Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Innstramming av fraværsregler

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-10, 23:14   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Innstramming av fraværsregler

De siste par åra har elevene hatt rett på å få strøket 10-14 dager av fraværet hvis mamma og pappa søker om det. Det har ikke vært krav om dokumentasjon av noe slag. Nå er dokumentasjonskravene kommet, og Aftenposten og andre aviser slår det stort opp, og sier at "uten legeerklæring regnes fraværet som skulk". Hørt på maken til tull!? Det er jo bare langvarig fravær som man ønsker skal fjernes fra vitnemålet det er snakk om. Det er ingen som forlanger at elevene skal vise legeerklæring for hver minste ting.

Skulk er IKKE hovedproblemet på de skolene jeg har vært. Den mest problematiske årsaken til fravær er heller ikke langvarig sykdom. Det er alle de meldingene man får fra foreldre om at fredag skal de til syden, poden måtte sove lenge fordi han har vært på fotballturnering, gullungen hostet i hele natt så hun var for trøtt til å komme til førstetimen, osv osb. Nå får man ikke lengre "skrive av" håndballkamper og besøk til oldemor. Det er bare sykdom med legeerklæring som vil gi slike rettigheter. Spør du meg, så er det helt riktig og nødvendig å komme med en slik klargjøring.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3892408.ece

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 00:22   #2
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Med et barn som har vært sykt i en lengre periode, og som på grunn av dette har fått et stort fravær fra skolen i høst spør jeg meg selv om nødvendigheten i forhold til dette. Rett og slett fordi det jeg opplever er at jeg ikke kan få time hos legen for barnet mitt når vi har behov for det lenger, fordi alle lister er stappa fulle. Om vi kommer oss til legen, eller drar ned dit uten å ha time er venteværelsene stappa fulle av barn!!! Og drar vi til sykehuset får vi beskjed om at vi først må til fastlegen for å få en henvisning, og fastlegen er drita lei av å skrive ut erklæringer om at gutten er under utredning og fortsatt vil ha fravær fra skolen på grunn av sykdom. Skolen på sin side gnåler om dokumentasjon, og jeg opplever en mistenkliggjøring av meg som forelder. De forlanger til og med å få utskrift av alle legejournaler på sykehuset og hos fastlegen for de siste to årene.


Men... i min visdom har jeg oppdaget at han har da faktisk en kronisk sykdom som han har flere legeerklæringer for, som er levert på skolen. Så da får vi vel skylde på det i stedet for å forsøke å være ærlige og faktisk informere skolen om hvordan han har det og hva han er borte for. Og hvilke undersøkelser samt behandling vi venter på.

Legen vi var hos sist erklærte at hun ga jevnt f.. i hva skolen ville ha papirer på og endringer i lovverket. Hun hadde virkelig syke pasienter å ta seg av og ikke en som står på venteliste for utredning og som hun ikke kunne gjøre mer for i øyeblikket. Voksne mennesker kunne faktisk være sykemeldt i et år for samme lidelse, og hennes inntrykk var at skolen "fulgte opp" elevene kun for å holde seg innenfor rammene for lov om opplæring og de kravene denne stiller, både til barn og skole.

Jeg som mor derimot vil fortsatt bli mistenkeliggjort. Kanskje skolen tror jeg holder sønnen min hjemme slik at han kan gjøre husarbeid og lage middag til meg. At han faktisk er syk det har jeg i allefall ikke inntrykk av at de tror på. Til tross for flere erklæringer fra sykehus og fastlege.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 00:47   #3
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Synes reglene som kommer er helt greie jeg.
Den dagene ungene skal ut i arbeidslivet er det greit at de har erfart at de må dokumentere at de er syke om det varer mer en et par dager.
I tillegg har det jo også blitt slik at fravær fra 8. og 9. klasse også kommer på vitnemålet.
Nå vil de fleste gå mere på skolen før de går ut i arbeidslivet, men når de kommer på vidregående så er det ganske så strengt der også. Der er det faktisk slik at man kan stryke i et fag om man har for mye fravær.

