Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den farlige palmeoljen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-07, 08:41   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den farlige palmeoljen

Har du lest denne: nrk.no? Det kan være grei å få med seg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 08:48   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Heller palmeolje enn herdede skadelige vegetabilske oljer. :jatakk:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 08:50   #3
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Veldig interessant.

Det er jo flere produkter som jeg lurer på nå!

*skriver bak øret: må sjekke fiskegratengen*

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 09:46   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Hva da med melk/fløteerftatningen Erlet som jeg bruker til kaker ol. ? den er jo bastert på palmeolje tror jeg ..
Noen som hvet ?

På en annen side, vi bruker det jo så llite at i det store bildet betyr det neppe noe som helst.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 09:53   #5
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

*Noterer*

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:18   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Nå vet jeg at noen her inne ikke er fan av Dag Viljen Poleszynski, men jeg synes han kommer med mye svært bra informasjon. Han har kommentert dette med palmeoljen også, innlegget er her i tilfelle noen vil lese det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:20   #7
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Men jeg trodde kokosolje var sunt jeg? Uff blir forvirret av alle disse påstandene til tider disse forskerne serverer oss...

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:27   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Azi: les linken jeg la ut oppfor. Der står det litt om kokosolje også, som ER sunt!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:44   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.640
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=772

Jeg synes at det verste med palmeoljen er skadene som blir gjort der den dyrkes for at vi skal få nok. Men om man ikke får i seg noen fettsyrer fra melkeprodukter kan jeg ikke se at det skal være et stort problem om man får i seg fettsyrer fra palmeolje ...

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:53   #10
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Jeg er mer redd for transfettsyrer enn kolestrol jeg da.

Jeg burde vel få målt kolestrolet mitt på nytt jeg. Ikke fordi jeg tror det er høyt, men fordi det ikke er det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 15:53   #11
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Ja, når det står "vegetabilsk olje", uspesifisert, kan man regne med at det er palmeolje eller verre.

Alt med måte, såklart. Jo mer man lager maten selv fra bunnen av med sunne oljetyper, jo mindre får man i seg av disse mindre sunne typene.

Og smør er mye bedre enn margarin! Det har jeg selv sett i kjemiforsøk en gang. Men i vanlig brødbaking/matlaging holder jeg meg for det meste til raps- eller olivenolje.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 17:24   #12
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Har lest den.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:29   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Transfett er farligere enn kolestrol. Kolestrol finnes i sunne og usunne varianter og fysisk aktivitet vil bøte på inntak. Transfett derimot, det er kreftfremkallende og mye mye verre. Jeg skyr margarin som epsten, både på grunn av smaken og på grunn av de usunne oljene den lages av. hjemme hos meg finnes det smør, rapsolje, olivenolje og evt andre sunne oljer.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 21:44   #14
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Har du lest denne: nrk.no? Det kan være grei å få med seg.

Takk for linken!

Skal forresten aldri kjøpe margarin lenger (ref: Madam Mim) Huff det er så mye jeg ikke vet. Heldigvis snapper man opp mange bra tips her inne!

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 21:48   #15
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Alle oppslagene får jo folk til å tro at all mat er farlig. Noen produkter er livsfarlige det ene året og kjempesunne nete år. Vi spiser ikke så mye av hvert enkelt produkt, så det utgjør ikke noen risiko.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 21:56   #16
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Det er ikke transfett i norsk margarin lenger.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 22:04   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Det er ikke transfett i norsk margarin lenger.

Det trodde ikke jeg heller. Jeg har også skrekken for transfett, heldigvis er det ingenting på denne lista vi spiser ofte (sjokolade, vel, kanskje), og en god del av det spiser vi aldri.

  • Frityrstekt mat, for eksempel pommes frites.
  • Enkelte typer fiskegrateng.
  • Fiskepinner.
  • Nudler.
  • Taco-shell.
  • Potetgull og annet snacks.
  • Kjeks.
  • Ferdige kaker.
  • Kakemiks, sjokolademuffins, brownies etc.
  • Sjokolade.
  • Sjokoladepålegg.
  • Peanøttsmør.
  • Frityrolje.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 22:32   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Ja, denne listen er vel uansett ikke en listen over "sunn mat", er det vel?

Transfett dannes vel under steking av mange typer fett, gjør det ikke? Spesielt margarin? Men ikke skikkelig smør?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 22:38   #19
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Takk for link. Dette var jeg ikke klar over.

Bortsett fra sjokolade så er det svært sjeldent at vi spiser noe fra den listen.
Når jeg lager mat så bruker jeg stort sett olivenolje eller rapsolje.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 00:22   #20
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Klippet fra Mills.no:

Melange i folie - matlagingseksperten
Melange i pakke (500g 1000g) er spesielt velegnet til steking, baking og småkaker. Produktet er laget av de vegetabilske oljene soya, raps, palme og kokos. Melange er transfri og inneholder vitaminene A og D.

Mills benytter ikke delvis herdet (hydrogenert) fett i margarin. Alle våre margariner er derfor transfrie.


Mim; hovedgrunnen til at man så sterkt anbefaler å redusere inntaket av transfett er fordi det, i likhet med mettet fett, fører til økt kolesterol.

Polyanna; jeg mener bestemt at det ikke dannes transfett ved steking med margarin.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no