Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-17, 09:51   #21
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det som er viktig når man har nedsatt sensitivitet er at man har veldig gode kontrollrutiner, slik at man faktisk får en skikkelig gjennomgang av om det virkelig er ok å dele overgrepsbilder av barn, se bort i fra overgrep for å ta andre overgripere. Jeg er usikker på om jeg syns rettferdiggjøringen deres holder.

Dette er vel kjernen. Er det greit?
Jeg vet ikke. Overgrepet har skjedd, og bildene har vært delt før. Slik jeg forsto artikkelen så delte de bilder en gang i mnd, altså totalt 11 ganger. Og valgte bilder som var godt kjent.
Jeg greier ikke lande på hva jeg synes, men jeg heller mot at det må få være greit. Men de burde snakket med de som er avbildet.
At de drev forumet må jo være greit. Disse folk er ikke akkurat så lette å få tatt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 09:51   #22
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Jeg skjønner at mennesker som jobber under så stort press over tid, må lage seg mekanismer som gjør at de holder ut. Det er en grunn til at vi mennesker jobber med ulike oppgaver, og jeg vil anta at slike oppdrag ikke gis til hvem som helst i politiet.

Jeg er dypt takknemlig for ALLE som er villig til å ofre så mye av seg selv og sin egen moralske identitet for å hjelpe til med å bryte opp kriminelle miljøer og grupperinger. Det er klart at å gå undercover gjør noe med deg, enten det er i underverdenen i Oslo eller en pedofiliring i cyberspace, men jeg må anta at politiet har gode rutiner for å både ivareta egne ansatte.

Rent faglig så har jeg selvsagt ingen forutsetning for å mene noe om politiets taktiske vurderinger om hva som må til for å få tak i pedofile på nettet. Å sitte trygt bak tatasturet og føle en hel masse blir litt naivt. Vi har ingen fagkompetanse eller taktisk erfaring til å vurdere om noe er nødvendig eller ikke.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 09:57   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Så det er å «føle masse», «synseføle» og «naivt» å ville diskutere politiets etikk? Syns dere det om ofrene som reagerer også?

Jeg greier heller ikke avgjøre for meg selv om jeg syns politiets metoder var nødvendige eller ikke i denne sammenhengen, men jeg syns ikke det er naivt å mene noe om barns rettigheter, selv om uretten mot dem gjøres for the «for the greater good».

__________________


Sist redigert av Tallulah : 08-10-17 kl 10:06.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 10:13   #24
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så det er å «føle masse», «synseføle» og «naivt» å ville diskutere politiets etikk? Syns dere det om ofrene som reagerer også?

Jeg bare tror ikke at våre legmannsfølelser egentlig er relevant i en diskusjon rundt politiets metoder for å avdekke kriminalitet. Jeg sier på ingen måte at ikke aksjoner og oppdrag politiet gjennomfører bør kunne settes spørsmålstegn ved, men jeg tror ikke vi klarer å diskutere dette uten å ha med en god porsjon empati og raseri i bagasjen, og da blir det vanskelig.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 10:27   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Jeg tenker vel at dette er et lite innblikk i en verden som for de fleste er umulig å fatte. Selvsagt må de pushe grensene vi har satt for å kunne navigere i det landskapet. Og selvsagt blir de desensitivisert på samme måte sol andre som lever med sterke inntrykk. Øyeleger slutter å bli kvalme sv å ta ut øyne de også, og man blir vant til blod, gørr, krig og overgrep. Av og til trengs hjelp i etterkant.

Det som bekymrer meg litt med pressens søkelys her er om de spolerer for politiet ved å avsløre noe det har tatt år å jobbe seg inn i.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 10:51   #26
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Katta: de har ventet veldig lenge med å publisere saken. Ifølge artikkelen var det også slik at om de som drev forumet ble arrestert og ikke la ut de faste oppdateringene så var det en beskjed om at de var tatt. Det var jo da politiet gikk inn å drev nettstedet.

Men det er helt klart en problematisk sak. Det er en rekke etiske og juridiske utfordringer sammen med politiarbeidet. Og det er veldig mye vi ikke vet her. Men de fikk i alle fall stoppet to nettsteder og har identiteten på mange.


