Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagbladets nye gjestetegneserie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-10, 10:24   #1
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Dagbladets nye gjestetegneserie

Jeg oppdaget nettopp tegneserien Downs Duck via en link på facebook. Dette er en serie som skal trykkes rundt en mnd.

Her er det noe jeg ikke forstår. Min første impuls var at dette er en ytterst usmakelig serie som sikkert har klatret seg opp via stemmer eller liknende, men jeg ser ikke noe som tyder på det. Under er det ingen kommentarer som tyder på at folk synes den er noe annet enn morsom, noe jeg bare synes er trist. Hva er det jeg går glipp av her som gjør denne serien så veldig grei? Synes du den er morsom?

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...

Sist redigert av Tammen : 30-09-10 kl 11:13.
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 10:26   #2
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Link her.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 10:29   #3
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Synes ikke det er noe morsomt. Jeg synes mer det grenser mot mobbing. Har sett flere striper, og får rett og slett en litt dårlig smak i munnen.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:01   #4
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Jeg klarer heller ikke å fange humoren i denne stripa. Dette ble bare dumt i mine øyne.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:07   #5
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Klarer ikke å se det minste snev av humor i dette. Jeg synes rett og slett det er upassende, og får en dårlig følelse i magen. Jeg bladde litt bakover og så den lanostripa. Den var rett og slett ondskapsfull.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:17   #6
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.299
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Ikke morsomt.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:35   #7
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Passer veldig bra med humoren som var gjengs da jeg gikk på ungdomsskolen.. Teit og dårlig.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:41   #8
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Rett og slett usmakelig er den. Utrolig at Dagbladet tar slikt inn i varmen.

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:42   #9
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Nei, dette synest jeg var helt forferdelig og trist.....

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:52   #10
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Godt det ikke bare er meg. Synes virkelig ikke noe om denne tegneserien, og kan rett og slett ikke forstå at den i dag blir sett på som noe det er greit å ha på trykk.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:54   #11
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Nei, dette var lavmål - ikkje morosamt eller noko som helst underhaldande - berre platt og dumt. Kan vera idéen i utgangspunktet var meint som ein slag respekt for og inkludering av menneske med downs, kva veit eg, men resultatet kjem i så høve ut som heller mistydd - og om ikkje dette var utgangspunktet kan ein undrast over kva motivasjonen bak serien kan vera. Sjølvsagt kan ei teikneseriestripe ha andre funksjonar enn det å vera morosame eller på andre vis underhaldande - men eg greier ikkje sjå noko slikt her.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:55   #12
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.403
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Jeg kjenner at jeg blir litt uvel av denne serien jeg også. Spesielt Lanostripa. Hvor er redaktørene? *finne ut om det går an å klage den inn*

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:57   #13
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Hmm, jeg googlet litt og fant ymse omtaler av serien - bl.a. sto det et sted at tegneren hadde fått positive tilbakemeldinger fra foreldre til barn med Downs. Han har også vunnet en pris for serien. Selv sier tegneren i et intervju i Dagbladet:

Sitat:

Den minst kjente av de tre nye stripene er «Downs Duck». Serien er lagd av Kristiansand-bosatte Ronny Haugeland (34). Det er mer enn ti år siden han kom opp med ideen om å lage en tegneseriestripe basert på en utviklingshemmet and, men det er første gang serien dukker opp i en riksavis.

- Jeg tenkte på en litt lubben versjon av Donald med Downs syndrom, og sånn ble «Downs Duck» til. Det er en enkel serie om ei and som løser hverdagslige ting på en litt fin måte, sier Haugeland til Dagbladet.

- Er du redd for at serien skal skape reaksjoner?

- Man vil alltid finne noen som lar seg provosere, uansett hva man gjør. Men dette er gjort på en søt og uskylding måte, så hvis noen blir provoserte av dette, så er det leseren det er noe galt med, ikke meg.

Jeg ble umiddelbart overrasket og provosert av serien og tenkte at det kan da ikke være mulig å gjøre narr av folk på det viset. Jeg kan imidlertid forstå at intensjonen er en annen enn å gjøre narr, og at det kanskje ikke er så dumt å gi plass til utviklingshemmede også i denne genren og at kanskje stripene får folk til å stoppe opp og tenke litt, men det er bare det at hvis folk flest opplever dette som å harselere med folk med downs, så hjelper det ikke at intensjonene er gode. Og det er da vel ikke bare leserens ansvar å oppfatte budskapet på intendert vis?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 12:10   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.507
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Jeg syns ikke den er spesielt morsom, men jeg blir ikke særlig provosert heller. Hva er det som er provoserende?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 12:10   #15
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.341
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Jeg sier meg enig med Tangina. Hvis de fleste leserne ikke ser eller fanger opp de gode intensjonene, hjelper de ikke det grann. Og jeg synes de fysiske trekkene noen personer med downssyndrom har, er så overdrevet på figuren at jeg har vanskelig for å tro at intensjonene er så gode. (Den store tungen, f.eks.)
Jeg synes de få stripene jeg har sett er langt fra morsomme, og jeg skvatt da jeg så Lano-stripa. De gode intensjonene i den greier jeg ikke å se uansett hvor mye godvilje jeg legger til.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 12:14   #16
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.341
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Jeg synes det er provoserende fordi jeg oppfatter dette som latterliggjøring av en gruppe personer som kanskje ikke stiller så sterkt i samfunnet. Noen av de jeg har møtt med Downs syndrom har selv vært veldig klar over sin annerledeshet, og sår over det, så det gjør det for min del ekstra provoserende.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 12:15   #17
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns ikke den er spesielt morsom, men jeg blir ikke særlig provosert heller. Hva er det som er provoserende?

At han gjør narr, kanskje? Jeg ser hvert fall ikke hva som er humoristisk med den Lano-stripa? Eller ligger humoren i at han klarer å gjøre det selv?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 13:46   #18
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Hvor er redaktørene? *finne ut om det går an å klage den inn*

Mailadressen til han som tegner står ihvertfall under hver stripe.

Jeg synes bare denne serien er teit. Hva som er søtt og uskyldig skjønner jeg rett og slett ikke.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 13:56   #19
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.505
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Jeg klarer ikke å se hvor humoren er, selv om jeg prøver å se på det som om det skal være laget for å ikke mobbe så er det jo ikke noe morsomt. Og når humoren er fraværende blir det jo bare dumt og provoserende og totalt meningsløst.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 14:01   #20
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Jeg klarer ikke å se humoren på noen måter i disse stripene.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no