Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Floksas California-tråd

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-17, 14:10   #81
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Nei, trenger ikke noe ekstra. Pass på at alle forsikringer er inkludert - det er som regel det når man bestiller fra Norge. Det er tre ulike man må ha mener jeg å huske. Skade, ansvar, og forsikring mot å krasje med noen som ikke har forsikring. Hvis jeg ikke husker feil da.

Bestilte gjennom Norwegian og betalte ekstra for superforsikring så jeg håper det er i orden. Regner egentlig med det. Vi må ha 7 seter, så ikke all verdens velge i Men helt overlevelig pris. 6500kr for 14 dager er virkelig ikke galt. Med GPS og ekstra forsikring.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-17, 15:15   #82
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Høres ut som du har fått med deg det du skal ifht leiebil. Trenger ikke noe ekstra på førerkortet så lenge dere har B.

Fin pris på leiebil med superforsikring, det er vel slik at da trenger du ikke betale noe om noe skulle skje. Vi valgte det på GC og gla var jeg for det for de sa bilen var uten riper og skader og jeg fant mange riper på den før mannen hadde fått lastet i alle koffertene.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 11:44   #83
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Så rimelig du fikk det da.
Jeg har betalt 8.200,- for 12 dager. Jaja, et er bare å lukke øynene og bestille. Må jo ha en bil. Kanskje det er litt dyrere når vi skal levere på en annen flyplass.
Skal dere det, Floksa?

Det stod at de ikke kunne garantere GPS, og sånt blir jeg nervøs nok av.

Jeg lurer litt på dette med at de skal reservere et beløp som er lik egenandelen. Hva slags beløp er det, finner ikke ut av hvor det står? Vet du det?
Greit å beregne penger som blir trukket ekstra.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 12:01   #84
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Trenger ikke GPS, Gina - vi har bare brukt mobilen. Vi har brukt en app som heter navigon. Den koster litt, men har fungert strålende offline - selv i gokk. Bi har brukt den i California, nevada, Arizona, utah, new Mexico, Texas og Florida - helt uten issues. Vet Google maps også har en offlineløsnkng, men vet ikke om den er like bra på bøgda, aldri prøvd.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 12:04   #85
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Vi har tatt med GPS hjemmefra, og bare lastet inn amerikanske kart. Man er helt avhengig av hjelp til navigasjon, men det er jo mange enheter som kan fungere. Jeg ville ikke brukt enheter som bruker datatrafikk. Mannen min har det inkludert også i USA (jeg har det bare inkludert i Europa), men det spiser mye batteri.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 12:06   #86
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi har tatt med GPS hjemmefra, og bare lastet inn amerikanske kart. Man er helt avhengig av hjelp til navigasjon, men det er jo mange enheter som kan fungere. Jeg ville ikke brukt enheter som bruker datatrafikk. Mannen min har det inkludert også i USA (jeg har det bare inkludert i Europa), men det spiser mye batteri.

Hvis du kjøper GPS-app bruker den ikke datatrafikk, så lenge du laster ned kartene på forhånd. Jeg laster ned kart over de statene vi skal til før avreise.

Tar med lader, det er jo usb-plugg i alle leiebiler nå, så batteri er ikke noe problem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 12:16   #87
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Etter en nær døden opplevelse med GPS, fire slitne unger i bilen og fullstendig lost på Gand Canaria betaler vi gladelig for å få GPS. Hadde med vår til til GC og den snakket konsekvent spansk, hele oppholdet.

Nå trenger vi et hotell i rimelig nærhet til Oakland (+- 1 mil). Lander kl 19 og vil ha noe i nærheten. Men trip adviser avbefalte de jeg fant

Skal levere bilen på samme flyplass ja. Mulig det er derfor det ble billig? Bestilte gjennom norwegian. Har søkt litt selv og da fant jeg ikke noe under 15000kr. Kanskje jeg har booket en tråbil

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 12:28   #88
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Vi var nettopp i USA og brukte forhåndsnedlastede kart fra Google Maps. Fungerte ypperlig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 13:00   #89
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Tror nok prisen er riktig ifht hva vi har betalt tidligere for bil der. Vi har kjøpt GPS selv på en av de billige elektronikkbutikkene der for det var billigere enn å leie. Men har du gps du kan ta med er det også en løsning.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 13:11   #90
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Jeg suger til meg alle tips og råd. Dere er supre.

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det stod at de ikke kunne garantere GPS, og sånt blir jeg nervøs nok av.

Jeg lurer litt på dette med at de skal reservere et beløp som er lik egenandelen. Hva slags beløp er det, finner ikke ut av hvor det står? Vet du det?
Greit å beregne penger som blir trukket ekstra.

Noen som vet noe om dette med egenandelsbeløpet? Jeg finner ikke noe konkret tall. Er det snakk om 2.000,-, 10tusen eller 50tusen lzm?

Jeg bestilte leiebilen via linken på flybilletten. Når jeg sjekket uten å logge meg inn kostet det over 9000 for samme bil uten noe tillegg så vi må jo ha fått noe avslag. Det er flott.

