Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sommerferie i nord: tips?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-20, 00:21   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sommerferie i nord: tips?

Jeg vurderer å legge deler av neste års sommerferie til nord. Jeg vil ha flotte naturopplevelser, kultur og historie. Noen gode tips? Jeg har veldig lyst til å gå tir i Alta Canyon.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 00:36   #2
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Jeg anbefaler alltid Andøya og Vesterålen.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 00:49   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

I Finnmark har de en kaffebar "in the middle of nowhere". Den heter Porten til Finnmark. Bare nevner det. http://www.nordkapplandet.no/

Ellers er jo Senja helt fantastisk da.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 24-10-20 kl 00:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 01:00   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Jaaa, kaffebar-tips!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 01:15   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Jeg syns Helgelandskysten var helt fantastisk, vi kjørte Kystriksveien sørover og anbefaler det varmt om dere kjører.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 09:32   #6
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Jeg har planer om det samme.
Nordland. Herøy, Narvik, Skogsøya. Ønsker meg kart til jul, eller no Aner ikke om det lar seg gjøre.
Henger her for tips.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 09:54   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Kan dere ikke si noe om hvorfor jeg bør dra til stedene dere nevner, ikke bare legge inn stedsnavn? Hva er fint der, hva bør vi se, hva kan vi gjøre?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 09:59   #8
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Helgelandskysten Jeg ville tatt turen i allefall til Vega som står på verdensarvlista, og ellers tatt båten til Herøy og Dønna. På Herøy ville jeg tatt en tur innom her: https://www.elfis.no/index.php/2016/...lomsterbutikk/

Jeg ville spist på Hildurs urterarium (og helst også overnattet der) https://www.hildurs.no

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 10:01   #9
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Skal dere kjøre anbefaler jeg å skygge unna E6 i Nordland, det er stort sett kjedelig. Kystriksveien forbi polarsirkelen har mye fine små steder. Uten at jeg husker hva de heter nå. Nord i Lyngen er det et handelssted, Havnnes. Så langt nord er det et av veldig få steder du kan oppleve byggeskikk fra før høsten 1944. Her er det et helt samfunn som ble spart. Det går ferge over fra E6.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 10:06   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Andøya; Spacesenter, alveland(såpefabrikk og koselig kafe), Måtind; Flott fjelltur. Sydenstrender, Nordtun gård med lamaer og osteproduksjon. Det er flere flotte fjellturer. Hvalsafari og fuglesafari. Sikkert mer også.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 11:32   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Usikker på om vi skal kjøre helt fra Oslo, eller fly deler av veien og leie bil. Vår bil synger litt på siste verset. Veien blir jo ekstra lang om vi ikke kan kjøre via Sverige. Samtidig er det jo en gyllen anledning til å se hele Norge.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 12:16   #12
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.707
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Vi var på Andøya i sommer og selv om vi kommer fra Lofoten, så forelsket jeg meg helt i Andøya.
Måtinden var magisk og hvalsafari var også gøy.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 12:20   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Vi kjørte tur-retur, og i retrospekt syns jeg det blir litt for langt. Det blir for mye man må forsake på veien fordi man ikke orker omveien og det tar rett og slett for mye tid.
For vår del tror jeg det hadde vært fint å delt opp, Norge er for langt til at man rekker hele på en kort sommerferie.
Og mange av stedene man egentlig vil til ligger gjerne et lite stykke fra hovedveiene, og da begynner prioriteringene.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 14:02   #14
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Blåisvannet i Lyngen.
Alta Canyon fottur fra beskades.
Alta museum med helleristning
Elvebåt safari med Sorrisniva
Sykkeltur med Glød i Altadalen.
Mat hos trasti og trine og evt hundekjøring
Havøysund, fint å kjøre ut dit.
Magerøya med Nordkapp og fuglesafari i Gjesvær
Trollholmsund på vei mot Lakselv.
Verdens dyreste bensinstasjon i Børselv.
Rullesteins fjæra i Tanafjorden.
Vardøhus festning og heksemonumentet.
Hamningberg- utrolig vei ut dit. Ikke brent under krigen.
Bugøynes - ikke brent under krigen- norsk/finsk bygd.
Partisan museet i Kiberg
Pasvik Ellentjern
Kong Oscars kapell

Kautokeino og Juhls
En plass før Karasjok er det også en veldig fin natursti

I tillegg om dere liker å gå på fjelltopper, mest små så er det lett å finne en topp eller tur på perletur.no

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 14:20   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Jeg henge her for å få noen tips. Mannen min er traumatisert av av utallige bilturer nordover som liten - fire barn bak, røkende foreldre i forsetet, men jeg håper å kunne overtale ham til en tur neste sommer.

Bodø har i følge sikre kilder fått et skikkelig bra kafe- og restaurantliv som jeg vil prøve. Og jeg er sikker på at de har bra kaffesteder.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 14:42   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Vi kjørte tur-retur, og i retrospekt syns jeg det blir litt for langt. Det blir for mye man må forsake på veien fordi man ikke orker omveien og det tar rett og slett for mye tid.
For vår del tror jeg det hadde vært fint å delt opp, Norge er for langt til at man rekker hele på en kort sommerferie.
Og mange av stedene man egentlig vil til ligger gjerne et lite stykke fra hovedveiene, og da begynner prioriteringene.

Hvor lang tid brukte dere på ferien? Inkludert opp og ned?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 14:43   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Jeg håper jeg kan overtale mannen til å kjøre nordover neste sommer. I år var greia at han ikke stolte på bilen, men nå har vi en splitter ny elbil, så da er det i så fall lademuligheter som blir "problemet".

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 14:47   #18
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Ville tatt fly til Kirkenes, leid bil og fly hjem fra feks Alta eller Tromsø.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 15:17   #19
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Ser Bugøynes er nevnt før, men anbefaler. SÅ vakkert. Fine strender, koselig, gammel bebyggelse med smale stier mellom. Bygda ble ikke brent under krigen. Mye finsk-norsk historie. Kongekrabbe og laks.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-20, 15:18   #20
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i nord: tips?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvor lang tid brukte dere på ferien? Inkludert opp og ned?

To uker. Men vi var på Andenes i 4 dager, så det komprimerte jo resten av turen.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no