Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Øyloffing i Hellas med 6-åring og 8-åring

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-11, 13:48   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Øyloffing i Hellas med 6-åring og 8-åring

Overskriften sier det meste. Vi skal planlegge neste års sommerferie, og etter enda en tur til Side, har vi vurdert å gjøre noe annet neste sommer. Ikke at Side ikke er bra, men forandring fryder.

Vi skal være borte i 3 uker i skolens sommerferie.
Hvilket utgangspunkt er best?

Vi tenker at kanskje 3 øyer er passe? De trenger for all del ikke å være turistmaskiner, og de bør være til en viss grad litt barnevennlige. Barna er jo ikke lenger veldig små, men litt barnevennlig må det være.

Kom med innspill dere som er godt kjent i den greske øyverdenen.

Øyer vi har vært på er forresten Kos, Rhodos, Samos og Lesvos. Vi kan gjerne prøve noe annet nå.

Hvordan er det best å legge det opp?
Skal vi booke mer enn flybillett t/r hjemmefra? Etter hva jeg har fått med meg er det vanlig at utleiere står på brygga og nærmest praier deg når du kommer i land? Er det allikevel lurt å booke litt på forhånd?

  Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 13:57   #2
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øyloffing i Hellas med 6-åring og 8-åring

Hva med å ta fly til Santorini?
Det er utgangsøya for andre øyer i Kykladene, og øya selv er jo fantastisk fin
Jeg dro en gang fra Santorini til den lille kule øya Anafi, hvor det i hvert fall ikke er mye turisme. Det minst barnevennlige var kanskje at båten gikk kl. 03.30 eller noe sånt - men belønningen var selvfølgelig soloppgangen

http://www.santorini.com/greekislands/anafi.htm

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 13:59   #3
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Øyloffing i Hellas med 6-åring og 8-åring

Starter du på Santorini får du med deg Kykladene, vakre som få! Naxos, Paros, Antiparos...

  Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 14:44   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.886
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øyloffing i Hellas med 6-åring og 8-åring

Vi skal på øyloffing i sommer med nettopp en seksåring og en åtteåring, og går for Kykladene (nå igjen). Det er jo så mange fine øyer med korte båtstrekk imellom. Santorini er på mange måter et praktisk utgangspunkt, ja, men havna på Santorini er skikkelig fæl, synes jeg. Kaotisk og uoversiktlig, og ingenting å gjøre unntatt å vente på båten. Det er ikke sikkert at det er så mye mindre praktisk å dra via Athen, det går masse hurtigbåter fra Pireus som ikke bruker så veldig mye lenger tid ned til fine øyer i Kykladene (Sifnos, Paros, Naxos, f.eks.) enn det tar fra Santorini. Og det kan være billigere til Athen, og mer bekvemme flytider.

Vi telte ellers veldig på knappene om vi skulle forhåndsbestille eller ikke denne gangen, men landet på å gjøre det. For det første siden vi reiser såpass seint (juli), sånn at det er ganske mye trøkk i markedet. For det andre fordi det er relativt lite utvalg i toromsleiligheter, og fordi vi fortsatt er litt usikre på om det vil funke med ungene på ett dobbeltrom og oss på et annet. (Den dagen det gjør det, slutter vi tvert å forhåndsbestille!) Og for det tredje fordi vi er temmelig kresne på hvor vi vil bo (skal absolutt bo rett på en knallfin strand med panoramautsikt over havet ). Det er så godt som garantert at det er billigere å ordne bosted der og da f.eks. på Paros og Naxos, romutleierne møter opp ved ferjene en masse, og hvis man har orientert seg på forhånd og vet sånn ca. hvor man vil bo, kan man havne veldig fine steder til en rimelig penge.

Vi ender opp med tre øyer denne gangen, pluss to dager i Athen, skal være borte i 17 dager. Det tenker jeg blir ganske passelig.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 19:52   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Øyloffing i Hellas med 6-åring og 8-åring

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi skal på øyloffing i sommer med nettopp en seksåring og en åtteåring, og går for Kykladene (nå igjen). Det er jo så mange fine øyer med korte båtstrekk imellom. Santorini er på mange måter et praktisk utgangspunkt, ja, men havna på Santorini er skikkelig fæl, synes jeg. Kaotisk og uoversiktlig, og ingenting å gjøre unntatt å vente på båten. Det er ikke sikkert at det er så mye mindre praktisk å dra via Athen, det går masse hurtigbåter fra Pireus som ikke bruker så veldig mye lenger tid ned til fine øyer i Kykladene (Sifnos, Paros, Naxos, f.eks.) enn det tar fra Santorini. Og det kan være billigere til Athen, og mer bekvemme flytider.

