Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Etterpålag etter konfirmasjon

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-17, 16:57   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Etterpålag etter konfirmasjon

Kjært barn har vanligvis mange navn, så kanskje det kalles ulikt rundt om. Hvordan praktiseres det? Hvem inviteres? Serveres kun rester? Bare kake eller kake og mat? Inviterer man eller sier man at det er åpent hus til de som er aktuelle?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:00   #2
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Dette tror jeg ikke er vanlig her vi bor, har ihvertfall aldri hørt om det. Så da er det sikkert ulike varianter ute og går, alt etter hvor man kommer fra.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:01   #3
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Etter egen konfirmasjon samt dåp og bryllup har vi invitert folk som har gitt oppmerksomhet til happeningen uten å være inviterert og naboer. Og evnt andre som har hjulpet til med selskapet. Og også en fraskilt tante det ikke passet å ha i samme selskap som onkel.

De ble invitert etter selskapet, høyst utformelt lag, og kun kakerester ble servert.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:10   #4
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Hos oss inviterer vi naboer og venner til kaffe og kake på selve konfirmasjonsdagen, men både Storesøs og Storebror inviterte enda flere venner på kakerester neste dag.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:17   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Aldri hørt om, ergo ikke så vanlig i mine kretser.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:18   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Er det et bygdafenomen? "Attpålag" er en selvfølge der jeg kommer fra.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:23   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.999
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Ikke vanlig her heller. Her er det heller vanlig å invitere folk som ikke er så nære at de deltar i middagen til kaffen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:31   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

På sunnmørsbygda er det vanlig. Konfirmanten er der og kaster glans over arrangementet og så spiser folk opp resten av koldtbordet dersom det var såpass med rester igjen ellers så er det resten av de 35 kakene som må spises opp.
Naboer, foreldrenes venner (som oftest er de som har bakt kakene til festen) og ellers folk man har lyst å omgås blir invitert.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:33   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Vi har restefest dagen derpå, folk slenger innom dagen derpå, uten gaver! Men for å spise opp kakene fra dagen før. Ingen gaver, det man står og går i, veldig uhøytidelig. Lager ikke noe nytt, kun kaker, sender sms til de aktuelle - "restefest kl 12-14"

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:42   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Fra liten by og her er det vanlig. I fjor var vi invitert i minst tre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:42   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Har aldri hørt om.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:46   #12
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Veldig effektiv måte og bli kvitt rester på.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:53   #13
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Ikke en tradisjon jeg er familiær med, men jeg kan jo se for meg at det kunne vært hyggelig å invitere langveisfarende gjester (kun Xian-mannens familie som har reisevei hos oss) til kakerester og samvær dagen etter selskapet. Slik at vi fikk litt mer tid sammen med dem som vi ikke ser så ofte, i litt roligere omgivelser enn det et digert konfirmasjonsselskap er.

Så jeg noterer det bak øret til selskapet skal arrangeres; det er ikke før om minst fire år, men etter de siste dagers rødglødende konfirmasjonstråder vaker det foruroligende høyt oppe i bevisstheten min.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 18:39   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Vi har vært i restefest hos naboer.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 18:45   #15
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Vi skal ha et lite etterpålag. Det er litt tilfeldig at det blir slik. Den ene fadderen er bortreist på selve konfirmasjonsdagen, og det er en familie vi omgåes mye, og som bor rett borti gata. I tillegg har jeg invitert en god venninne som har bitteliten baby, og som syntes kake og kaffe dagen derpå var et supert alternativ til timesvis i pyntet selskap.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 18:51   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Her er det vanlig. Invitere naboer og venner på rester, kanskje mest kaker.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 18:59   #17
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.399
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Ikke en tradisjon jeg er familiær med, men jeg kan jo se for meg at det kunne vært hyggelig å invitere langveisfarende gjester (kun Xian-mannens familie som har reisevei hos oss) til kakerester og samvær dagen etter selskapet. Slik at vi fikk litt mer tid sammen med dem som vi ikke ser så ofte, i litt roligere omgivelser enn det et digert konfirmasjonsselskap er.

Så jeg noterer det bak øret til selskapet skal arrangeres; det er ikke før om minst fire år, men etter de siste dagers rødglødende konfirmasjonstråder vaker det foruroligende høyt oppe i bevisstheten min.

I konfirmasjonen til min eldste niese ble det servert frokost til langveisfarende gjester neste dag, i selskapslokalet (foreningshytte som de hadde leid hele helga, der også en del av gjestene overnattet). Det var veldig koselig. Det ble selvsagt satt fram både kakerester og rester fra koldtbordet på frokostbordet.

Attpålag er helt vanlig (nærmest en selvfølge) i bygda hvor jeg vokste opp. Her omkring tror jeg ikke det er like vanlig. Folk som inviteres er fjernere slektninger og smått og stort fra lokalsamfunnet, som har et forhold til konfirmantens familie, men ikke nært nok til å bli invitert i selskapet.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 27-03-17 kl 19:38.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 18:59   #18
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Jeg aner ikke om det er vanlig hverken der jeg vokste opp eller der jeg bor nå, men jeg mener vi hadde det etter konfirmasjonen min, helt uformelt for naboer og sånt? Og så hadde vi det hos mine foreldre dagen etter det første bryllupet mitt. Vi har også hatt det etter bursdagsfeiringer et par ganger, da med små og store venner og mer sånn slenge-innom-modus. Koselig og avslappet!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 19:02   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Aldri hørt om. *storby-jente*
Men god idé! Sikkert vanlig her jeg bor nå, litt mer på bygda. Jeg har pleid å ta med rester på jobb eller gi det til venner/familie, eller fryse ned.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 19:20   #20
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Etterpålag etter konfirmasjon

Det har jeg vært på, villastrøk Oslo vest og Bærum. Naboer, venner, bekjente og overnattende gjester. Vertskap fra Trøndelag og Troms.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no