Selvsagt vil det slå uheldig ut for noen få, slik som for dere Perhonen, men da får man nok bare gi skolen beskjed om at de må forholde seg til den legeerklæringen de har fått. Dette er nytt for skolene også, så de må få litt innkjøringsslækk synes jeg.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 03:07   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.218
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Med et barn som har vært sykt i en lengre periode, og som på grunn av dette har fått et stort fravær fra skolen i høst spør jeg meg selv om nødvendigheten i forhold til dette. Rett og slett fordi det jeg opplever er at jeg ikke kan få time hos legen for barnet mitt når vi har behov for det lenger, fordi alle lister er stappa fulle. Om vi kommer oss til legen, eller drar ned dit uten å ha time er venteværelsene stappa fulle av barn!!! Og drar vi til sykehuset får vi beskjed om at vi først må til fastlegen for å få en henvisning, og fastlegen er drita lei av å skrive ut erklæringer om at gutten er under utredning og fortsatt vil ha fravær fra skolen på grunn av sykdom. Skolen på sin side gnåler om dokumentasjon, og jeg opplever en mistenkliggjøring av meg som forelder. De forlanger til og med å få utskrift av alle legejournaler på sykehuset og hos fastlegen for de siste to årene.


Men... i min visdom har jeg oppdaget at han har da faktisk en kronisk sykdom som han har flere legeerklæringer for, som er levert på skolen. Så da får vi vel skylde på det i stedet for å forsøke å være ærlige og faktisk informere skolen om hvordan han har det og hva han er borte for. Og hvilke undersøkelser samt behandling vi venter på.

Legen vi var hos sist erklærte at hun ga jevnt f.. i hva skolen ville ha papirer på og endringer i lovverket. Hun hadde virkelig syke pasienter å ta seg av og ikke en som står på venteliste for utredning og som hun ikke kunne gjøre mer for i øyeblikket. Voksne mennesker kunne faktisk være sykemeldt i et år for samme lidelse, og hennes inntrykk var at skolen "fulgte opp" elevene kun for å holde seg innenfor rammene for lov om opplæring og de kravene denne stiller, både til barn og skole.

Jeg som mor derimot vil fortsatt bli mistenkeliggjort. Kanskje skolen tror jeg holder sønnen min hjemme slik at han kan gjøre husarbeid og lage middag til meg. At han faktisk er syk det har jeg i allefall ikke inntrykk av at de tror på. Til tross for flere erklæringer fra sykehus og fastlege.

Jeg vil signere dette innlegget, både når det gjelder måten man som foreldre blir mistenkeliggjort og måten legene reagerer på dette dokumantasjonshelvete på.

For vårt vedkommende har skolen nå så mange legeerklæringer fra ulike leger på ulike ting på Lillemor at de vet faktisk ikke om de trenger nye erklæringer for fravær.
Forbannet latterlig er det


Kommentaren on gullungen som hoster hele natten og trenger å sove lenger orker jeg knapt kommentere, da enhver som har hostet uavbrutt en hel natt kan tenke seg til hvordan prestasjonsevne et barn har dagen derpå.
Dette lille stikket får meg også til å undre om Gajamor er lærer, og om dette er holdninger som er gjengs på lærerværelsene rundt omkring

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 07:08   #5
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Dette lille stikket får meg også til å undre om Gajamor er lærer, og om dette er holdninger som er gjengs på lærerværelsene rundt omkring

Det er mange latterlige grunner til fravær rundt på skolene, og jeg blir både
av å lese noen av meldingene jeg får. Å ikke komme på skolen fordi man har hostet hele natten, synes jeg- i utgangspunktet. er en OK grunn. Når der er sagt, foreldre er jo ofte utrolig godtroende; etter at man har fått melding om at Pål har hostet hele natten, går man gjerne opp i klasserommet der Per knegger over at Pål ikke er på skolen fordi de har spilt WOW hele natten.