Vi laster ned kart på egen GPS og tar med den uansett. Den tar ikke store plassen uansett.
GPSèn kostet bare 149,- altså så det er ikke så veldig stor utgift ekstra, men vil gjerne vite helt sikkert at ting er i orden.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 13:29   #91
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Jeg tror reservasjonen varierer fra selskap til selskap. Jeg booker alltid leiebil på jobbkortet (vi kan bruke det privat så lenge vi betaler regningen selv), just in case. Jeg vet at hos Sixt er det f.eks. 3 ganger leiebeløp, der leide vi i sommer. Siden jeg hadde booket på jobbkortet var det ikke krise, men jeg hadde ikke satt pris på en reservasjon på det vanlige kredittkortet mitt på 30 000. Vi hadde null i egenandel, så det var mer som sikkerhet for at vi kom tilbake tipper jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 17:50   #92
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Hvis det er lik som som egenandel så¨er det samme sum som det du må ut med om det er skade, tipper maks 10000. Om du er i tvil om du har nok til å ha det reservert på ferie er det jo bare å få et cresco kort eller annet mastercard som du kun bruker til å reservere beløpet på og så si opp kundeforholdet om du ikke har behov for det etter ferien.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 22:11   #93
Reiselyst
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 33
Reiselyst har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Litt svar på ulike spørsmål:

Jeg syntes kr 6500 høres dyrt ut. Gjorde et søk hos Autoeurope på de samme datoene og der kan du få en 7 seter minibuss fra Alamo til kr 5900 med GPS og en full tank med bensin inkludert. Det er riktignok uten Superforsikring, den er i mine øyne bortkastet da alle nødvendige forsikringer er inkludert og uten egenandel.

@Floksa, hvor mange er dere som skal sitte i bilen?

@GinaK, Når det gjelder depositum så er det ulikt fra selskap til selskap, men Alamo som eksempel tar et depositum på 100 USD. Da det ikke er egenandel på forsikringene i USA er depositum lavt i forhold til feks Spania.

Men anbefaler uansett ikke å reise til USA uten et kredittkort.

Kan lese en god del tips om leiebil i USA her

Reiselyst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-17, 13:09   #94
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hvis dere vil overnatte der si fra, så kan jeg si noe om hvor i byen det er hyggelig å bo osv. Det er litt ymse strøk.


Jeg tror vi vil overnatte i St.Cruz ja. Og tar GJERNE imot tips om hvor.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-18, 11:47   #95
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Trekker opp igjen denne. Har nettopp booket leiebil og lurer på om vi trenger noe ekstra i førerkortet? Begge har norsk førerkort.

Og om noen er i tvil, vi skal kjøre i California


De krever ikke internasjonalt førerkort når bilen hentes, men om noe skjer må du ha. https://www.naf.no/globalassets/tjen...dinfo_2017.pdf
Vi var der nettopp, og hadde med det. Ingenting skjedde da heldigvis.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-18, 12:56   #96
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Kan jeg lure på noe i tråden din?
Hva må vi gjøre ift. at mobilene skal virke? Må vi kjøpe eget SIMkort der eller er det noe vi kan åpne opp for hos Telenor i forkant?

Hva med bankkortene? Er det fortsatt sånn at vi må ta kontakt med banken sånn at de åpner opp for at de skal virke?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-18, 13:02   #97
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Kan jeg lure på noe i tråden din?
Hva må vi gjøre ift. at mobilene skal virke? Må vi kjøpe eget SIMkort der eller er det noe vi kan åpne opp for hos Telenor i forkant?

Hva med bankkortene? Er det fortsatt sånn at vi må ta kontakt med banken sånn at de åpner opp for at de skal virke?

Mobilene virker. Men kan bli dyrt. Mannen har telenor, og kunne kjøpe datapakke som ikke var altfor dyr. Han fikk tekstmelding om det når han landet tror jeg. Mitt elendige jobbabbonement har ikke sånne lure ting, tror det kostet nesten 100 kr per megabyte eller noe. Jeg skrudde av mobildata.

Mitt bankkort virker helt fint, men jeg vet noen banker har regionssperrer. Du kan jo sjekke med banken din - men man skulle jo tro de hadde sagt fra hvis det var sånn at man måtte åpne kortet for bruk i utlandet.

Jeg ble forresten stoppet i kontroll, ingen sa noe om internasjonalt førerkort - det norske gikk helt fint. Flaks, for jeg hadde jo ikke noe annet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-18, 13:09   #98
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Ok. Kom gjerne med tips om hva som er lurt å gjøre ift mobilbruk sånn at vi ikke får sjokk ift mobilt nettverksbruk.
Eldste har U18 abb. så da er han vel helt sperret for surfing utenfor EU? Håper det for da kan han heller få en pakke og når den er tom så er det ikke mer og da får han tilpasse det selv.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-18, 13:12   #99
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Det er jo bare å skru av mobildata. Ingen av ungene fikk noe datapakke når vi var i USA, og jeg brukte heller ikke mobildata. Det er jo wifi på hoteller, de fleste restauranter, i butikker, osv. Det skader jo ikke å koble av litt når man er på ferie heller. Spesiellt eldste har en tendens til å forsvinne inn i telefonen, så da passer det fint at hun er litt offline på ferie.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-18, 13:30   #100
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Floksas California-tråd

Du kan se i nettbanken om du har regionsperre på kortene dine.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no