Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er mel mel?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-14, 21:33   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Er mel mel?

Jeg har alltid tenkt på mel som mel. Siktet hvetemel er siktet hvetemel, liksom.

Og så har jeg sett på noen oppskrifter som snakker om "kvalitetsmel" og da ble jeg i stuss. Hva er i så fall det?

Jeg stakk bortom melhylla på Meny i nabolaget og det var nå stort sett samme melet som på REMA 1000 der også, bortsett fra økologisk hvetemel og ekstra finsiktet hvetemel.

Finnes "kvalitetsmel", hva er det i så fall og merker man forskjell? På hva?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 21:47   #2
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er mel mel?

Jeg vet i alle fall at mamma og mange av de andre damene i sanitetsforeningen hennes hevder at det er forskjell på meltypene, og at de er fortvilet over at nærbutikken har skiftet melleverandør. Så noen reiser langt for å få tak i "riktig" mel. Mamma sier blant annet at hun har sluttet å lage pleskner til jul, for de blir ikke bra lenger, og sier det må skyldes melet. Men det har ikke noe med "kvalitetsmel" å gjøre, da, men med ulikheter mellom merkene.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 21:49   #3
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er mel mel?

Aner ikke, men jeg reagerer på at det sår ekte skinke på kokt skinke fra Gilde. Ekte, i motsetning til hva liksom? Har ennå ikke funnet falsk kokt skinke i butikken...

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 21:54   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er mel mel?

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Aner ikke, men jeg reagerer på at det sår ekte skinke på kokt skinke fra Gilde. Ekte, i motsetning til hva liksom? Har ennå ikke funnet falsk kokt skinke i butikken...

I forhold til skinke, så er det vel sånn at de billigste variantene er laget av avskjær som er limt sammen og så skåret. Mens de dyrere variantene er renskåret kjøtt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:01   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er mel mel?

Jeg trodde også mel var mel helt til jeg begynte å lese kokebøker fra sørstatene og Italia. Der får man siktet hvetemel i ulike finhetsgrader og med ulikt gluteninnhold. Pizzamel er f.eks anderledes enn vanlig siktet hvetemel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:03   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er mel mel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg trodde også mel var mel helt til jeg begynte å lese kokebøker fra sørstatene og Italia. Der får man siktet hvetemel i ulike finhetsgrader og med ulikt gluteninnhold. Pizzamel er f.eks anderledes enn vanlig siktet hvetemel.

Så det er noe med å ha mel som er "finmalt nok" for det man skal lage?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:05   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er mel mel?

Norsk mel inneholder vel også typisk litt mer av hele kornet enn vanlig mel i andre land. Og så har du mel som har malt inn enda mer av hele kornet. Men hva kvalitetsmel skulle representere i den sammenhengen er jeg jammen ikke sikker på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:06   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er mel mel?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Så det er noe med å ha mel som er "finmalt nok" for det man skal lage?

Jupp, og med riktig mengde gluten for at det skal være seigt nok (jeg er usikker på om mengde er riktig måleenhet for gluten?)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:09   #9
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er mel mel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jupp, og med riktig mengde gluten for at det skal være seigt nok (jeg er usikker på om mengde er riktig måleenhet for gluten?)

Jeg trodde ikke mye gluten var en fordel? Jeg har lest at sånne "brød på pose"-blandinger har ekstra tilsatt gluten, for at det skal heve lettere/fortere/etteller annet, men at brød blir bedre av mindre gluten, mindre gjær og lengre heving? (Med all mulige forbehold om at jeg har misforstått eller husker feil?)

Hmm. Jeg skulle egentlig jobbe, men nå blir jeg vel sittende google gluten og heving.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:13   #10
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.796
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er mel mel?

Jeg aner ikke forskjellen, men vet om folk som foretrekker Regal framfor Møllerens eller omvendt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:13   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er mel mel?

Det er ikke alltid er fordel, det kommer an på hva man skal lage. Gluten er det som gjør det klissete og seigt. Min lokale dim sum-restaurant har "glutinious rice balls" og det betyr egentlig klissete risboller.