Det kreves for øvrig dokumentasjon på fravær utover ti dager, og så mye mer en 10 sykedager burde ikke en normal, frisk skoleelev ha. Elever med kroniske diagnoser, har jo ofte legeerklæringer på dette, og burde vel ikke ha behov for å gå til lege hver gang de er syke. Fraværsreglene har for øvrig gitt skoletrøtte elever blancofullmakt til å skuke ti dager, slik at mange som i utgangspunktet ville gått på skolen, nå tar disse "gratis" fridagene uten å blunke. Fantastisk tiltak fra en kunnskapsminister som er bekymret for fraværet i vg. skole.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:06   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Perhonen - jeg ville bedt legen skrive noe ala "tilstanden vil medføre fravær i perioder, legekontoret kan ikke belastes med å dokumentere hvert tilfelle og dokumenterer med dette at det for voksne kan medføre full sykemelding i inntil et år for denne lidelsen" ved neste legebesøk. Så hadde jeg brukt den samme erklæringen om igjen og om igjen.

Er det ellers vanlig at man nå søker om fraværsfjerning? Jeg gjør ikke det på mine barn - enda de som regel er borte en dag eller tre i løpet av et skoleår hvis de har vært syke. (Mine får ikke ha fritidsaktiviteter som medfører fravær medmindre det er snakk om at de skader seg på trening eller lignende.)

Siden jeg har sett på dette fraværet som helt normalt har jeg aldri tenkt på å søke om sletting. Men hvis alle nå automatisk tenker at fraværet er fratrukket ti dager og det man ser er det overskytende så må jeg jo ordne med sletting?

  Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:15   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det ellers vanlig at man nå søker om fraværsfjerning?

Det er vanlig, ja. På vg. gjør elevene det selv, og veldig, veldig mange tolker de ti dagene som gratis fridager, som ofte er greie å benytte seg av på prøver og slikt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:19   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Så da bør jeg sørge for å få nullet fraværet hvert år da?
Æsj. Jeg har jo i likhet med legene annet å gjøre enn å slepe en unge med feber men ellers ingen store problemer til legen for å få attest.

Dette starter allerede i barneskolen eller?

  Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:25   #9
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Men jeg undrer i forhold til de som gikk ut fra skolen tidligere, når man ikke fikk strøket noe som helst fravær, selv om man hadde sykemelding/ legeærklæring, er ikke det litt urettferdig når man skal ut i arbeidslivet? Jeg lå nesten 14 dager i 2 klasse på vgs på sykehus grunnet Kyssesyken, har et heidundranes fravær det året som selvsagt står oppført til punkt og prikke. Nå har jeg jo fått meg jobb, og har utdannelse etter det også, men er det en eneste liten ting man bruker vitemål fra vgs til så er det å se hva slags fravær søker har. Så nå lurer jeg på om det fortsatt er slik at fraværet kommer på vitnemålet, eller faktisk blir strøket nå?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:37   #10
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.


Dette starter allerede i barneskolen eller?

Vet ikke helt hvordan det fungerer i barneskolen.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men jeg undrer i forhold til de som gikk ut fra skolen tidligere, når man ikke fikk strøket noe som helst fravær, selv om man hadde sykemelding/ legeærklæring, er ikke det litt urettferdig når man skal ut i arbeidslivet? Jeg lå nesten 14 dager i 2 klasse på vgs på sykehus grunnet Kyssesyken, har et heidundranes fravær det året som selvsagt står oppført til punkt og prikke. Nå har jeg jo fått meg jobb, og har utdannelse etter det også, men er det en eneste liten ting man bruker vitemål fra vgs til så er det å se hva slags fravær søker har. Så nå lurer jeg på om det fortsatt er slik at fraværet kommer på vitnemålet, eller faktisk blir strøket nå?

De ti dagene blir vel strøket? (Ble litt usikker, plutselig...) Annet fravær kommer som dokumentert eller udokumentert fravær. (Det som tidligere het gyldig og ugyldig.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:43   #11
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Nei, på tidlig 90-tall ble alt fravær ført, uansett grunn. Man fikk snarere beskjed om å legge ved legedokumentasjon når man søkte jobb, for det er jo en sikker vinner i jobbmarkedet.

