelaminat ofte ser litt sånn "plastikk" ut, men det er jo forskjellig fra leverandørene. Jeg synes også det er vanskelig å velge farge til vasken du ønsker når du ønsker trelaminat.

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:56   #13
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Jeg drømmer også om kjøkken. Fakts drømmer jeg om omtrent eksakt slik Obelix har det.

Hvordan får man til fin overgang mellom eikeparkett stue og grå laminat kjøkken? Nivåforskjeller og lister på guvet har jeg lyst til å unngå, sånn feielist eller vaskelist som ligger mellom gulvene.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 12:02   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Obelix!! Tusen takk for at du deler. Det er jo ganske lignende slik jeg tenker at vi vil ha det.

Egghvit er kanskje ikke så dum farge.


Det blir ikke mye kjøkkenvegg som vises på vårt kjøkken. Det blir lite og den fargen som er må vi også bruke på en glatt stuevegg samt på panel og mur i stua.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 12:04   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Siden vi har valgt å beholde parketten i stua så må det bli en overgang til kjøkkenet og jeg tror kanskje det bli en list av en slag. Er det noe som ser bedre ut enn annet?
Det blir kanskje også litt nivåforskjell, men ikke mye.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 12:04   #16
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg drømmer også om kjøkken. Fakts drømmer jeg om omtrent eksakt slik Obelix har det.

Hvordan får man til fin overgang mellom eikeparkett stue og grå laminat kjøkken? Nivåforskjeller og lister på guvet har jeg lyst til å unngå, sånn feielist eller vaskelist som ligger mellom gulvene.

Jeg tror det er umulig å få til en fin overgang hvis du ikke ønsker list i overgangen.
Vi har en kobberfarget overgangslist og det er litt nivåforskjell.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 16:17   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.835
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

laminatprodusentene har lister som er egnet til slik, også til å dekke over små nivåforskjeller. Vi er i ferd med å gjøre ferdig det nye kjøkkenet vårt - vi har Alloc concrete (ser ut som betong) på gulvet, slike panelplater som obelix har og Ikea Ädel kjøkken - slik: Vi skal ha lys grå stenplate og stålvask og kitchen boards i samme design som gulvet (concrete) istedet for fliser. Jeg skal hjem og overvåke monteringen av kjøkkenet neste uke, og poster gladelig bilder når vi kommer så langt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 16:32   #18
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøkkenplanlegging- Trenger innspill på idé

Jeg ville hatt en annen benkeplate enn de der. Ta en som ikke er så spraglete (ser andre anbefaler spetter her, jeg avbefaler fordi jeg synes det ser rotete ut uansett. greit at det ikke smuler etc synes, men det ser jo alltid rotete ut, det er ikke noe bedre etter min mening), og en gjerne en som harmonerer med gulvet. Min favoritt er heltre benkeplate sånn som det ser ut som at Obelix har, men det er jo litt mer stress med vedlikehold og sånn da.

Vi har forrsten Faktum Applåd og er fornøyd med det! Har hvite vegger (husker ikke fargen, men den er ganske hvit), hvitaktig ask parkett og heltre benkeplate.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no