Vi telte ellers veldig på knappene om vi skulle forhåndsbestille eller ikke denne gangen, men landet på å gjøre det. For det første siden vi reiser såpass seint (juli), sånn at det er ganske mye trøkk i markedet. For det andre fordi det er relativt lite utvalg i toromsleiligheter, og fordi vi fortsatt er litt usikre på om det vil funke med ungene på ett dobbeltrom og oss på et annet. (Den dagen det gjør det, slutter vi tvert å forhåndsbestille!) Og for det tredje fordi vi er temmelig kresne på hvor vi vil bo (skal absolutt bo rett på en knallfin strand med panoramautsikt over havet ). Det er så godt som garantert at det er billigere å ordne bosted der og da f.eks. på Paros og Naxos, romutleierne møter opp ved ferjene en masse, og hvis man har orientert seg på forhånd og vet sånn ca. hvor man vil bo, kan man havne veldig fine steder til en rimelig penge.

Vi ender opp med tre øyer denne gangen, pluss to dager i Athen, skal være borte i 17 dager. Det tenker jeg blir ganske passelig.

Det høres ut som om Kykladene er en god plan ja. Har ikke vært på Santorini, men har hørt bare gode ting, så har lyst dit. Men allikevel går det vel an å ta fly til Athen, og så reise til Santorini derfra? Eller til en annen øy og avslutte på Santorini evt. Jeg skal begynne å sjekke litt. Hvilken øy er det best å starte på av de du har nevnt? Naxos eller Paros? Og hvor bor man der? Altså hvor er det best å bo på Paros? Vi befinner oss jo minimalt i leiligheten, hvor vi stort sett bare sover, så standarden behøver ikke å være veldig hiclass. Da går det kanskje an å booke der nede når man kommer dit ja?

  Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 20:50   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.886
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øyloffing i Hellas med 6-åring og 8-åring

I Kykladene kan man velge nesten hvilken øy som helst. Min smak går stort sett i retning av små øyer med lavskalaturisme (Småkykladene!), evt. store øyer med mye dagligliv i tillegg til turismen (Naxos, Sifnos, Milos …). Den eneste jeg ville unngått helt, er kanskje Ios, som har sånn tenåringspartyrykte, og jeg er heller ikke veldig glad i Mykonos, vakker som den er, fordi posør- og jetset-faktoren er så skyhøy. Paros er nok også veldig mye en turistmaskin (disclaimer: jeg har bare vært der én natt selv!), så jeg ville nok heller f.eks. valgt Antiparos rett ved siden av (har ikke vært der, men den høres fin og passe rolig ut).

Vi skal til Serifos (liten og halvvill med nydelige strender), Folegandros (fin hovedstad, spektakulær utsikt, mer utbygd turisme) og Amorgos (mellomstor, vakker og med et fantastisk kloster).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:15   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.901
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øyloffing i Hellas med 6-åring og 8-åring

Vi kjøpte ferge billetter på denne siden, god oversikt for planlegging uansett. Vi reiste i Italia.

http://www.directferries.no/hellas.htm

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 11:32   #8
Mumfins
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Storbyen
Innlegg: 89
Mumfins har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Øyloffing i Hellas med 6-åring og 8-åring

Åh - det har jeg også lyst til :-). til neste år blir minstejenta 6 år så kanskje vi også kan reise på øyloffing da.... Jeg ville tatt utgangspunkt i Athen og reist med hurtigbåt videre. Du kan fint komme deg til Santorini med hurtigbåt også. Du kan jo begynne å sjekke her: http://www.in2greece.com/santorini/ferries.html

Naxos synes jeg er veldig barnevennlig med masse fine strender. Kan anbefale denne - også er det kort vei til Paros/Antiparos. Hvis mulig kunne man kanskje også tatt fly til Athen og hjem igjen fra Santorini (eller omvendt.).

Lykke til - (jeg begynner å planlegge litt jeg og kjenner jeg - for neste år eller året deretter...).

__________________
Mumfins
_____________________________
Vesletroll -03 og Minitroll -06
Mumfins er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no