Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-12, 16:05   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Er det noen som har oppskrifter på noen gode middagsretter der man stapper alt i en ildfast form og setter det i ovene? Evt at ris eller sånt kommer utenom. Men det skal være mest mulig gjøre seg selv oppskrift.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:07   #2
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Diplomatsei

1 kg renskåret seifilét
2 løk
100 gram smør
1 bunt gressløk eller persille (jeg bruker vårløk for det har jeg alltid i hus)
100 gram revet ost - jeg bruker alltid mer
1 beger rømme
salt, pepper, paprikapulver

Skjær løken i ringer og legg den i ildfast form, fisken oppå. Dryss på salt og pepper og paprikapulver. Legg noen smørklatter oppå.

Settes i ovnen på 225 grader i 30 minutter.

Rør sammen rømme, revet ost, gressløk (eller persille eller vårløk). Hell over fisken og la stå i ovnen i 15 minutter mer - eller til den er gylden oppå.

Serveres med poteter - om man spiser sånn. Ungen elsker den, så lenge jeg lar løken ligge igjen nederst i formen.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:10   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Jeg liker å steke kylling på den måten. Type Stangekylling, litt stor frittgående. Selve kyllingen fylles med en delt sitron og ca 10 hvitløkskløfter, skallet kan være på dem. Under skinnet kan det gnis inn en blanding av ulike urter, salt og pepper. Utenpå gnis skinnet inn med smør eller olivenolje, salt og pepper. Kyllingen settes i en ildfast form som er fylt med ulike rotfrukter, type poteter delt i båter (med skall), gulrøtter, søtpotet, pastinakk osv, det man liker. Alt sammen kan stå i ovnen så lenge som kyllingen trenger for å bli gjennomstekt. Tar ca 1/2 time å forberede, og 1 1/2 time å steke. Veldig praktisk, og god søndagsmiddag.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:11   #4
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.439
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Det enkleste jeg kommer på i farta er nakke-koteletter. Legger de i smurt langpanne(olje/smør/melange) med godt med krydder på begge sider. Har i løk og gulerøtter i store biter. Kan sikkert fint ha i poteter også. Inn i ovnen på rundt 220grader og så skrur du ned til 180 etter noen minutter. Litt uti så har jeg i vann som får koke sammen med alt før jeg siler av for å lage saus. Snur kotelettene så de får bli litt brune på andre siden også; de gjør seg ferdige mens sausen lages. Kokte poteter og surkål til? Eller kanskje putte flere grønnsaker og poteter sammen med(men da ville jeg ikke kokt ut langpanna)? Glemte å si at totalt 1 time bruker være fin-fint. Trenger du lengre tid så skru bare ned varmen underveis.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:12   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.909
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Oppkuttede grønnsaker (gulrot, squash, løk, paprika, blomkål og brokkoli, f eks) i oljet form, og lakseskiver lagt over. Jeg dekker med folie, og tar den av på slutten av steketiden. Serveres med hvitløksdressing av mager kesam, lett creme fraiche (jeg blander ca 50/50), noen fedd hvitløk, litt sitronsaft og pepper.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:34   #6
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Laksefilet/lakseside, cherrytomater, grønne bønner, olje over og krydder as you like, ca 200 grader 20 min.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:34   #7
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Jeg skjærer opp søtpotet, vanlig poteter, brokkolibuketter, gulrot i biter, løk i båter. Heller over litt fond blandet ut i vann. Kyllingfilet i biter legges i. Brukter stort sett provence-krydder og litt olje over. Stekes en god time, snus litt underveis.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 17:19   #8
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Kyllinggrateng med oliven

Pølse og makaronigrateng

Spinatgrateng

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 17:21   #9
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Grønnsaksgrateng

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 18:07   #10
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

En pose tinte stekegrønnsaker, gjerne med potetbåter så slipper du å koke det ved siden av, slenges i en ildfast form, legg over tinte laksefileter, strø over en fiskebuljongterning og inn i ovnet på 200 grader i 15-20 min. Serveres med rømme. Enkelt penkelt og veldig godt.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 18:55   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Enkelt penkelt er greia. Tusen takk for tips. Jeg skal gi de videre til mannen i huset.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 21:12   #12
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Ta det du har av grønnsaker og kutt i små biter, strimler etc.
Jeg bruker gjerne brokkoli, gulrøtter, sopp, løk og blomkål.
Hell over en boks eller to med matfløte og sett i ovnen i ca 10 min på 220 grader.
Ta formen ut igjen, og legg på skiver av tomat, og laksefileter.
Inn i ovnen igjen i ca 20 min.

FERDIG!

Litt ekstra smak på det får du om du rører inn en boks med krydderost i fløten før du heller over. Krydre etter ønske. Jeg nøyer meg med salt, pepper og hvitløk.
Dette er skikkelig snadder!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 21:17   #13
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Nakkekoteletter krydres og legges i ildfast form sammen med poteter, gulrot, løk, hvitløk og evnt kålrot pluss masse persille. Ha over en boks rømme og så har du over buljong til alt blir dekt.
Settes i ovn, og la det stå lenge inne. Dette blir innmari mørt og godt. Kjøttet faller omtrent av benene

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 21:57   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.854
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Sånn mat i form digger jeg også. Supre oppskrifter her, skal prøve noen av de.
Stekeposer er supert og gjør maten saftig.

Kyllingfileter, helst litt oppdelt i passe serveringsstykker, gjerne med denne marinaden som Knorr har, (pakke med marinade og stekepose) 30-35 minutter i ovnen. 200-215C.
Ris og grønnsaker og Bretagnesaus til. Gir supermør kyllingfilet.

Hindu krydderblanding, husker ikke hva den heter nå men den er med Karri. Blandes med en boks Creme Frech og røres rundt kyllingfilet i en form. Inn i ovnen i 30 minutter så er både sausen og kyllingen ferdig. Ris/pasta og grønnsaker ved siden av.

Kotletter krydres og brunes. Inn i stekepose og 35minutter i ovnen. Blir utrolig mørt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:02   #15
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.874
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Dette er min favoritt, http://www.dinmat.no/content/view/full/32879

Ellers bruker jeg mye det jeg har. Grønnsaker, kjøtt, fisk, fløte, hakkede tomater, buljong osv. Bare ha nok veske, så ikke noe blir tørt.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:18   #16
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.098
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Vi pleier å fylle en ildfast form med deilige grønnsaker og legge kylling eller fisk oppå. Vi har så krydder, fersk hvitløk og olivenolje over. Deilig, sunn og lettvint hverdagsmiddag som har blitt veldig vanlig her i huset.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 23:16   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag "putte alt i en ildfast form og putte det i ovnen" oppskrifter?

Torsk i ildfast form
Ein pakke torskefilet frå frysedisken. Halvtines og legges i ildfast form. Krydres med salt, pepar og piffi el.l. Paprika, løk og purre legges rundt. Eitt beger med matfløyte. Litt ost på toppen. ca 30 - 35 min på 200 grader

Me brukar poteter til.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no