Ok, da bli tidligere elevere faktisk diskriminert med denne regelen da?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:46   #12
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei, på tidlig 90-tall ble alt fravær ført, uansett grunn. Man fikk snarere beskjed om å legge ved legedokumentasjon når man søkte jobb, for det er jo en sikker vinner i jobbmarkedet.

Ok, da bli tidligere elevere faktisk diskriminert med denne regelen da?

Ja, men slik er det vel på alle områder i samfunnet? Ikke alle endringer kan ha tilbakevirkende kraft.
Sliter du med å få jobb, eller?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:50   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Jeg vil tro det er de nyere elevene som vil diskrimineres. Jeg ville som arbeidsgiver temmelig rolig sett fraværstallet og lagt til ti dager.

Det blir jo teit for sånne som meg som ikke søker fritak for fravær fordi jeg mener det er uproblematisk at en unge er hjemme når han har feber. Mine vil jo da få lagt på ti dager som ikke er riktig.

  Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 09:14   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg vil tro det er de nyere elevene som vil diskrimineres. Jeg ville som arbeidsgiver temmelig rolig sett fraværstallet og lagt til ti dager.

Det blir jo teit for sånne som meg som ikke søker fritak for fravær fordi jeg mener det er uproblematisk at en unge er hjemme når han har feber. Mine vil jo da få lagt på ti dager som ikke er riktig.

Da er det jo greit å bare opplyse om det om de skal søke sommerjobb, at dette er reelle fraværstall. Og har man fått en jobb og har gjort den bra så trumfer attesten fra den alt av fravær på skolen. For det er forskjell på hvor nøye man er på å være på jobb og skulke skole.

Jeg stod i fare for å ikke få vitnemål fra gymnaset fordi jeg bare så mye borte, jeg syntes det var så bortkastet tid å bruke en hel dag på noe som jeg leste meg opp på selv på et par timer. Men jobb har jeg aldri skulket, fordi da har jo noen betalt meg for å møte opp og da er det svindel om jeg ikke gjorde det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 09:23   #15
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Nei, jeg sitter snarere på andre siden av bordet og ansetter. Derfor er dette interessant. Og det overrasker meg litt dette, fordi jeg overhodet ikke er borte i systemet slik det er nå, det har ikke blitt nevnt og jeg har ikke tenkt på at det kunne være slik. Det som derimot ble nevnt av en kollega som saumfarte attester og vitnemål i en runde vi hadde tidligere i år er at de unge må da stå på mer med skolen fordi fraværet generellt er mye lavere nå enn med de som er en 10-15 år eldre. Så klart det gjør utslag. Og jeg vil igjen nevne at vitnemålet fra vgs stort sett brukes til en ting i slike prosesser, se på fraværet.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 09:26   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Jeg synes det er helt greit, jeg ante ikke at man fikk fjernet fravær hvis foreldrene søkte om det heller. Gjelder dette både grunnskole og videregående? Jeg synes vel at skolen på lik linje med arbeidslivet skal akseptere en legeerklæring om kronisk sykdom hos barn og ikke kreve hvert tilfelle dokumentert, det er sløsing med ressurser.

Jeg skjønner egentlig ikke helt problemstillingen med fravær i forhold til arbeidslivet heller. Man har mye fravær. Og så skal man få strøket det for at potensielle arbeidsgivere ikke skal se det? Det eneste man oppnår ved denne typen regler er at fraværsregistreringen ikke kan brukes til noe som helst og at potensielle arbeidsgivere regner med at alle har 14 dager mer enn det som står der.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 09:39   #17
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Man kan ikke lenger stryke noe fravær, det er nytt i år. Alt fraværet kommer på vitnemålet allerede fra 8. klasse. Dette fikk vi oppgitt på foreldremøtet i høst, enern har akkurat startet på ungdomsskolen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 09:41   #18
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.034
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei, på tidlig 90-tall ble alt fravær ført, uansett grunn. Man fikk snarere beskjed om å legge ved legedokumentasjon når man søkte jobb, for det er jo en sikker vinner i jobbmarkedet.

