Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hund eller ikke?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-11, 22:54   #41
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Du får den som valp, og alle valper er søte, deretter blir den "din egen" og
du synes den er verdens vakreste når den blir voksen også
Nesten som med barna våre

Jepp, jeg vet det, og det er derfor jeg ikke vil låne andres hunder. Nei takk.

Whippetene over her var søte! Særlig det matbildet var jo helt bedårende.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 22:54   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Og de røyter ikke, Avatar? Du lover? Jeg nistirrer på sofabildet ditt etter tegn på hår, men det var vanskelig å se.

Og så du, jeg må høre ulempene også, altså. Vær ærlig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:05   #43
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Hva er det med Whippeter som gjør de fantastiske?

Vi hadde mellomstor puddel da jeg vokste opp. Allergivennlig, ganske luktfri og røyter ikke. Nå har min mor blanding av det og cockerspaniel. Det er en fantastisk hund.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:05   #44
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Yorkshireterriere røyter heller ikke, og siden pelsen minner mer om menneskehår er de også relativt allergivennlige. De jeg har møtt av rasen har hatt fint gemytt og ikke vært gneldrete eller overstressede slik jeg ofte opplever småhunder.

Ellers er jeg enig med Niobe i at man kjapt merker at det bor hund i et hus.

Må googles. Jeg hørte på deg når det gjaldt å velge kaffemaskin, så jeg kommer til å høre på deg nå også.

Yorkshireterrier, sier du. Hm. Jeg vet ikke noe om dem. Skal sjekkes.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:06   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Hva er det med Whippeter som gjør de fantastiske?

Jeg tror de mener gemyttet og det at det er en "enkel" hund å ha med å gjøre. Jeg klarer ikke helt se at de er kjempefine ennå, men det kan jeg nok jobbe med.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:07   #46
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Bildegooglet yorkshireterrier. De var jo temmelig langhårede?

Da tror jeg jeg liker bedre welsh terrier, men jeg aner jo ingenting om gemytt eller stell.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:08   #47
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Det blir som da jeg kjøpte Bugaboo. Utseendet var underordnet.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:18   #48
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Vi har hatt fem forskjellige whippeter i hus. Ingen røytet noe. Han i midten på matbildet begynte å reagere på maten, og røytet litt. Da byttet vi for og etter noen uker var alt ok igjen. Som du ser har vi hund i sofaen og det ville vi ikke hatt om de røytet. Jeg HATER hundehår, og vil ikke gå rundt som on det ser ut som jeg kommer rett fra stallen.
Men altså, de mister jo et og annet hår, noe annet ville vært rart, men du vil aldri finne en dott i hjørnet i stua.

Minus: De er ikke glad i regn og kulde. Men for oss gjør ikke det noe, vi må ikke legge ut på langtur i hverken regn eller 20 minus. Kjøper du dekken så løser det seg.
De blir også veldig knyttet til familien sin (noe som egentlig ikke er en ulempe) og god hjemmealene-trening er viktig. Men det gjelder alle hunder. Og så stjeler de mat. Ikke ut av hendene dine, men på bord og benker. Vi fant han ene stående på komfyren, og forsynte seg med middagsrester. Skjønner ikke hvordan han fikk plass under ventilatoren.

Pluss: De bygger aldri opp energi om de får mindre tur noen dager. De er veldig rolige inne. Finne med barn. Veldig kosete. Aldri stressa eller masete. Lite bjeffing. De tar som sagt over her liten plass. De krøller seg som regel til en liten ball i hjørnet i sofaen. De tar liten plass sånn generelt også, fordi de ikke er aktive inne. Og så er det et vakkert syn å se de løpe, det finnes ikke vakrere.

Forresten, en ulempe til. De ligger ikke på gulvet, det er ikke behagelig for de. Med det flossteppet ditt...det hadde de elsket. De må ha en god pute/kurv hvis man ikke vil ha de i sofaen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:23   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Tusen takk!

