Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pesto

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-22, 11:31   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pesto

Jeg liker egentlig ikke pesto. Har dog bare smakt slikt skvip på glass fra rema.
I går fikk jeg det for meg at jeg skulle lage noe av squash. Så jeg freste squash, purre og grønnkål myke i panna. Tilsatte gresskarkjerner (det var det jeg hadde) salt, litt hvitløk (krydder, de jeg dyrker er ikke ferdige enda) og et kvart glass med fetaost med olje, krydder og det hele. Kjørte stavmikseren i det og fikk en guffe som så og smakte forbausende likt pesto

Jeg har mye squash, mye grønnkål og mye purre og jeg tror dette kan bli bra med litt justering. Mindre salt (ble veldig salt) mer hvitløk, og bruke fersk ikke tørka. Også har jeg diverse osterester jeg kan bruke.

Men kan jeg ha i chilli? Jeg fikk to chilliplanter i byttegave og de er i ferd med å gi en solid avling.
Mulig dette ikke lenger er pesto men godt som tilbehør til mat vil jeg tro det er uansett. Jeg har mye dill, en del gressløk og en del løk. Persille også. Så jeg kan lage med mange forskjellige smaker.

Er det andre ting jeg med hell kan tilsette? Eller noe jeg bør unngå?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-22, 11:33   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pesto

kan pesto fryses?

Jeg innbiller meg at en variant med mye dill må være godt blandet med bittesmå, kokte nypoteter? Som en lun potetsalat?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-22, 11:49   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pesto

Dette er jo uansett ikke pesto, pesto er laget av basilikum evt andre urter. Mens det du lagde blir vel en slags grønnsaksrøre. Chili tror jeg nok passer fint.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-22, 23:03   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pesto

Kall det hva du vill, godt høres det ut og fryses kan det,
Jeg elsker slike moser, de er gode å spise aparte, på skiva under ost eller kjøttpålegg, eller å vende inn i kokte eller bakte grønnsaker.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-22, 04:23   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pesto

I Kroatia fikk vi en potetsalat som kunne ligne litt med spinat, hvitløk og olje, så det passer helt sikkert også. Men tror jeg ville ha frosset det ned uten poteter.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-22, 10:08   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pesto

Greia med pesto er gjerne at det er så mye olje og salt at den konserverer seg selv, usikker på hvor lett det er å fryse inn slike glass dersom de inneholder mye olje (enten det nå er ekte pesto eller ikke). Men det ser du jo fort dersom du prøvefryser et glass eller to.

Jeg konserverer en del ramsløk med salt og olje, det står bare mørkt og kaldt til vi skal bruke det, men da er det et lite lag med bare olje på toppen. Åpnet glass står seg også relativt lenge i kjøleskapet.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-22, 11:05   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pesto

Pesto kommer av ordet pestare som betyr å knuse, og består av (hovedsaklig) rå ingredienser. Må ikke være basilikum, men er olje, nøtter, fastost og en (blad-)grønnsak. Og ofte hvitløk. Men ulike grønnsaksrører og sauser er jo uansett godt, og er mulig å fryse.

Jeg lager ofte ulike rører av grønnsaker som er på hell. De holder fint noen dager i kjøleskap. Typ tomat, chili, litt urter, feta eller parmesan, litt nøtter, hvitløk og salt/pepper.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no