Sist redigert av Trixie : 08-10-17 kl 10:57.
Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 10:57   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg bare tror ikke at våre legmannsfølelser egentlig er relevant i en diskusjon rundt politiets metoder for å avdekke kriminalitet. Jeg sier på ingen måte at ikke aksjoner og oppdrag politiet gjennomfører bør kunne settes spørsmålstegn ved, men jeg tror ikke vi klarer å diskutere dette uten å ha med en god porsjon empati og raseri i bagasjen, og da blir det vanskelig.

Vel, det er en hel del som diskuteres her som ikke har innvirkning på det som diskuteres uten at selve diskusjonen blir avskrevet som naiv og synsefølete av den grunn. Jeg syns det er et poeng ift å finne egne grenser for hva man syns er etisk riktig. Eller skal ikke legmenn tenke på etikk heller, syns du?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 11:00   #28
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Hvordan man enn vrir og vender på dette, så blir det en diskusjon om målet helliget middelet. Min holdning er at så lenge det ligger en skikkelig, faglig vurdering til grunn for hvordan etterforskningen skal gjennomføres, og at den gjøres innenfor rammene av det som er lovlig, så skal det i utgangspunktet mye til før jeg begynner å "synseføle" om det er greit for meg eller ikke. Da tenker jeg det er viktigere hva ofrene selv tenker om at deres bilder blir brukt på en slik måte, uten at de vet om det. Utfordringen med overgrepsbilder er jo at når bildet først er der ute, så er det i utgangspunktet ingen mulighet for å begrense spredningen. Jeg skjønner samtidig at moren til det ene ofret syns det var vondt at politiet valgte nettopp hennes barns bilder til spredning, fordi det var et bilde som ikke var spredt så mye. Samtidig så er jo den virkelige forbrytelsen selve overgrepet, og det at bildet i det hele tatt ble tatt (og delt).

Det hadde ikke vært greit om politiet benyttet ukjente/udelte bilder, eller produserte eget materiale (selv om det vel i teorien kunne vært gjort uten bruk av levende mennesker). Men i dette tilfellet har de vært med på videre spredning av materiale, som allerede var kjent, og de har skrevet ting inne på forumene som kan leses som oppfordring til ytterligere misbruk (hvis man leser med overgriper-briller). Ja, det er problematisk, men er det ikke mer problematisk at overgriperne får fortsette, uhindret?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 11:05   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Gaia: det er også en oppfatning (også i politiet) om at hver deling er et nytt overgrep. Derfor syns mange det er vanskelig at de velger å gjøre det selv.

Og selvsagt er det mer problematisk å ikke forhindre noe. Men jeg håper jo dette leder til en debatt innad i politiet om metoder og om de kunne gjøre noe annerledes.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 11:23   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Problemet her, som de ikke klarte å sno seg utav, var jo at admin delte et bilde sammen med en beskjed hver måned for å vise at forumet fremdeles var trygt. Hadde ikke politiet gjort det samme, hadde alt vært forgjeves, så jeg skjønner at de gjorde det og jeg vet ikke helt hva de kunne gjort annerledes her.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 11:25   #31
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Jeg syntes det er kjempespennende å lese/lære/diskutere og drøfte saker, jeg lærer noe av å lese om andres synspunkt, fordi det er mange utrolig reflekterte mennesker her - uten at jeg drar det dithen å anse noen som helst dommere på høye hester. Kan man ikke ha debatt om saker man leser i avisen? Kan man ikke føle/synse/mene noe om det? Og om man gjør det, kan andre få gjøre det uten at man skal komme med en moralsk finger?

