Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Klesvask til besvær

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-20, 23:31   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Klesvask til besvær

Vi har en vaskemaskin fra Bosch. Øko et eller annet. Husker ikke helt når den ble kjøpt, men ca 6-7 år tror jeg.

Hele tiden etter den kom i hus, så har jeg hatt en følelse an at den ikke vasker rent. Den tar flekker og alt slikt, men det lukter ikke rent, og klær blir sure veldig fort etter vask. Dette merkes mest på håndklær og tykke gensere/jskker. Type hettegenser/jakke. Dette da når ting blir hengt opp eller tromlet rett etter vask. Blir en maskin stående med vått tøy over natten, så er det bare å vaske det på nytt, for da stinker det.

Alt teknisk ser ut til å fungere som det skal. Den fullfører programmer uten fusk, og den tømmer som den skal,så det ligger nok ikke der.

-Jeg rengjør belg og glass jevnlig, og tømmer filter.
-Vasker både på 40 og 60 grader, og kjører håndklær på 90 en gang i blant. I tillegg kjører jeg rensemiddel på tom maskin sånn nå og da.
-jeg bruker flytende vaskemiddel som helles i beholderen på maskina, og ca etter anbefalt dose. Har forsøkt forskjellige typer vaskemiddel, uten at det har endret noe.
-veldig sjelden at det er veldig skitne klær. Helt normalt hushold, hvor ingen har jobber eller hobbyer som fører til mye skit.

Så hva er galt? Vi er drittlei av å ta en dusj og kjenne sur lukt tvert håndduken blir fuktig, og ungene er lei sure gensere, så vi vurderer å skifte maskin, men det er for galt det å, på ei relativt ny maskin.

Tips?

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 23:39   #2
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

To Tilleggsopplysninger: maskina er faktisk 10 års gammel...
Og, jeg vasker det aller meste på halvorogram, uten forvask. Ikke typisk kortprogram, men økoprogram som er ca halve tiden an ordinært. (en time på 40 grader, 1 time 15 min på 60)

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 23:51   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Du må kjøre maskinen på 90 innimellom. Da renses den.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 23:58   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Du må kjøre maskinen på 90 innimellom. Da renses den.

Det gjøres jevnlig. Da gjerne med håndklær i maskinen.

I dag nå så kjørte jeg først et fullprogram på 90 grader med rensemiddel. Tom maskin.

Deretter en halvfull maskin med håndklær på 90 grader.

Kjørt to maskiner på halv tid og 40 grader nå i kveld, og en hettegenser lukter like surt som før...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 00:14   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Vi renset vår. Demonterte den og gravde bort såperester fra flytende såpe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 00:45   #6
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Kjør en vask med en flaske eddik, putt noen håndklær i, 90 grader. Vask en gang til, da med vaskemiddel på 90.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 00:55   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Kjør en vask med en flaske eddik, putt noen håndklær i, 90 grader. Vask en gang til, da med vaskemiddel på 90.

Ei hel flaske? Og hvilken prosent?

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 01:25   #8
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Slutt med flytende vaskemiddel, og begynn med pulver med ezymer og for hvitvask. Snille vaskemiddel tar mindre, og kan legge igjen ting som lager lukt.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 01:26   #9
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Ja, og la døra stå åpen,- når den ikke vasker da

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 02:06   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Hva skjer hvis du vasker håndklær på fullt program? Jeg ville startet der. Jeg vil tro det er en grunn til at de har både hele og halve program, uten at jeg vet hva det er.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 02:12   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Slik er det med en type håndklær hos oss (har 2 store og 4 håndstørrelse) så jeg har tenkt at det er noe med de og ikke maskinen for de andre er ikke slik.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 08:03   #12
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Jeg har sluttet å vaske på halvprogrammer eller kortprogrammer. Syntes det ofte lager mindre fresh lukt i klærne. Bruker kun pulver pg har her gått over til omo White og ikke om kulør pga lukt.
Jrg kjører klær på det varmeste de kan, det bedrer lukt. Bruker alltid finvask i tillegg til hovedsak, og gjerne en ekstra skylling.
Ikke veldig øko- og tidsbesparende valg, men dette har gjort underverker for lukt i klærne. Vi har kun hvite og lyse håndklær og sengetøy. Dette kjøres alltid på 95 grader. Mao jeg kokebøker så ofte jrg kan for å bevare trommel og maskin ren.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 08:28   #13
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Har klær først ligget en gang over natten blir det sur lukt er min erfaring. Jeg kjører min innimellom på 90 grader, vasker jevnlig over med klut og lar ALLTID døra stå helt åpen etter vask. Vi henger også konsekvent klærne opp med en gang.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 08:31   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Jeg hadde absolutt vasket på full program før jeg kjøpte ny maskin altså. Sånn hurtigprogram bruker jeg bare unntaksvis.

Vi har også en rundt 10 år gammel vaskemaskin, jeg anser den som risikabelt gammel i forhold til å kunne finne på å stoppe, byttet noe på motoren for noen år siden så den går enda. Men den vasker helt fint og rent. Så den blir, til den står. Klær som ligger over natten, eller noen timer i ferdig maskin skal vaskes om igjen pga bakterievekst, som helt rett gir lukt. Men det gjelder alle maskiner.

Vi vasker alt med blenda sensitive, flytende for hvitt og farget i en og samme flaske (utenom ull, og mannen bruker sportsvask på treningstøyet)
Vaskemiddel lukter faktisk ganske mye.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 09:06   #15
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Jeg hadde også samme problem for noen år siden. Jeg syntes det hjalp veldig som nevnt over, å bytte fra flytende til pulvervaskemiddel. Kanskje eddik som skyllevann kan hjelpe på klær som har fått sur lukt?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 09:57   #16
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Jeg bruker bare pulver, unntatt for ulltøy. Skyllemiddel har jeg ikke brukt siden forrige vaskemaskin, men Eldste har brukt det et par ganger, og sluttet pga lukta. Handkler, underbukser og kluter vaskes på 60 vanligvis, klær på 30 eller 40. Hurtigprogrammene har jeg brukt 3-4 ganger siden maskinen kom i hus for fem år siden cirka. Døra står åpen når maskinen ikke brukes, noe annet ville fått restfuktigheten til å tøyse vil jeg tro. Jeg har ikke merket noe til luktproblemer.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 10:13   #17
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Den forrige maskinen vår hadde samme problem og forstod hvorfor da vi bar den ut, full av såperester.

Nå vasker jeg 90 jevnlig med en skvett edikk. Mest pulver, aldri skyllemiddel. Alltid langt program for å få alle skyllingene, og ekstra skylling etter ull og finvask såpe. Fungerer så langt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 10:47   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Interessant, pulver er best altså? Jeg har alltid tenkt at flytende går lettere gjennom systemet, men syns det har vært vanskelig å finne et godt, luktfritt flytende vaskemiddel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 10:54   #19
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Alt som lukter surt går på 60 eller 90 her. Blir det ødelagt av høyere temp kastes det. Gjelder også treningstøy og hettegensere. Det funker her.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 11:30   #20
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Interessant, pulver er best altså? Jeg har alltid tenkt at flytende går lettere gjennom systemet, men syns det har vært vanskelig å finne et godt, luktfritt flytende vaskemiddel.


Ja, det var min tanke også. Så også en test for litt tilbake som viste at flytende vasket renere enn pulver, derfor byttet jeg fra pulver til flytende.
Men er det kanskje bedre å bruke vaskeball enn kammeret?
Når jeg brukte pulver ble det alltid rester i kammeret, og fjerner man ikke det regelmessig blir det ekkelt.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no