Ok, da bli tidligere elevere faktisk diskriminert med denne regelen da?

Jeg har ikke lagt vitnemål fra vgs ved en eneste jobbsøknad siden jeg fikk min første universitetsgrad. Gjør man det, altså?

Så til saken: Jeg kan ikke noe om fraværsføring og stryking av fravær ungdomsskolen, men en del om videregående. Det første jeg kan si er at det som gajamor snakker om her er ikke relevant for elever med kronisk sykdom hvis de leverer dokumentasjon på denne. Da skal de ikke trenge å levere legeattest for enkeltfravær. Det står svart på hvitt i Kunnskapsdepartementets pressemelding om de nye fraværsreglene.

Ellers er det sånn at "stryking" av fravær er noe som kom midt på 90-tallet (?) for å motivere skoleelever til å delta i politisk arbeid. Det hadde altså ikke noe med sykdom å gjøre i starten. Dette kom til etter hvert, etter press fra elevorganisasjonene som syntes det var urettferdig at fravær pga politisk arbeid ikke kom på vitnemålet mens sykdomsfravær gjorde det. Dessverre har dette ballet på seg og ballet på seg, og reglene har vært uklare og derfor ulikt tolket og praktisert. På min skole har vi f.eks. bare strøket fravær pga kronisk sykdom, mens andre skoler har strøket alt sykdomsfravær opp til 14 dager uten annen dokumentasjon enn underskrift fra foreldre for elever under 18 og egenerklæring for elever over 18. I fjor (som i forrige skoleår) så departementet seg nødt til å presisere reglene, og det førte til at alle elever kunne få disse 14 dagene strøket. Jeg satt i to hele arbeidsdager i vår og jobbet med å stryke fravær for de 28 kontaktelevene mine, også fravær som jeg visste var pga oppkjøring eller skulk, fordi de hadde fått foreldrene til å skrive "melding".

I høst har reglene blitt endret. Nå kan bare 10 skoledager strykes ila. skoleåret. Ifbm sykdom kan man ikke stryke enkeltdager fordi man har innført karensdager sånn at fraværet strykes fom. fjerde sykdomsdag, og da bare ved levering av legeerklæring. Etter min erfaring betyr det at det bare er et fåtall elever som faktisk vil få fravær strøket, for de færreste er borte mer enn tre dager sammenhengende. Jeg synes dette er helt ok. Svært mange elever har uansett lite fravær, og for en "normalelev" er det helt udramatisk og fullstendig normalt med noen dager fravær pga kortvarig sykdom ila. et skoleår; det har jo gjerne vi voksne også. Samtidig ivaretar reglene elever med lengre sykdomsfravær på en grei måte uten at de samtidig "legger til rette" for at det fåtallet av elever som skulker kan få strøket fraværet ved et pennestrøk.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 09:44   #19
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg har ikke lagt vitnemål fra vgs ved en eneste jobbsøknad siden jeg fikk min første universitetsgrad. Gjør man det, altså?

Nei, i søknaden hos oss legger man ikke ved noe som helst, i rundene med intervju blir man bedt om å ta med vitnemål tom vgs. Dette er privat næringsliv.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 09:47   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei, i søknaden hos oss legger man ikke ved noe som helst, i rundene med intervju blir man bedt om å ta med vitnemål tom vgs. Dette er privat næringsliv.

Ansetter du da folk som er rimelig nært videregående skole i alder eller der det har gått noen år? Jeg har nemlig aldri selv måttet ta med noe vitnemål fra vgs og jeg vet ikke om noen andre som har fremvist det etter at de har hatt minst en jobb. Det er forøvrig litt snodig fordi noen av elevene med høyest skolefravær har dette nettopp fordi de er litt for trofaste mot en eller annen jobb.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no