Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-22, 15:01   #21
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hvis alle som jobber disse stedene jobber til kl 20 alle hverdager, 18 alle lørdager og i tillegg alle søndager, og aldri har en eneste fridag eller frikveld, så tror jeg kanskje arbeidstilsynet burde få et tips. Men jeg tror nok ikke det er slik de organiserer seg, mer enn de gjør det på sykehjemmene, hotellene, på bensinstasjonene eller i fengslene. Er ikke sikkert de mammaene og pappaene som jobber der har fri alle søndagene heller, men de har da fridager de også, som alle andre turnusarbeidere, og ei og anna frihelg.

Jeg skjønner det altså, de har vel like mange timers arbeidsuke som oss kontorarbeidere. Men sykehus og fengsler MÅ ha ugunstig arbeidstid, butikker MÅ ikke. Og det er ikke bare studenter, jeg kjenner en alenemor som jobber på byggvare, hun jobber flere kvelder i uka til kl 20, det er vanskelig å få det til å gå rundt med barnepass. Det er ikke de som sitter i kassa som tjener på utvida åpningstid. Derfor er Handel og Kontor motstandere av søndagsåpne butikker:
https://www.hkinfo.no/Nyheter-og-pre...soendagsarbeid

https://frifagbevegelse.no/nyheter/h...643.7e63eee9d9
https://hk-nytt.no/nyheter/det-ma-bl...420.967fc2ba62


Sist redigert av Galathea : 21-09-22 kl 15:24.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 15:11   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det var egentlig ikke meningen å diskutere hvorvidt butikkene skal være søndagsåpne men for all del, bare fortsett.
Men å forstå hvorfor turistkommuner kan holde åpent. Jeg har fått litt forståelse av hvorfor (men ikke helt) selv om jeg ikke helt forstår argumentene. Jeg synes det meste kan få være stengt en dag i uka. Jeg tror vi har godt av det. Jeg tror ikke egentlig vi trenger å ha åpne matbutikker til klokka 23 heller. Selv om jeg av og til benytter meg av det.

Man kan jo fint være uenig i argumentene og mene at man ikke trenger søndagsåpne butikker, men jeg skjønner ikke hva det er vanskelig å forstå?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 15:24   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Man kan jo fint være uenig i argumentene og mene at man ikke trenger søndagsåpne butikker, men jeg skjønner ikke hva det er vanskelig å forstå?

Hvorfor man skiller på turistkommuner og andre kommuner. Altså jeg _forstår_ hvorfor. Men jeg er ikke enig.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 15:26   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Nå gjelder det vel ikke bare turistkommune, men butikker som ligger på knutepunkter hvor det er mange turister. Som f.eks. på jernbanestasjoner. Det må søkes hos fylkesmannen for å få holde åpent hvis det er større enn 100 kvm.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 21-09-22 kl 15:32.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 15:30   #25
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Mange hyttekommuner selger jo inn massiv hyttebygging som en stor inntektskilde til kommunen. Naturen blir nedbygd og friluftslivet for lokalbefolkningen begrenset, jobben utføres ikke nødvendigvis av lokale entreprenører så skatteinntektene kan man se langt etter. Så da står man igjen med varehandel da, og må makse ut med søndagsåpne butikker.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 15:33   #26
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Jeg bor i en turistkommune, og har vendt meg til søndagsåpne butikker året rundt, selv om det i all hovedsak er størst andel av turister i feriene. Og kanskje spesielt påskeferien kan jeg se et behov for å holde åpent, i hvert fall når man ser på parkeringsplassen til butikkene våre disse dagene.
Men det er jo helt klart lettvint for folk å handle på vei hjem fra hytta, og folk legger jo igjen en god del penger. Dog er det jo som Galathea er inne på her, de store aktørene som tjener på dette.
Kiwibutikken hos oss har ofte ansatte som går døgnet rundt enkelte døgn i påskeferiene, fordi det tar enormt med tid å fylle på varer som kommer inn.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 16:00   #27
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Vår nærbutikk i hytteområde på fjellet holder åpent hele påska, vet jeg. Om den også har vanlig søndagsåpent er jeg usikker på, tror ikke det. Benytter knapt butikken, og søndagen er i hvert fall ikke den dagen behovet er størst. Verken i hyttebutikk eller i urbane strøk.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 17:30   #28
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Jeg hadde fint klart meg uten søndagsåpen butikk ved hytta, men ofte handler vi med oss brød og den slags når vi skal hjem. Vi kjører jo forbi flere søndagsåpne butikker når vi nærmer oss hjemstedet, men de er jo mye mindre enn den i hyttekonmunen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 22:34   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Jeg forstår hva Floksa mener. Det er selvsagt snedig at de kan holde åpent, men at det skal være SÅ snedig at det trumfer de argumentene mot som gjør at man ikke har det ellers, det syns jeg er rart. Jeg tror det er turistkommunene som ha klart å trumfe dette gjennom, fordi de ønsker både arbeidsplassene og å gjøre kommunene attraktive for turister generelt. Og tilsvarende så ønsker ikke de fleste bransjeorganisasjonene åpne butikker rund baut, etter det jeg forstår, fordi de totalt sett vil tape penger på det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:40   #30
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Dette kom jo til under SP-regjering, gjorde det ikke? Eller husker jeg helt feil? Ergo ment å være et gode for turistkommune. Turister er mer enn hyttefolk. Det er cruise, camping på gjennomreise og mye mer.

Man kan jo slå opp i OT prp for endring av helligdagsloven, så finner man jo forklaringen og hvem det er ment å tilgodese. Kan slå det opp over helgen, hvis noen er interessert.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 21:45   #31
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

På øya vi har hytte så berger hyttefolket lokalbutikken. Selv da bare så vidt. Dersom de har hatt åpent noen av røddagene i påska og mai hadde nok de stått mye tryggere. Så skjønner egentlig ønsket for det kan handle om overlevelse av et tilbud for de som bor der fast ellers i året også.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no