Jeg er nemlig litt lei av å diskutere "jul i september." ( hvilket er kun billedlig pga mangel på ord over "tomme temaer")

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 08-10-17 kl 11:32.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 11:33   #32
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Jeg er klar over det, Tally. Og jeg tenker jo det samme selv, at hver gang bildet deles så er det et nytt overgrep. Det er jo ikke som jeg syns politiets valg her er helt uproblematiske. Samtidig så syns jeg at det er viktig å ta toppene, bakmennene og de som produserer overgrepsbildene, for det er den eneste måten man forhindrer flere overgrep, og kanskje det også virker avskrekkende på en del som vurderer å tråkke over grensen, men som ikke har gjort det. En av hensiktene med å straffeforfølge forbrytelser er nettopp at straff (og sannsynligheten for å bli oppdaget og deretter straffet) i seg selv skal virke preventivt på de som vurderer lovbrudd.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 11:35   #33
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vel, det er en hel del som diskuteres her som ikke har innvirkning på det som diskuteres uten at selve diskusjonen blir avskrevet som naiv og synsefølete av den grunn. Jeg syns det er et poeng ift å finne egne grenser for hva man syns er etisk riktig. Eller skal ikke legmenn tenke på etikk heller, syns du?

Jeg tror at pedofili og overgrep mot barn står i en særstilling når det gjelder fornuft vs følelser, og at nettopp derfor er det vanskelig for oss å FORSTÅ. Selvsagt skal vi kunne diskutere etikk og etiske problemstillinger, og vi diskuterer jo så fillene fyker - men også i DE tilfellene blir det av og til påpekt at det er vanskelig å sette seg inn i sakene når vi mangler bakgrunn, kompetanse og erfaring på området. Det er vel ingen som sier at du ikke kan diskutere, selvom det påpekes at denne saken fort kan inneholde noen emosjonelle snubleyråder?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 11:54   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Billa: jeg påpeker de emosjonelle snubletråder allerede i HI. Jeg sliter med dem selv. Nettopp derfor vil jeg gjerne diskutere det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 12:43   #35
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Et viktig spørsmål her er jo hva politiet faktisk oppnådde ved å drive forumet i 11 måneder, på en aktiv måte der de selv delte overgrepsmateriale med forummedlemmene. I følge VG doblet antall brukerkontoer på forumet seg i denne perioden - fra en halv til en million. Mens politiet driftet nettstedet fikk f.eks. en video og bilder som viser overgrep mot en åtte år gammel jente nesten 800 000 visninger.

Det australske politiet sier at de sitter igjen med ei prioritert liste på 60-90 personer fra hele verden som de mener bør taes. Er ikke det litt lite, tatt i betraktning hvor lenge, og til hvor mange, politiet har drevet og delt overgrepsbilder/filmer av barn? De ønsker ikke å oppgi tall på hvor mange barn de har reddet, så det kan jeg ikke mene noe om. Jeg er ikke overbevist om at målet helliger middelet i denne saken.

Jeg synes det er ganske stor forskjell på å overvåke disse nettstedene og det å drive dem.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 16:20   #36
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Kan det være at politiet bevisst ikke spurte foresatte om lov til å dele bilder? For hvordan kan man ta en sånn avgjørelse som foreldre, hvis argumentasjonen er at det kan forhindre flere overgrep? Det er jo en helt surreal problemstilling som jeg kanskje tror det kan være greit å slippe ta stilling til.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 16:29   #37
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg synes det er ganske stor forskjell på å overvåke disse nettstedene og det å drive dem.

Jeg er enig. Og det er ganske stor forskjell på å i en overgangsfase drive et nettsted i et par-tre uker for å få oversikt og hanke inn kriminelle, og å drive nettstedet i flere måneder.

Generelt sett syns jeg ikke politiet skal opptre på en måte som oppfordrer til kriminelle handlinger. Jeg syns heller ikke politiet i utgangspunktet skal utføre eller tilrettelegge for kriminelle handlinger. "Målet helliger midlet" er jeg i utgangspunktet ekstremt skeptisk til.

Med alt som foregår av kriminelle handlinger (det være seg menneskehandel, voldtekt og andre overgrep mot flyktninger, og så videre), så kan jeg styre min begeistring over hvor store ressurser (tid, penger) og i tillegg tvilsomme metoder som har blitt brukt på å holde dette nettstedet i gang i flere måneder.

Hvorfor er det dette som prioriteres, egentlig? Hvorfor er det i akkurat disse sakene det skal være akseptabelt for politi å bryte loven?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 16:54   #38
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg er enig. Og det er ganske stor forskjell på å i en overgangsfase drive et nettsted i et par-tre uker for å få oversikt og hanke inn kriminelle, og å drive nettstedet i flere måneder.

