Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-10, 19:27   #1
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Vi vurderer kjöp av ny laptop og i den forbindelse lurer vi paa om vi skal kjöpe en Mac i stedet for en PC. Mac-en koster dobbelt saa mye, og det er jo litt nytt aa sette seg inn i. Alle skryter og sier vi maa gjöre det, men er det noen som angrer eller ikke synes at det er saa utrolig mye bedre? Innspill mottas!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 19:36   #2
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.487
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Jeg angrer ikke! Kjøpte meg macbook pro for en måneds tid siden og elsker den.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 19:38   #3
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

I

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 19:44   #4
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Jeg angrer absolutt ikke.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 19:47   #5
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Niks. Vi har hatt mac i flere år nå. Jeg har hatt en PC etpar år gjennom jobben som jeg skal levere tilbake straks nå og går umiddelbart tilbake til mac igjen.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 21:49   #6
Picayune
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 39
Picayune har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Har aldri angret, og er nå på min andre Mac. Går aldri tilbake til pc igjen frivillig.

Picayune er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 21:50   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Ja. Både jeg og kona solgte Mac-ene etter 3-4 måneders utprøving. Det ble for irriterende at alt var annerledes enn PC, som vi begge kan rimelig godt, og jeg syntes aldeles ikke det var særlig intuitivt.

:kjerringa mot strømmen:

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 23:52   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Jeg har begge deler. Har en MBP 15", men foretrekker nok heller pc-er i samme prissegment og føler at jeg da får en langt bedre maskin.

Har med noen avbrudd vært Mac-bruker siden 94 og da på ganske så avansert nivå.

Kjenner systemet meget godt, men i praksis synes jeg Windows blir mer effektivt til mine bruksområder. Og jeg får større valgfrihet ved å velge en pc som er tilpasset mine behov.

Jeg føler at en del synes deres Macbook Pro kan være bedre enn det de har hatt av pc-er, men så har de også benyttet langt mer penger på selve maskinen enn de rimeligere pc-ene de har hatt. Men ja - det finnes dårlige pc-er, og det finnes pc-er som er kjøpt som hadde fokus på andre behov.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 00:05   #9
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Jeg har Mac til hjemmebruk og "vanlig" laptop på jobb. Sjonglerer greit mellom dem og foretrekker Macen. Mulig det hadde vært annerledes om jeg ikke jobbet i skolen og hadde pc på budsjett... Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte Macbook pro i fjor.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 00:08   #10
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

I



Mye nytt å lære, men bare moro!!

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 00:58   #11
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Overhodet ikke!
Det jeg har angret på er at jeg ikke byttet lenge før og sparte meg for ekstremt mye frustrasjon og forbannelse.
Bill. mrk: Tidligere Vistabruker.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 02:01   #12
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Jeg ble litt forbauset i sta da jeg så at macen her hadde Word, 2 nettlesere, msn og 2 terminaler samt PS, oppe... og den verken suste eller "svettet" nevneverdig. Det skal mac ha!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 10:31   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Mac-en koster dobbelt saa mye

Denne hang jeg meg litt opp i. Dere som sammenligner Mac med tidligere PC-er som dere mener var dårligere, har dere da hatt like dyre PC-er som Mac-en? Nå vet jeg ikke hva en Mac koster, men jeg tenker at det er litt urimelig å sammenligne en PC til 5000 med en Mac til 10000, f.eks.

Jeg har aldri prøvd en Mac, da, bare synser litt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 10:37   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg ble litt forbauset i sta da jeg så at macen her hadde Word, 2 nettlesere, msn og 2 terminaler samt PS, oppe... og den verken suste eller "svettet" nevneverdig. Det skal mac ha!

Å ha programmer åpne belaster ikke systemet nevneverdig. For at prosessoren skal belastes må det være oppgaver som utføres i programmene. Å få en maskin til å "slite" med Word og terminalvinduer er ganske vanskelig. Photoshop kan utføre tunge oppgaver, men da skal man jobbe raskt eller kjøre komplekse operasjoner mot store bilder.

Macbook Pro blir glodheit av HD-videoavspilling i en haug formater. For min må jeg vel ha pc-en stående på noe som isolerer, f.eks. madrass e.l., for at jeg skal komme i nærheten av å få en like varm maskin.

vi bruker IR-temperaturmålere på jobb under evaluering av pc-er, og Mac-ene har over flere generasjoner vært av dem som har blitt mest varm. Tidligere hadde Fujitsu en del modeller som var dårlig på dette områder, men de har forbedret seg. Lenovo Thinkpad-serien er gjerne det som er best på dette området - både for varme og støy, og det selv om konfigurasjonen omså kan være kraftigere.

