Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-17, 10:24   #81
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Pokker. Dette burde jeg selvfølgelig tatt med i HI. Det er mer enn at vi ikke bare gidder å starte dagen tidlig. Vi starter dagen i en by to og en halv time unna, og spørsmålet er om snuppa skal få spille første kamp søndag morgen i den håndballturneringer hun er på eller ikke.

Jeg syns ikke det er nok god grunn.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 10:30   #82
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Vi laget to ulike innbydelser. En til de som også ble bedt i kirken og en annen for de som kun skulle i selskapet. Det var begrensning på plasser i kirken og det var noen som absolutt ville i kirken fordi det liksom er en del av konfirmasjonsdagen og da ga vi beskjed om dette med plass men de hadde fått plass på hemsen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 23:11   #83
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og jeg hadde ikke tenkt over det overhodet. Det var derfor jeg spurte, og jeg innser at stort sett alle tenker annerledes enn meg. Så da møter vi i kirken.

Jeg husker at da snuppa ble døpt så var onkelen min kreftsyk og døende. Han var full av unnskyldninger om hvorfor han bare kom i selskapet og ikke i kirken. Jeg skjønte ikke helt greia. For meg var det helt uviktig om han var i kirken eller ikke. Det var i selskapet jeg ønsket å ha ham, for der kunne vi snakke sammen. Kirken var jo full uansett.

Hm? Du er synes konfirmasjon er tullete og er villig til å betale barna for å droppe det, men du har døpt dem?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 23:27   #84
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Hm? Du er synes konfirmasjon er tullete og er villig til å betale barna for å droppe det, men du har døpt dem?

Det gjelder meg også, dog konfirmeres min sønn human-etisk. Man kan forandre mening og holdning til så mangt på 15 år.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 10:02   #85
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Det eg synest er det reale med kirkelig konfirmasjon, er at barna får ein sjanse til å lære meir om det dei er døpt til, og ut fra det kan velge seinere kva dei egentlig ønsker å tru eller ikkje tru. Konfirmasjonstida er ei flott tid for mange, med gode opplevelser som dei kanskje aldri hadde fått ellers. Så kjem jo konfirmasjonsdagen som ein avslutning på alt dette. Mitt inntrykk er at ungdommane liker det høytidelige, det seremonielle, ritene, og så legg dei forskjellig trykk av alvor i det. Men å snakke ned konfirmasjonstida (no seier eg ikkje at nokon har gjort det her) synest eg framstår som umodent. Det er noko med å ha respekt for at dei faktisk vil følge det, enten det nå er kirkelig eller human-etisk.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 11:51   #86
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Poden på snart 15 konfirmeres straks og har valgt borgerlig helt selv, men han forteller at han har venner som fikk beskjed om at de ikke fikk selskap dersom de ikke valgte kirkelig konfirmasjon. Det synes jeg er helt hårreisende i våre dager! Jeg har en venninne som har en 17-år gammel datter og datteren ville ikke konfirmere seg. Det er jo et helt greit valg det også. Da ble det følgelig heller ikke pengegaver.

Jeg ville aldri ha foreslått for mine sønner at de heller kan få pengene enn å konfirmere seg! Da ville ihvertfall eldste kun valgt pengene og gått glipp av all den læringen det er å sitte i en fremmed gruppe og diskutere ulike etiske valg o.l. i 10 uker. Jeg synes det er nyttig læring for en 15-åring! En del av det å vokse opp.

Forøvrig enig med røkla: faddere stiller i kirken med mindre man er syk eller bor så langt unna at man ikke rekker det og ikke har råd til å ta inn på hotell dagen før. Sånn ca. Når det er sagt stiller ikke min bror i seremonien (ikke fadder). Han er sånn. Han påstår at han ikke rekker det (kunne sikkert tatt et fly kl 7, men mulig ikke det går så tidlige fly en lørdag?) og ville ikke betale for to netter på hotell.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 13:34   #87
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Det finnes ungdommer som får valget humanistisk vs ikkeno også. Jeg har bekjente som ikke hadde godtatt konfirmasjon i DNK under noen omstendighet, både religiøse og ateister.
Det med å tilby masse penger for å la være å konfirmeres er heller ikke så veldig uvanlig.
Enkelte kjøper seg på den måten ut av problemstillingen det er å måtte forholde seg til og samarbeide med eksfamilie.