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha hund i sofaen, men hvis de ikke legger igjen hår, så skal jeg være mer tolerant. :raus:

Vi har ei ti år gammel jente med ekstrem hundeskrekk som hadde hatt godt av å bli venn med et dyr. Vi går også en del (ikke mye, men en del) tur. Jeg går en times tid hver dag. Det er ofte noen hjemme.

Minuser for oss: Jeg er allergisk mot katt og pollen. Litt annet også. Det er kanskje idiotisk dette her. Det andre er at vi reiser mye, men vi har mulighet til pass.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:31   #50
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Jeg er litt allergisk mot hund, ganske mot pollen og veldig mot katt. Kan ikke være et sted det bor katt uten å klø i øynene og bli tungpustet.
Med whippeten kan jeg ta ansiktet mitt helt ned i pelsen uten noen reaksjon (de lukter forretsen aldri hund heller!!).
Det samme med puddel, det går også fint. Sikkert flere raser det går fint med også, men de vet jeg ikke om.

Når jeg skriver litt, ganske og veldig over her så baseres det på tallene fra allergitesten.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:40   #51
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Altså, jeg vil aldri anbefale noen med allergi å kjøpe hund. Det får være en vurdering hver enkelt tar. Men for MEG er det ikke noe alternativ å ikke ha hund. En hund beriker livet mitt og jeg har alltid en turkompis. Dessuten er det fantastisk for barna - de lærer mye av å ha hund. Og får mye lek og kos. Minsten elsker sitte som dere ser øverst på bildet her. Se barne-tv med hund på fanget. Han kan stryke på de i evigheter.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:44   #52
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Jeg må ikke gå inn i tråder som dette, nå fikk jeg akutt hundelyst. Whippetene virker jo nesten å oppføre seg som dachsen vi hadde, de ser ut som hunder etter mitt hjerte.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:48   #53
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Jeg vil også anbefale at du låner en hund før du kjøper. Vi overtok en toyterrier for et år siden. Dette var pga allergi hos eierne. Denne hunden er helt korthåret og røyter ikke. De forrigere eierne skulle passe hunden da vi dro på ferie, men pga av allergi havnet den på kennel.
Selv om du ikke vil ha andres hund hos deg, får du hvertfall testet om du tåler den. Det er ikke bare å omplassere den etterpå.

Hunden er renslig, den søler ikke. MEN den nekter å gå på do i hagen i løpestreng, så jeg må gå lange turer hver morgen før jeg egentlig har våknet. Det er slitsomt. Jeg gruer meg til vinteren og dårlig vær.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 01:38   #54
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.


Whippetene over her var søte!

Søte? Jaja, det er vel øyet som ser.

Jeg har hund og det lukter absolutt ikke hund i huset vårt, ikke en gang nå, i røytetiden. For ja; vi har en hund som røyter og vi tørrmopper og støvsuger hver eneste dag og gjerne flere ganger om dagen. Og ja, hundepoter setter merker, det kommer inn sand og det blir hundespor på gulvet. Men det trenger ikke lukte hund av den grunn.

Å ha en hund krever tid og det er ansvar å følge opp en firbeint venn. Men det er også mye kos, mye selskap og særlig ungene våre har enormt glede av hunden. Hun får ikke ligge i verken sofa eller seng, men hun er verdens beste venn og turkamerat og hun er verdens fineste. Når hun en gang dør kommer det aldri en ny hund inn i familien, rett og slett fordi det krevde mer enn vi var klar over. Det er et styr å dra på ferie, det er et stryr om man skal være borte en hel dag og en hund krever trening, mosjon og oppmerksomhet. Jeg synes det er helt OK nå, men etter hvert som ungene blir eldre kjenner jeg/vi på at en hund binder oss mer enn vi er villig til å gi.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 07:51   #55
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Utifra den undertonen jeg finner i hovedinlegget så synes jeg ikke du skal kjøpe deg hund. Ja, de sikler, ja de mister hår, ja i drar inn sand, ja de bjeffer, ja det hender de lukter vondt. Hva skal du med hund om du egentlig ikke vil ha?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 08:07   #56
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Hva med en dvergpuddel? De røyter ikke, og er allergivennlige. Flere hundetrenere jeg vet om sier dvergpudler er fantastiske familiehunder.
Men det er endel annet pelsstell, for de må klippes.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 08:20   #57
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg vil også anbefale at du låner en hund før du kjøper. Vi overtok en toyterrier for et år siden....MEN den nekter å gå på do i hagen i løpestreng, så jeg må gå lange turer hver morgen før jeg egentlig har våknet.