For å si det slik - Macbook Pro støyer langt mer og blir langt varmere enn de fleste pc-er i samme segment. Macbook blir blir også lant varmere og støyer mer enn mange av pc-ene man gjerne vil sammenligne med.

Varmemessig er strengt tatt Apple noe av det dårligste på markedet - i hvert fall sett opp i mot maskiner i samme prisklasse ellers. Men joda, man finner pc-er som blir varmere og støyer mer, men da er det gjerne også rimeligere maskiner som samtidig har dedikert grafikkprosessor for bruk i blant annet spill.


Sist redigert av mrc : 28-08-10 kl 10:46.
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 10:41   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Denne hang jeg meg litt opp i. Dere som sammenligner Mac med tidligere PC-er som dere mener var dårligere, har dere da hatt like dyre PC-er som Mac-en? Nå vet jeg ikke hva en Mac koster, men jeg tenker at det er litt urimelig å sammenligne en PC til 5000 med en Mac til 10000, f.eks.

Jeg har aldri prøvd en Mac, da, bare synser litt.

Enig, og dette blir litt av problemet når mange sammenligner.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 10:42   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Jeg synes alt fra Apple er fantastisk hvis man vil det samme som dem. Det er tilsvarende frustrerende hvis man skulle driste seg til å ville noe på en annen måte.

:applist:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 10:59   #17
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Elsker min Macbook pro. <3

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 11:10   #18
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Han som jeg kjøpte min første, to uker gamle Mac av. Me? Never!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 11:17   #19
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ja altså, hvorfor skulle den det? :skjønner ikke problemet:

De fleste PCer vil høres ut som rakett klar for take off, når den kjører så mange prosesser. Det er mye mer støy rett og slett.

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Å ha programmer åpne belaster ikke systemet nevneverdig. For at prosessoren skal belastes må det være oppgaver som utføres i programmene. Å få en maskin til å "slite" med Word og terminalvinduer er ganske vanskelig. Photoshop kan utføre tunge oppgaver, men da skal man jobbe raskt eller kjøre komplekse operasjoner mot store bilder.

Macbook Pro blir glodheit av HD-videoavspilling i en haug formater. For min må jeg vel ha pc-en stående på noe som isolerer, f.eks. madrass e.l., for at jeg skal komme i nærheten av å få en like varm maskin.

vi bruker IR-temperaturmålere på jobb under evaluering av pc-er, og Mac-ene har over flere generasjoner vært av dem som har blitt mest varm. Tidligere hadde Fujitsu en del modeller som var dårlig på dette områder, men de har forbedret seg. Lenovo Thinkpad-serien er gjerne det som er best på dette området - både for varme og støy, og det selv om konfigurasjonen omså kan være kraftigere.

For å si det slik - Macbook Pro støyer langt mer og blir langt varmere enn de fleste pc-er i samme segment. Macbook blir blir også lant varmere og støyer mer enn mange av pc-ene man gjerne vil sammenligne med.

Varmemessig er strengt tatt Apple noe av det dårligste på markedet - i hvert fall sett opp i mot maskiner i samme prisklasse ellers. Men joda, man finner pc-er som blir varmere og støyer mer, men da er det gjerne også rimeligere maskiner som samtidig har dedikert grafikkprosessor for bruk i blant annet spill.

Min erfaring så langt stemmer ikke med dette.

Jeg har hatt en PC til 12 000 kr og har aldri hatt en som er billigere enn 8000 kr. Den dyreste svarte mildt sagt ikke til forventningene. Jeg har ikke hatt en eneste laptop som har vært mer stillegående enn den billigste macen vi bruker på jobb.

Nå har det riktignok vært en del andre problemer med Macene, så jeg glorifiserer ikke altså. I <3 Linux. Å bytte operativsystem er det smarteste jeg har gjor, for å unngå støy og varme (og til slutt kortslutning).


Sist redigert av Joika : 28-08-10 kl 11:27.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 15:44   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overgang PC til Mac - noen som har angret?

Et tips fra meg vil ellers være at så lenge man f.eks. ikke trenger en pc som det skal spilles på, kan det beste være å velge en bærbar pc som egentlig er rettet mot bedriftsmarkedet i stedet for konsumentmarkedet...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no