Generelt sett syns jeg ikke politiet skal opptre på en måte som oppfordrer til kriminelle handlinger. Jeg syns heller ikke politiet i utgangspunktet skal utføre eller tilrettelegge for kriminelle handlinger. "Målet helliger midlet" er jeg i utgangspunktet ekstremt skeptisk til.

Med alt som foregår av kriminelle handlinger (det være seg menneskehandel, voldtekt og andre overgrep mot flyktninger, og så videre), så kan jeg styre min begeistring over hvor store ressurser (tid, penger) og i tillegg tvilsomme metoder som har blitt brukt på å holde dette nettstedet i gang i flere måneder.

Hvorfor er det dette som prioriteres, egentlig? Hvorfor er det i akkurat disse sakene det skal være akseptabelt for politi å bryte loven?

Selve jobben med å drive et nettsted er vel strengt tatt ikke mer krevende, enn å bare overvåke og samle inn informasjon. Jeg leste det som at de gjorde begge deler parallelt fordi de var redde for at brukerne ville forsvinne når admin var blitt fengslet. Målet for all slik overvåking var å komme seg så høyt opp i pyramiden som mulig, for å kunne ødelegge innenfra. Å overta selve driften må jo gi enormt med informasjon og kunnskap som kan deles og brukes over hele verden.

Uansett, imponert og VGs journalister som har klart å avdekke arbeidsmetodene. Håper bare ikke dette gjør det vanskelig for politiet å fortsette jobben mot pedofili på nett.

Uenighet om mål og middel vil det alltid være i slike sammenhenger, og jeg er helt sikker på, at også internt i politiet i Australia har det vært noen runder på hvor langt man skal gå, og hvilke rammer som gjelder. Etiske utfordringer står politi og rettvesen foran hver dag, hele tiden, og jeg må nesten bare slå meg til ro med at avgjørelsen som tas er basert på vurderinger fra folk som vet mer enn det jeg gjør.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 17:05   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.


Hvorfor er det dette som prioriteres, egentlig? Hvorfor er det i akkurat disse sakene det skal være akseptabelt for politi å bryte loven?

Jeg tenker det kan være et forsøk på å ta flest mulig, det er jo en effektiv metode å snike seg innpå folk ved å utgi seg for noen andre, og så fakke dem på den måten. Det er kanskje første gang politiet driver et helt nettsted for å ta brukere, men de har ofte gitt seg ut for pedofile selv for å ta folk, og det synes jeg er helt greit.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 17:23   #40
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Selve jobben med å drive et nettsted er vel strengt tatt ikke mer krevende, enn å bare overvåke og samle inn informasjon.

Driftingen av serveren var det vel uansett Digital Pacific som stod for, ikke politiet? Det politiet gjorde var å fortsette med det nettstedets administratorer hadde gjort, inkludert å dele overgrepsmateriale.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Uansett, imponert og VGs journalister som har klart å avdekke arbeidsmetodene.

Har VGs journalister brutt loven underveis? Har de hacket en server? Er det i tilfelle noe vi ønsker å være imponert over?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Etiske utfordringer står politi og rettvesen foran hver dag, hele tiden, og jeg må nesten bare slå meg til ro med at avgjørelsen som tas er basert på vurderinger fra folk som vet mer enn det jeg gjør.

Hva mener du egentlig med den setningen her? Nei, du "må" slett ikke slå deg til ro. Det går helt fint an å stille spørsmål med hvordan ting er håndtert. Det kan for eksempel medføre at man får mer informasjon slik at man forstår hvorfor ting ble gjort, og dermed syns at det er akseptabelt. Men det motsatte kan også skje: Man mener politiet har opptrådt på en helt uakseptabel måte. Om min datter hadde blitt utsatt for overgrep hvor overgrepsbilder og -video av henne ble spredt av politiet, så kan jeg garantere deg at jeg ikke ville "slått meg til ro" med at jeg ikke visste nok, og at de som visste mer enn meg gjorde rett i å la overgrepsmaterialet bli spredt.

Denne saken er ekstremt tvilsom. I jakten på å ta bakmenn unngikk de å gripe inn i overgrepssaker de visste om. Jeg syns ikke det er OK, og det blir ikke mer OK om jeg får vite mer.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no