Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

God lukt i huset?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-08, 12:23   #1
tarante
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 42
tarante har et hav av muligheter foran seg
Standard

God lukt i huset?

Jeg synes det lukter så fælt i huset vårt. Hva gjør folk for å få det til å lukte blomster i sitt hjem, hos meg lukter det gammelt, stekeos og matrester, enda vi er flinke til å gå ut med søppel før det lukter og vi bruker viften når vi lager mat... Noen tips? Finnes det husdeodoranter???

tarante er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 12:30   #2
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God lukt i huset?

Et godt, gammelt råd er vel å "rydde av huset" som man sa i litt eldre dager.
Det betyr at man vasker hver dag. Jeg gjør det. Tørker av kjøkkenbenker og drar over gulv. Jeg vasker også gardiner en gang i blant. Spesielt kjøkkengardiner. Liftgardiner byttes ut.
Det er med andre ord alltid rent hos meg, og da er luften deretter.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 12:40   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God lukt i huset?

Ikke la kjelene stå lenge etter middag. Da setter lukta seg.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 12:51   #4
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.320
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God lukt i huset?

Lufting og renhold.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:30   #5
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God lukt i huset?

Mye lufting, gjerne gjennomtrekk.
Bær ut søpla hver dag.
Vask litt her og der.
Ikke la oppvask stå

Veldig lysten på god lukt, tar du en skål med ajax sitron å setter under sofaen.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:41   #6
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God lukt i huset?

Vaske gulv hver dag? Noen kommer fra en annen planet enn meg iallefall.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:46   #7
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: God lukt i huset?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Vaske gulv hver dag? Noen kommer fra en annen planet enn meg iallefall.

... og meg.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:49   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God lukt i huset?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Vaske gulv hver dag? Noen kommer fra en annen planet enn meg iallefall.



Men er det så lett å kjenne sin "egen" huslukt egentlig? Jeg synes jeg kjenner så godt hvordan det lukter hos andre, men hjemme hos meg selv så har jeg antagelig blitt så vant at jeg ikke tenker over det. Vi bruker absolutt ingenting av parfymerte artikler men lager mye mat med mye krydder i, så det kan jo faktisk være at det stinker kebabsjappe hjemme hos oss. Jeg får ta en spørrerunde hos venner.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:50   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God lukt i huset?

Vaske jevnlig, ha friske blomster, lufte, ikke ha det for varmt (maks 20 C) ikke la ting stå, men sette ting inn i oppvaskmaskin og vaske kjeler. Skifte sengetøy, vaske skittentøyet kjapt og sånn.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:53   #10
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God lukt i huset?

Det er ikke noe pes å dra over gulvene daglig, vel?

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:55   #11
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: God lukt i huset?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er ikke noe pes å dra over gulvene daglig, vel?

Jo jeg vil kategorisere det å vaske over 200 kvm gulvflate hver dag som pes. Jeg ser virkelig ikke behovet for å vaske gulvene hver dag. Det er så mye annet jeg prioritere foran dette når det kommer til tid og energi. Virkelig!

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:57   #12
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.431
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God lukt i huset?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er ikke noe pes å dra over gulvene daglig, vel?

Med to småttiser så syns jeg det er litt pes, ja. Men i disse "miste alt håret tider" må jeg støvsuge eller tørrmoppe midtsonen daglig.

Ellers så syns jeg lufting, rydding på kjøkkenet og bruke viften når vi lager mat gjør mye for innelukten. Og samme det å vaske klær ofte, i stedet for skippertak metoden, for sure sokker lukten kan spre seg...

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:57   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God lukt i huset?

Ikke bruke skyllemiddel med parfyme. Jeg synes ofte at skyllemiddellukt setter seg veldig i hus og det lukter ikke godt når det blandes med andre lukter.

Vaske gulv hver dag kommer aldri til å skje her hos oss, med mindre noen av ungene kommer til å gjøre det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 16:00   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God lukt i huset?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er ikke noe pes å dra over gulvene daglig, vel?

Å dra over 240 kvadrat hver dag er ikke aktuelt for meg i alle fall. Ikke så lenge vi har fulle jobber og tre unger. Det står også for meg som helt bortkastet bruk av tid.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 16:02   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God lukt i huset?

:gleder meg til vaske-gulvet-flere-ganger-om-dagen fasen er over:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 16:07   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God lukt i huset?

Jeg vasker ikke noe særlig gulv, men det lukter godt hjemme hos meg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 16:14   #17
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God lukt i huset?

Men mine 100kvadrat syns jeg fremdeles det er umulig å vaske gulver hver dag. Full jobb og studier setter en effektiv stopper for det - men hadde ikke gjort det uansett, det innrømmer jeg.
Men å holde det noenlunde rent er nok en hjelp.

Jeg tenker som Esme - aner ikke hva det lukter hos meg (med mine to innekatter må jeginnrømme at jeg er litt usikker inimellom, selv om jeg er nøye med å tømme dokassa)

Jeg syns det er deilig å sette på duftlys (telys i holder med vann over). Ellers pleier jeg gjerne ha nytraktet kaffe når jeg vet det kommer gjester, for det lukter alltid godt

  Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 16:17   #18
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God lukt i huset?

Jeg skjønner forøvrig ikke at folk orker å bruke disse luktgreiene som man får kjøpt, slike som man putter i støpsel, f.eks. :aaaatschoo:

  Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 16:25   #19
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God lukt i huset?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er ikke noe pes å dra over gulvene daglig, vel?

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Jo jeg vil kategorisere det å vaske over 200 kvm gulvflate hver dag som pes. Jeg ser virkelig ikke behovet for å vaske gulvene hver dag. Det er så mye annet jeg prioritere foran dette når det kommer til tid og energi. Virkelig!

Enig med Scnuppa. Det vil jo ta en time.
Dessuten har vel ikke du Line* småbarn i hus nå?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 16:59   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God lukt i huset?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er ikke noe pes å dra over gulvene daglig, vel?

Jo. Jeg vasker ikke en gulvflate uten å støvsuge først, det synes jeg er ekkelt. Jeg støvsuger heller gulvene enn å vaske dem, hvis jeg må velge.

Dessuten blir gulvene våre sjelden skitne. Støvete, ja, men ikke flekkete og skitne. Dersom det skulle komme en flekk, tørker jeg den der og da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no