Dette er en rase som har overrasket meg - i hadde bare cairns frem til vi kjøpte vår toy terrier. Lette å holde rene, masse fart og den vi har har også et godt gemytt. Vår er lært opp til å gå på do i hagen, og selv om han liker å gå tur, så er hjemmet best.

Toy terrierne er mykere enn de fleste andre terriere. Kortpelset (trenger jakke på vinterstid) og elegante og nokså lik mynder i kroppsfasong synes jeg.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:22   #58
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Utifra den undertonen jeg finner i hovedinlegget så synes jeg ikke du skal kjøpe deg hund. Ja, de sikler, ja de mister hår, ja i drar inn sand, ja de bjeffer, ja det hender de lukter vondt. Hva skal du med hund om du egentlig ikke vil ha?



Jeg presiserte jo det. Jeg spurte om de negative sidene. Jeg vil jo ha. Det er jo derfor jeg spør. Det var ikke noe jeg plutselig kom på i går, liksom. De positive sidene er jeg så klar over at jeg ikke nevnte det, dette skulle ikke være en argumentasjonstråd, men jeg spurte om to konkrete spørsmål.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:31   #59
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Uten å ha lest hele tråden: Ja, det blir skitt og pels og dritt rundt omkring i huset med en schnauzer, dette har jeg erfaring med. Schnauzere blir ofte (feilaktig) presentert som en røytefri rase, dette er jeg helt uenig i. Hvis man børster mye og holder pelsen helt korttrimmet til enhver tid røyter de nok veldig lite, men røytefrie er de ikke, og skal man gjøre det blir det faktisk mye pelsstell også. Misforstå meg rett, det er en herlig rase jeg absolutt anbefaler- spesielt til barnefamilier, men greit å ha faktaene på bordet med en gang.

Hvis man ikke har en helt korthåret hund kommer det mye bøzz inn i huset også. Vi skaffet oss hund for noen måneder siden, etter å ikke hatt det på endel år, og vi merker godt forskjellen på gulvet.

Men hva er nå litt ekstra støvsuging sammenlignet med all gleden man får fra en hund?

Vi har forresten en helt røytefri rase, og det er vanvittig deilig å ikke finne ett eneste hårstrå rundt omkring. Minuset er at pelsen på helt røytefrie raser som pudler og Wheaten terriere fungerer som borrelås ute i naturen, og de drar med seg absolutt alt inn, så det lønner seg å børste godt før man kommer inn i huset igjen.

Når det gjelder allergi bør du helt klart besøke flere oppdrettere, gjerne en del timer av gangen, for å se om du reagerer. Det er ikke alle som reagerer på pels, en god del reagerer på flass /hud og fettlaget til hundene også- da hjelper det ikke å skaffe en allergivennlig rase heller. Hvis du skaffer deg en allergivennlig hund (f.eks. puddel, Wheaten) er fordelen at disse hundene kan bades ofte. Mange sterkt allergiske personer holder ut med en slik hund fordi de bader den en gang i uken og holder flass og andre ting på et minimum. Noen raser kan man bade hvor ofte som helst, mens andre ikke skal bades overhodet, eller bare en gang i året.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:44   #60
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hund eller ikke?

Nå ble jeg også (enda mer) hundesyk. Så snart vi får plass og råd skal vi (altså jeg) ha schäfer.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no