Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Kan man sy hardangersøm til egen bunad?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-22, 16:07   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Kan man sy hardangersøm til egen bunad?

Jeg skjønner at noen kan det. Men kan helt vanlig folk som knapt kan strikke og ikke har gjort noe som ligner siden formingstimene på midten av 80-tallet? Hvor lærer man dette i Oslo? Må man på kurs eller fins det noen gode videoer?

Angrer på at jeg ikke slo til på bestemors forslag om å lære meg.
Lurer også på om bestemors små hardangersømbrikker kan klippes opp og brukes på skjorten til kanten rundt armene?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-22, 16:16   #2
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan man sy hardangersøm til egen bunad?

Jeg sydde all hardangersømmen til datterens bunad, pluss perlet bringeduk og belte. Hadde aldri gjort det før, men en kollega viste meg det grunnleggende. Det er faktisk veldig enkelt, først og fremst er det nøyaktighetsarbeid, og så må man ha tålmodighet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-22, 16:51   #3
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.809
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan man sy hardangersøm til egen bunad?

Mamma sydde hardangersøm til skjorte og forkle for meg. Tror ikke hun kunne det fra før. Krever tålmodighet, ser jeg for meg. Har ikke arvet det..

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-22, 18:04   #4
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan man sy hardangersøm til egen bunad?

Nøyaktighetsarbeid tror jeg skal gå fint. Men hvordan går man frem egentlig? Kjøper en skjorte på Husfliden eller Embla og broderer på tilhørende "lapper" som sys på etterpå?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-22, 18:59   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan man sy hardangersøm til egen bunad?

Har i disse dager inne på Husfliden en halvferdig bunadskjorte som en eldre slektning hadde begynt på. De var veldig entusiastiske over å ta vare på gammelt håndverk med affeksjonsverdi, og skulle gjøre den ferdig, de måtte antakelig også gjøre litt om på stoffordeling, fordi barnet som skulle ha skjorta var større enn slektningen nok hadde sett for seg.

Jeg tror og håper at om du tar med deg bestemors broderier, får du samme mottakelse som vi fikk.

Ellers tror jeg det går helt fint å lære, det er nøyaktighet og telling som gjelder.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=258059651

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-22, 23:14   #6
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan man sy hardangersøm til egen bunad?

Jeg meldte meg inn i gruppe på FB. Vi som syr/monterer bunad. Jentene mine ønsket lik bunad som meg så da ble det jeg som måtte sy. Sydde matforkle på barneskole lissom. Lærte også litt via YouTube.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no