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er feil at foreldre legger seg noe borti sånt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 14:38   #88
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Korleis held ein styr på kven som er i kyrkja og ikkje?

Me som foreldre, og såleis vertskap, har vel ingen moglegheit til å sjå kven som er der og ikkje? Fadrar har me sjølvsagt telling på, og dei skal vel reise seg saman med oss når det er vår konfirmant sin tur. Men gjester ellers når det er ei stor kyrkje?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 14:43   #89
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Korleis held ein styr på kven som er i kyrkja og ikkje?

Me som foreldre, og såleis vertskap, har vel ingen moglegheit til å sjå kven som er der og ikkje? Fadrar har me sjølvsagt telling på, og dei skal vel reise seg saman med oss når det er vår konfirmant sin tur. Men gjester ellers når det er ei stor kyrkje?

I vår familie samlar me oss utanfor kyrkja og gratulerer, helsar på kvarandre, tek bilder osv., og me har stort sett ikkje fleire gjestar enn at me greier å leggja merke til kven som er der og ikkje.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 16:51   #90
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Korleis held ein styr på kven som er i kyrkja og ikkje?

Me som foreldre, og såleis vertskap, har vel ingen moglegheit til å sjå kven som er der og ikkje? Fadrar har me sjølvsagt telling på, og dei skal vel reise seg saman med oss når det er vår konfirmant sin tur. Men gjester ellers når det er ei stor kyrkje?

I de konfirmasjonene jeg har vært så har slekta sitter mer eller mindre samlet. Og så har vi hatt en fotoseanse med konfirmanten etterpå. Så jeg kan si deg hvem som var der.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 16:56   #91
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Korleis held ein styr på kven som er i kyrkja og ikkje?


I de konfirmasjonene vi har vært i har vi samlet oss utenfor kirken først og pratet litt og sitter samlet i kirken også. Etterpå har det vært fotoseanse utenfor. Og så vet man jo uansett hvem man har invitert og hvem som har takket ja.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 20:34   #92
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes hele konfirmasjonsgreiene med unntak av festen er relativt meningsløst, og det var nok derfor jeg vurderte å droppe det. (Jeg håper inderlig at egne barn ikke konfirmerer seg og har kunngjort at jeg betaler klekkelig for at de skal la være.)

Da burde du ikke sagt ja til å være fadder... det er jo nærmest en forpliktelse du har sagt ja til for 14-15 år siden å komme i denne konfirmasjonen.
At _du_ ikke synes det er viktig hvem som kommer i kirka er ikke relevant - dette gjelder ikke din konfirmasjon...
Konfirmasjon til en du er tante og på toppen av det hele fadder til trumfer håndballkamp, selvsagt gjør den det.

Som en kompromissløsning; kan ikke far+datter reise på håndballturnering og enten mase seg til plass i noen andres bil eller ta deres bil.
Så kan du og gutten i verste fall ta drosje til konfirmasjonen? Enten håndballturneringen eller konfirmasjonen er vel innenfor drosje-bar avstand, eller?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 20:37   #93
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Det koster ca 550,- hos AVIS i Oslo med leiebil fra 10-19 på en søndag. Problem solved.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 21:02   #94
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det koster ca 550,- hos AVIS i Oslo med leiebil fra 10-19 på en søndag. Problem solved.

Konfirmasjonen befinner seg midt mellom Oslo og cupen, og jeg må være på cupen fordi jeg er satt opp på overnattingsvakt med laget fra lørdag til søndag.

Men problemet er løst. Vi står opp tidlig på søndag og rekker konfirmasjon kl 11.



Verden har forandret seg veldig siden den gang jeg sa ja til å være fadder, forresten. I retrospekt skulle jeg sagt nei.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no