Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-12, 14:45   #1
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Vi bor på gård. Familie på fem, god plass og lang vei til naboer og trafikkerte veier. Huset vårt er fult av mus, og så sa noen "dere skulle hatt en katt". Jeg er vokst opp med katt (i boligfelt), og kunne godt tenkt meg en pus. Gårdskatt er vel kjekt har jeg tenkt.

Men. Vi er borte en og annen helg + en ukes ferie av og til. Svigers bor i nærheten men jeg vet ikke om de vil passe katt. Vi har allerede en hund, og de passer den når vi er på ukestur. Tror det er greit for dem, men vet ikke om de tar en katt også.

Kan katten bo ute i stabburet når vi er borte en helg? Går det bra med katt og hund? Enn hvis jeg anskaffer høner også? Det blir vel galskap uansett... Valgets kvaler. Vet ikke hva jeg oppnår med innlegget mitt, annet at dere skjønner at jeg sliter med beslutningsvegring

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 15:00   #2
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Katt og hund er ikke noe problem!
Ok, det var litt i overkant bastant, men det bruker ikke være noe problem å få en kattunge inn i et hjem hvor det allerede bor en hund. Det er andre veien som ofte kan bli... bråkete!
En gårdskatt på et sted med masse mus burde fint klare seg en helg alene ute. Hvertfall hvis det finnes en låve eller stall eller noe som den kan krype inn i eller under ved dårlig vær.
Men hvis planen er at katten skal være endel ute, gjerne over flere dager, så ville jeg kanskje vurdert to kattunger sånn at de kan ha selskap i hverandre.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 15:01   #3
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Skaff deg en katt, du. Venn den til å være ute om nettene når dere er hjemme også, så klarer den seg fint når dere er borte en helg eller to.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 15:02   #4
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Hvis dere ikke har noen å passe på katten når dere er bortreist, bør dere ikke skaffe dere katt. Snakk med svigers, synes de det høres greit ut, så er en katt en god ide om man har mus i huset
Vi løser problemet med å ta kattene med oss på helgeturer, de tåler fint en biltur på et par timer, og når vi har sommerferie, passer familiemedlemmer kattene våre. Alternativet hadde vært pensjonat. Katter er veldig tilpasningsdyktige, og hvis dere begynner å ta den med til svigers mens den er liten, så lærer den fort å oppføre seg som hjemme der, og kan gå ut og inn som om den hører til. Når man kommer så langt, er det å passe en katt en ukes tid bare en brøkdel av arbeidet som det å passe en hund.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 15:05   #5
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Og nå leser jeg innlegget ditt skikkelig og ser at du har stabbur. Da burde det gå helt fint! Høner der du har tenkt å ha katten? Var det så katten ikke skulle sulte?

Men kanskje høre med svigers om de kunne tenkte seg å stikke innom og fylle en matskål noen ganger de gangene dere skal være borte mer en bare noen få dager?
Men sånn i utgangspunktet: Gårdskatter som er oppvokst som utekatter klarer seg ute en helg/uke!

