Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-10, 11:19   #1
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Jeg har Nordlandsbunad som er litt trang over puppene. Det vil si, jeg kan bruke den, men hadde den vært bittelitt videre hadde det sett bedre ut.

Når jeg ser på innsiden av vesten min, ser det ut som en (ganske) smal sak å legge den ut bittelitt på egenhånd. Er det galskap og noe jeg absolutt ikke burde vurdere en gang, eller er det overkommelig?

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 11:21   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Har den sømmer som er sydd i siden på vesten slik at du ser at det bare er å sprette sømmene og evt sy dem på nytt "lenger ut"? Altså, er det "dobbelt stoff" i sidene slik at det tydelig er tenkt at dette skal gå an? Vet ikke om du skjønner hva jeg mener. Men min vest er sånn, beregnet på utlegging, og det hadde jeg glatt gjort selv.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 11:23   #3
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Jeg hadde tilsvarende legg i siden på min gamle bunad, den var liksom brettet dobbelt i sidene slik apan forklarer. Jeg spretta opp og dampet forsiktig med vått håndklede.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 11:23   #4
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Har den sømmer som er sydd i siden på vesten slik at du ser at det bare er å sprette sømmene og evt sy dem på nytt "lenger ut"? Altså, er det "dobbelt stoff" i sidene slik at det tydelig er tenkt at dette skal gå an? Vet ikke om du skjønner hva jeg mener. Men min vest er sånn, beregnet på utlegging, og det hadde jeg glatt gjort selv.

Ja, akkurat slik er det. Det er ekstra stoff lagt på innsiden med håndsøm, for å kunne legges ut.

Og når du sier at du glatt hadde gjort det selv, hvordan vil du betegne dine sykunnskaper?

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 11:24   #5
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Tilleggsspørsmål: Rekker jeg dette på en kveld eller to? Jeg skal bruke den til helga. (Hvorfor begynner jeg alltid på slikt like før?)

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 11:31   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Om du kan klare deg med å bare øke den litt i sidesømmene, så tror jeg at du klarer det der helt fint.
Jeg har Nordlandsbunad selv, med masse å gå på både i skuldrene og sidene.

Dvs. det var mye å gå på, jeg har allerede fått lagt den ut en gang.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 11:38   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Jeg har gjort slikt selv på min bunad, og det er ikke spes vanskelig og tar kanskje en kveld eller så.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 11:41   #8
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Og dette har jeg utsatt i årevis.

Tusen takk, dere! Jeg kaster meg over jobben i kveld.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 11:47   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Ja, akkurat slik er det. Det er ekstra stoff lagt på innsiden med håndsøm, for å kunne legges ut.

Og når du sier at du glatt hadde gjort det selv, hvordan vil du betegne dine sykunnskaper?

Eh ok. Mine sykunnskaper er elendige. Jeg hadde kanskje ikke turt å gjøre det selv, men med litt større kunnskaper hadde jeg gjort det. Jeg tør nærmest ikke gjøre noe selv. Det jeg egentlig mente, var at min mor har gjort det for meg. Mange ganger . Og at når man har sånn legg i vesten, tror jeg meningen er at det skal være ganske greit å gjøre slikt selv.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 12:16   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Mamma gjør det med min. Problemet er at man gjerne bør "følge linjen helt ut", det skal helst bli bent og sitte pent. For at det skal være mulig å sy inn eller ut min, må man sprette av skjørtet. Jeg vet ikke hvordan din bunad er, men det må man på min.

Det er slike legg i den, og ja, det er for at det skal være mulig å legge den ut. Men ikke selv. Man trenger en sykyndig medhjelper, fordi det må prøves, festes med nåler, og se at det blir passe. Jeg kan ikke gjøre det selv, men mamma kan gjøre det for meg.Om jeg blir flinkere å sy kan jeg ta hennes, hun kan heller ikke ta sin egen, selv om hun er flink til å sy inn og ut bunader. Men å tilpasse sin egen klarer hun ikke, da det man må gjøre med armene for å få det til setter kroppen i en umulig situasjon for å se bunaden rett. (Men hun har en søster som syr bunader som nabo, så hun rusler opp dit og får den tilpasset, så kan hun ta selve sprettingen og syingen selv altså)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 12:18   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Mamma gjør det med min. Problemet er at man gjerne bør "følge linjen helt ut", det skal helst bli bent og sitte pent. For at det skal være mulig å sy inn eller ut min, må man sprette av skjørtet. Jeg vet ikke hvordan din bunad er, men det må man på min.

Det må man ikke på min. Hadde man måttet det, hadde jeg tenkt det som adskillig verre .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 12:22   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Ja, med et livstykke som er sydd pent og pyntelig fast i skjørtet, så må man jo ta av skjørtet om man endrer toppens vidde, og derfor ta av skjørtet. Derfor anser jeg det som en definitiv mammajobb...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-06-15, 20:19   #13
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Bumper en gammel tråd- gjorde du dette, Stellebord? Klarer jeg det i kveld?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-15, 21:30   #14
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Jeg går og legger meg. Jeg leste hunden min, og tenkte bare syke folk...

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-15, 22:05   #15
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Jeg gjorde det ikke, jeg tok på meg sports- bh!

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-15, 22:19   #16
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Så lenge du ikke må ta opp livet, så tipper jeg at det skal gå greit.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-15, 22:42   #17
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Hva salgs bunad har du og hvor mange cm skal den justeres? Er den skreddersydd eller konfeksjonssydd - det er avgjørende parametere for om det tar 2 eller 10 timer å sy den om.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-15, 23:00   #18
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg sy ut bunaden min selv?

Ferdig!

Jeg har jubileumsdrakt for Oslo, spesialsydd til meg. Skulle gjøre den mulig å bruke for datteren min, hun skal i bryllup i helgen. Er 15 cm lavere enn meg, men har høye hæler, så jeg endte med å sprette sømmene over skuldrene og sy sammen igjen. Det er ikke perfekt, men det fungerer. Det tok ca 2 timer tilsammen. Sydde for hånd.

Gleder meg til 16.mai neste år, da sitter jeg for å sy den slik at den passer meg igjen.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no