Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken melk gir dere til barna?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvilken melk gir dere barna?
Hel 24 14,46%
Lett 68 40,96%
Ekstra lett 40 24,10%
Skumma 7 4,22%
Syrna melk (Biola, kefir, Cultura o.l.) 3 1,81%
Gir ikke melk/liker ikke melk 5 3,01%
Tåler ikke kumelk 10 6,02%
Annet 9 5,42%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-08, 21:25   #101
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.



Den står på hyllen på rema ilag med laktosereduserte melka

De har den vel storsett i absolutt alle butikker her oppe.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 21:28   #102
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.059
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi gir ekstra lett m/D-vitaminer. Q-melk.

Offentlige myndigheter anbefaler lettmelk, ekstra lett melk eller skummet melk til barn fra 1-årsalderen hvis de har normal vektutvikling.

http://www.shdir.no/vp/multimedia/ar...1047_1978a.pdf (se s. 55)

Vi gir skummet, blant annet med bakgrunn i denne linken, og også fordi det er det vi drikker selv. I barnehagen tror jeg de har lett.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 21:43   #103
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Total avsporing:

Ok, nå kan det hende jeg tar feil, men polarsirkelbyen, jeg regner med det er den samme byen som jeg bor i, og vi greier da utmerket godt å holde en like stor del av kostholdet vårt økologisk som om vi bodde i en større by. Økologisk melk har de på alle matvarebutikker der jeg ferdes. Og da også små butikker i utkantene. Jeg er helt fornøyd med utvalget økologisk i butikkene her, sammenlignet med andre steder.

Økologisk mat levert på døra får vi også.

Så vil man, så kan man.

:abernaturlich:

Syns vel jeg kjente igjen den der avataren ja.


Hei på deg, koselig å "se" deg igjen.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 10:27   #104
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

:abernaturlich:

Syns vel jeg kjente igjen den der avataren ja.


Hei på deg, koselig å "se" deg igjen.

Hei sjøl! Ja, jeg kjenner vel igjen deg også, tror jeg..

Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 12:41   #105
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Jeg gir H-melk, ser ingen gode grunner til at jeg skal gi barna lett eller ekstra lett for den del. Jeg vil absolutt ikke si at H-melk er fra den gamle skolen som noen sier så fint.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 12:54   #106
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Jeg kjøper økologisk lettmelk, mens mannen kjøper ekstra lett, så vi/ungene drikker 70/30 økologisk lettmelk/ekstra lett.

Om ungene er normalvektige synes jeg dere skal bruke den melken dere normalt ville brukt.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 13:04   #107
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Her går det stort sett i ekstra lett hjemme, siden det er det vi voksne drikker. I bhg tror jeg det er lettmelk.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 13:05   #108
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Ekstra lett, pga tilsatt d-vit.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 13:07   #109
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Her går det i lett eller ekstra lett.
De drikker også Biola, men da med smak, så det begrenses.

Samme.. Når vi har biola, så drikker de det. Har vi lett, så drikker de det. Men de får ikke så mye.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 13:08   #110
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Mest lettmelk, da vi kjøper Tines økologiske.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 13:12   #111
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Gutten får H-melk pga. dårlig vektutvikling. Jenta får morsmelk. Hun kommer også til å få H-melk når hun passerer året.

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 13:29   #112
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Vi har Lett melk, pleier å kjøpe Q-melk. Har vi biola/annet, får hun det også.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 13:34   #113
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.025
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Snuppa drikker ikke melk. Har aldri villet ha og vi har gitt opp å presse det i henne.

Hvis hun skulle finne på å drikke melk, så ville hun fått den vi har. Det er ekstra lett.

Så lenge det ikke er noen store fordeler ved å drikke helmelk, så ville jeg valgt å gjort det enkelt og dermed bare ha en type melk i kjøleskapet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 13:35   #114
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.994
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Vi har stort sett ekstra lett i huset, så da drikker de det. På skole og i barnehage drikker de lettmelk.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 15:02   #115
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Det har jeg aldri tenkt på at det kan finnes.

Finnes disse i vanlige matbutikker?
For jeg har bestandig brukt vanlig fløte for det om jeg ikke tåler det

De finnes vel ikke automatisk i vanlige butikker, men om du ber dem om å ta det inne så er det vel en mulighet for at de gjør det?
Denne siste her er god.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 15:08   #116
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Lettmelk.

Ifølge en lege jeg kjenner er melk for kalver
Så der kommer ikke melk inn i hans hus som drikke.
Skal det i bakes med melk etc så går det i skummet/lett...
Vann og morsmelk er menneskets drikke (men sant nok)


Her brukes det lettmelk.

Leste for en stund tilbake at overvektige barn bør ikke drikke mye melk pr dag og kun da gi skummet/lett.

Andre veien var det lurt å gi H-Melk, samt H-Melk til de aller yngste.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 15:14   #117
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Vi drikker alle TineMelk ekstra lett vanligvis. I barnehagen får gutten lett melk.
Når vi har lettmelk i hus er den økologisk (iallefall om det er jeg som handler), men denne brukes storsett bare til matlaging.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 16:21   #118
Myrthel
Lykkelig mamma til 3
 
Myrthel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 6
Myrthel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Her drikker alle lett melk

Myrthel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 19:07   #119
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.950
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Her i huset brukes det helmelk og kulturmelk (som også er laget av helmelk). Ser ingen grunn til å bruke lettprodukter, spesielt ikke til ungene. Jeg foretrekker å redusere på sukker og raske karbohydrater framfor fett.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 19:11   #120
Tusta
Aktiv
 
Tusta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 265
Tusta er litt kul
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Jentungen drikker Helmelk etter anbefaling fra lege. Allerhelst skulle hun hatt fløte.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
fettinnhold, melk, melkefett


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no