Wikipedia har en grei artikkel om "flour" og nummerne som egentlig har noe med askeinnhold å gjøre, men som reflekterer malingsgrad.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:15   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er mel mel?

Spørsmålet er om du vil ha fine brød som hever godt eller om du er skeptisk til gluten mhp evt cøliakiutvikling.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:42   #13
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er mel mel?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg trodde ikke mye gluten var en fordel? Jeg har lest at sånne "brød på pose"-blandinger har ekstra tilsatt gluten, for at det skal heve lettere/fortere/etteller annet, men at brød blir bedre av mindre gluten, mindre gjær og lengre heving? (Med all mulige forbehold om at jeg har misforstått eller husker feil?)

Hmm. Jeg skulle egentlig jobbe, men nå blir jeg vel sittende google gluten og heving.

Kommer an på hva man skal lage. Det er jo stor forskjell på gjærbakst og annen bakst. Og ikke minst store forskjeller innen gjærbakst. Noe bør eltes og heves lenge for å få lange glutentråder, mens annen bakst blir for seig dersom den behandles for mye. Jeg vil tro at de tilsetter gluten for å gjøre bakeprosessen raskere og enklere, men det beste er jo å lære seg litt om kjemien og prosessene bak for å få gode resultater.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:58   #14
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er mel mel?

Første gangen jeg skulle kjøpe mel i Storbritannia måtte jeg gå hjem med uforettet sak og google, for jeg skjønte ikke hva jeg skulle ha. Der var det noe som het "strong flour" som var best til å bake brød med. Det fantes både som siktet hvetemel og sammalt såvidt jeg husker. Jeg har egentlig aldri funnet ut hva det var som gjorde dette best, men brødene ble faktisk veldig gode.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 23:04   #15
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er mel mel?

Strong flour har mer gluten, og egner seg til gjærbakst.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 06:31   #16
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er mel mel?

En jeg kjenner jobbet på en mølle en gang i tiden, og fortalte at de kjente forskjell på melet, og når det hadde en viss sammensetning (f.eks. mye stivelse) solgte de det som kake-mel vs brød-mel, eller noe slikt (til bakerier og restauranter). Mindre protein og mer stivelse gir luftigere kaker, mer gluten øker heveegenskapene.

Selv vet jeg jo så altfor godt hva gluten gjør med bakeegenskaper, og jeg har et vell av forskjellige glutenfrie melblandinger å velge blant. Noen er veldig fine og med nesten bare stivelse, og egner seg bedre i f.eks. sukkerbrød og cupcakes.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 08:39   #17
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er mel mel?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

I forhold til skinke, så er det vel sånn at de billigste variantene er laget av avskjær som er limt sammen og så skåret. Mens de dyrere variantene er renskåret kjøtt.

Takk :-)

Men kunne de ikke skrive renskåret skinke, hel ved elns. Selvom det er avskjær etc så er det fremdeles ekte skinke, i mine flisespikkerøyne.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 09:07   #18
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er mel mel?

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Takk :-)

Men kunne de ikke skrive renskåret skinke, hel ved elns. Selvom det er avskjær etc så er det fremdeles ekte skinke, i mine flisespikkerøyne.

Det er det jo forsåvidt. Men det er vel godt utspekulert med tanke på hva som treffer forbrukerne.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 09:51   #19
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er mel mel?

Italienerene har Tipo 00 til pizza og Tipo 0 til finbakst. I Norge er vi kun vant til hvetemel. Mølleren har en Hvetemel finbakst type på REMA hjemme.

Mener å ha sett norskt pizzamel også, mulig jeg drømmer.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 09:54   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er mel mel?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Mener å ha sett norskt pizzamel også, mulig jeg drømmer.

Villa Paradiso (italiensk pizzarestaurant på grünerløkka) har en serie med ulike sauser og pizzamel som slges bl.a. på Ica.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no