Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2022

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-22, 10:09   #261
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Ja, da er august snart omme, og endelig er det både vegger og tak på drivhuset! Flytta inn de stakkars forsømte tomatplantene som har stått inntil låveveggen siden i juni, de har stått tett og har ikke blitt verken beskjært eller bundet opp, og fått uregelmessig vanning, men de har masse blomster og en del tomatkart, så det er kanskje håp for noen modne tomater i løpet av september?

Agurk og paprika står fortsatt inne, mulig jeg prøver meg på å sette dem ut også, så får vi se om stumpene av sesong 2022 kan reddes.

Og så blir det vel snart å begynne planlegging av drivhussesongen 2023...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-22, 14:31   #262
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.597
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2022

Vi har kjøpt frukttrær! To epletrær og to pæretrær, som snart skal kjøres opp til hagen på landstedet.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-09-22, 08:57   #263
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg vurderer å sette hvitløk i høst. Må sjekle hva slags og når. Er det noen som har forsøkt?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-22, 09:07   #264
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg vurderer å sette hvitløk i høst. Må sjekle hva slags og når. Er det noen som har forsøkt?

Ja, jeg har hatt hvitløk i 2 år, mener jeg har satt de ca september/oktober, i fjor ble de litt små, i år ble de veldig fine, vil nok være selvforsynt med hvitløk gjennom vinteren. Moro med egenprodusert hvitløk!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-22, 09:14   #265
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.534
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Når var der egentlig vi tok opp potetene tro?

Vi har jo ikke satt poteter i år. Men der var visst noen overliggere, for det kom potetris, så vi får grave litt og se. Se på det i helga kanskje? Bra vær, det er jo ikke kjekt å gjøre i regn.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-22, 09:35   #266
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Ja, jeg har hatt hvitløk i 2 år, mener jeg har satt de ca september/oktober, i fjor ble de litt små, i år ble de veldig fine, vil nok være selvforsynt med hvitløk gjennom vinteren. Moro med egenprodusert hvitløk!

Selvforsynt, bare det er jo gøy. Jeg tror jeg må finne et egnet sted og forsøke sette.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-22, 09:47   #267
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Tror hvitløken vil ha ganske næringsrik jord (jeg gjødslet mye i år) og ikke for tørt, tror det var tørke som gjorde at mine ble så små i fjor.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-22, 11:42   #268
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.341
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har fått masse physalisfrukter på to planter jeg sådde fra frø i vår. Plantene må vel tas inn etter hvert om jeg vil beholde dem, noen som har erfaring med stell av physalis inne/om vinteren?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-22, 11:50   #269
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Hvitløken fra i fjor ble aldri helt bra. Jorda her er anderledes enn der vi bodde før. Jeg må se om jeg finner et bedre sted eller om det er noe jeg kan gjøre for å få det til bedre. Drueplantene vokser som bare det, en venninne og jeg har høstet mye. Det blir det dolmes av. Jeg antar det tar et år eller to før druer også kommer. Rabarbraen skal byttes, jeg har ikke skaffet rett type (Victoria?) ennå, det begynner å haste. Jeg innrømmer at jordbær er for mye styr for meg, så de kutter jeg ut.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-22, 15:36   #270
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.113
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg har fått masse physalisfrukter på to planter jeg sådde fra frø i vår. Plantene må vel tas inn etter hvert om jeg vil beholde dem, noen som har erfaring med stell av physalis inne/om vinteren?

Jeg har også fått masse frukter på min! Kjempegøy. Veldig gode! Jeg prøvde overvintre en paprika i fjor men det er ikke så lett altså. Det går jo an å bare ha den som en vanlig stueplante, men min er diger, og det er sikkert lurt å klippe ned, og ofte skal vel sånt ha det litt kjøligere enn stuetemp men lyst, og jeg har ikke noe godt egnet rom. Vet at folk også sliter med at de får lus/fluer/utøy på sånne planter inne. Men det skader jo ikke å prøve!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-22, 22:15   #271
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Det som har vært mest vellykket denne prøvesesongen med drivhuse og sånt er sukkererter, tomater, agurk, paprika, jordbær og gulrøtter. Resten synes jeg det har blitt lite med.