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 15:32   #6
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Når vi skaffet oss katt nå så spurte jeg til og med dyrlegen om hvordan det var å bare ha utekatt, og de sa at så lenge de har tilgang på et tørt, lunt og varmt sted med fri tilgang på mat og vann så er det ikke noe problem. Katter kan jo leve på bare tørrfor, så maten blir ikke dårlig og en kan sette ut mat for en hel helg. Nå ble katten vår mere innekatt en vi tenkte allikevel, men for en helgetur så har den katteluke inn til vaskerommet med fri tilgang til mat og vann. Det er kun den katten som kommer gjennom luka, sånn at ikke andre kan komme å ta den maten. I ferier så har vi en nabo som bestandig er hjemme på sommeren som skal passe katten, men den vil fortsatt bo hos oss og få mat og vann der. Men kos og stell av naboen, hvor den også vanker uansett litt på dagtid når vi ikke er hjemme. I alle fall gjorde den det før de dro vekk for vinteren, så da gjør den sikkert det til våren igjen også når de kommer tilbake. Katter er skjønne dyr.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 15:42   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Husk at mange katter fryser ihjel om vinteren, spesielt i de delene av landet der minusgradene kryper veldig langt ned. Så pass på at katten har det lunt et sted når dere er borte. Personlig ville jeg aldri reist fra en katt, men katten her er jo en av barna mine. Vi har katteluke da, så det er ikke mye pass han trenger sånn sett, han er ute hele dagene og kommer inn når det passer ham selv. Men han er svært kosete og selskapssyk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 16:06   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Jeg har ikke peiling på katt overhodet, men kan ikke en utekatt på en gård være litt alene, da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 16:23   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Jo, hvis katten er vant til å være mye ute. Det er jo forsåvidt min og, siden han elsker å være ute og har katteluke, men han hadde nok ikke syntes det var noe særlig om vi var borte over lengre tid. Men det går vel mest på MINE følelser da, jeg er jo helt tussete etter den katten.
Men som sagt så bør man jo passe på at katten ikke fryser veldig, vinteren er jo her nå og mange steder blir det fryktelig kaldt, så jeg hadde i hvert fall passet på at den hadde et lunt sted å søke ly.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 16:55   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Så lenge katten er vant til å være utendørs, og den har et tørt, lunt og trygt sted den kan søke tilflukt i, og dere allierer dere med noen som sørger for at pus har tilgang til mat og drikke, kan pusen fint være alene en ukes tid.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 17:22   #11
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Kjenner folk som har katt på stabburet året rundt (mor i huset er superallergisk), og det funker fint. De har høner som går fritt, sauer og hester.

Katt er genialt med tanke på mus og rotter.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 09:02   #12
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Jeg ville tatt to kattunger fra samme kull, vent dem til katteluke og laget dette i stabbuet om mulig så de hadde et sted de kunne være inne når dere er borte. En helg kan kattene våre være alene, de har luke inn til huset med magnetlås. Når vi er på ferie kommer tanta mi innom et par ganger for påfyll av mat, vann og litt kos.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 10:21   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Eg var skeptisk til å skaffe katt, men det har vore nesten ingen jobb! Han var først innekatt i eit års tid, på grunn av at vi budde ved veg med mykje trafikk. Da var det ein god del jobb ja. Tømming av kattedo, sleppe han inn og ut av balkongen heile tida... Han likte å sitte der ute og sjå på verda. Så bygde vi nytt hus. Han flytta inn 2 månader før oss, fordi byggeprosessen var kronglete. Han var inne i huset i ei veke før han fekk komme ut. Hadde kattedo og mykje selskap kvar dag. Så innstallerte vi katteluke med lesar for chip (som han har i nakken). Da kunne han springe inn og ut av huset som han ville, og vi kvitta oss med kattedoen. No har vi flytta inn i huset vi også, og kattedøra er gull verdt. Han går fritt inn og ut som han vil. Dersom vi ønsker å begrense tilgangen til huset, lukker vi døra til rommet som katteluka er innstallert på (vaskerom). Han har seng, mat og vatn der inne, men om han får velge vil han helst ligge i sofaen og sove heile dagen...

Vi var på ei veke ferie i haust. Da regjerte han huset aleine. Ein nabo hadde nøkkel til vaskerommet og fyllte på mat og vatn annakvar dag.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 10:30   #14
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anskaffe katt? Eller er det bare dumt?

Høres supert ut med en katt eller to for dere.
Katter klarer seg fint ute (når det er frostfritt) over lenger tid om de har tilgang på tørr soveplass og mat. Det må være ute katter da selvfølgelig.
Katten vår spiser maksimalt en skål mat (det hun vanligvis spiser om dagen hjemme) når vi har henne med på hytta for ei uke, der spiser hun mus og frosker (sikkert fugler og, men det har vi ikke sett at hun har kommet drassende med).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no