Jeg må fylle på mer jord i pallekarmene, jeg synes ikke det holdt med en pallekarm i høyden med det jeg hadde av jord i år.

Ellers hadde jeg en stakkars rødstrupe i drivhuset mitt i dag. Jeg var ikke inne der i går, så jeg vet ikke når den kom inn. Men jeg fikk den heldigvis ut igjen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-22, 21:13   #272
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

I dag fikk jeg endelig ut fingern og ryddet ut mer av drivhuset. Jeg røsket ut alt av tomat-, og agurkplanter for noen uker siden, i dag fikk jeg tømt alle pottene de var i. Jeg har fylt opp pallekarmene med rester fra pottene, og lagt løv på toppen.

Det gjenstår mye rydding inne i drivhuset, men det er utstyr som må stables og sånt. Det er ikke like stress som å få ut planter og annet organisk rask.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-22, 21:15   #273
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.113
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har også ryddet drivhuset i dag. Plukket de siste druene først, alt av tomater hadde jeg allerede tatt ut. Har spylt drivhuset med høytrykkspyleren og fått ryddet opp i alle millioner med blomsterpotter. Jeg har også kastet alt av rester fra pottene i et bed jeg bruker som potetåker.

Nå står det egentlig bare igjen noen gresskar, det ble et par stykker som er små og umodne. Og jeg har purre i pallekarm, og noen urter selvsagt. Neste helg skal jeg sette hvitløk.

Jeg har også satt noen tulipanløker i potter, det blir spennende å se om de kommer opp, og om jeg klarer holde de unna rådyrene.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-22, 21:19   #274
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2022

I går plantet en nabo og jeg tulipanløk i de store bedene foran leilighetsbygget. Blir spennende å se om de blir fine.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-22, 22:43   #275
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.113
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg hadde egentlig gitt opp tulipaner fordi det er rådyrmat de lux men får tro jeg klarer snike de pottene unna, hvis det kommer opp noe.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-22, 22:59   #276
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Denne helgen har vi flytter en Rhododendron og gjort klart til å så plenfrø der den stod. Jeg har også tømt krukker, og ryddet for vinteren. Men jeg har mer jobb igjen.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-22, 23:05   #277
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.706
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Pallekarmen med jordbær, paprika og tomater har liksom dødd . Hvertfall tomatplantene. Hva er lurt å gjøre? Dette er mitt første år med pallekarm. Ellers har jeg tatt inn noen blomster i krukker og skal ta inn noen flere for å se om de kan overleve vinteren innendørs. Det er hortensia, spanske marerittet og noen andre jeg ikke husker navnet på. De skal bo i kjelleren.
Hva må jeg gjøre med pallekarmen?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 00:15   #278
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.534
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Gode tips til å ikke få med en hel hær med lys når en tar inn planter til overvintring? Jeg har planer om å ta inn pelargonia og fuchia, men jeg ser de har fått lus dere de har stått på trappa...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 12:16   #279
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.341
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg skulle til å kaste fire georginer som har blomstret flott i hele vår/sommer, men så ser jeg at de har dannet masse digre knoller på røttene. Kan de da komme igjen til neste år selv om dette var såkalte sommergeorginer/ettårige?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 12:17   #280
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Gode tips til å ikke få med en hel hær med lys når en tar inn planter til overvintring? Jeg har planer om å ta inn pelargonia og fuchia, men jeg ser de har fått lus dere de har stått på trappa...

Jeg hadde planer om å ta inn paprikaplantene mine over vinteren, men de har vært så plaget med lus at jeg ikke tar sjansen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no