Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Separere plommen fra eggehviten

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-07, 22:31   #21
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jamie fingrer med all maten, jeg synes det er ekkelt. Jeg deler skallet og bruker det til å sile av egggehviten.

Samme gjør jeg.
Trodde ikke noen trengte en dings til sånt.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:15   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.



Jeg tror hun mener at du sikkert pleier å varmebehandle egget på en eller annen måte etterpå, så det gjør ikke noe om det er litt bakterier på egget.

Aha. Men da spiller det jo ingen rolle om man får bakterier i egget fra fingrene heller. Jeg mente jo bare å si at siden hendene mine blir vasket før jeg lager mat, mens eggene sjelden blir det, så er det forsåvidt mer hygienisk å bruke hånden enn eggeskallet til å dele egg. (Jeg lurte på om hun mente at egget hadde blitt "stekt" på utsiden slik at det ikke var bakterier på det, eller noe sånt ...)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:18   #23
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Raringer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:20   #24
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Selv om jeg egentlig mistenker at eggeskallet er en god del mindre rent enn fingrene mine ..)

Derfor sa jeg det. Natta.
Beklager.
Det var ikke vondt ment, jeg tenkte omvendt. Når jeg leser det på nytt, ser jeg jo at fingrene dine er renere enn egget. Jeg er visst for trøtt.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:21   #25
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Og jeg bruker en sånn "tacky" plastdings fra Tupperware til dette.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:24   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Derfor sa jeg det. Natta.
Beklager.
Det var ikke vondt ment, jeg tenkte omvendt. Når jeg leser det på nytt, ser jeg jo at fingrene dine er renere enn egget. Jeg er visst for trøtt.

Aha! Da er vi jo enige, da, og all forvirring er oppklart. Nå kan vi sove godt begge to!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:37   #27
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Natti, natt.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 10:27   #28
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg fant, jeg fant. Traktøren har - i metall, faktisk.

http://www.traktoren.no/06_02.htm

Takk for at du fant!!
Orker ikke det styret med frem og tilbake i eggeskallet. Skal jeg begynne å bake, så får jeg begynne enkelt

Vimsen:

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 10:29   #29
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Samme gjør jeg.
Trodde ikke noen trengte en dings til sånt.

Jeg gjør

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 10:53   #30
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Beste du kan gjøre er å helle plommen opp i hånda og la hviten renne ned i bolle. Det er i alle fall det Jamie gjør, og det er utrolig enkelt.

Det gjør jeg også Beste måten å gjøre det på. I allefall for meg, for jeg er ei kløne, så jeg er flink til å kutte hull i eggeplommen når jeg slenger den fra det ene skallet til det andre. Har bedre kontroll når jeg har den i hånda.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-01-07 kl 11:04.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 11:01   #31
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jamie fingrer med all maten, jeg synes det er ekkelt. Jeg deler skallet og bruker det til å sile av egggehviten.

Å giiiiid! Så ekkelt!

Hvordan lager du boller forresten? Du TAR vel ikke på dem?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 11:21   #32
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Å giiiiid! Så ekkelt!

Hvordan lager du boller forresten? Du TAR vel ikke på dem?

Det er vel INGEN som TAR på bollene ?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 11:42   #33
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Hey, dere ser vel forskjellen? Egget sklir mellom fingrene og tar med seg rester av hud, skitt og såpe før massen siiiiger ned i bollen. Yummi!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 11:45   #34
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hey, dere ser vel forskjellen? Egget sklir mellom fingrene og tar med seg rester av hud, skitt og såpe før massen siiiiger ned i bollen. Yummi!

For ikke å snakke om alle døde hudceller, skitt og såperester som blir knadd inn i boller, brød og lignende!

Jeg har alltid på meg hansker når jeg baker brød Det har vel alle? Når jeg legger servelat på brødskiva bruker jeg en pinsett.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 11:46   #35
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

For ikke å snakke om alle døde hudceller, skitt og såperester som blir knadd inn i boller, brød og lignende!

Ja, hva trodde du var grunnen til at hjemmebakt brød smaker så mye bedre enn industribakt?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 11:48   #36
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

Og jeg bruker en sånn "tacky" plastdings fra Tupperware til dette.

Jeg også. Har aldri fått til det der med skallet.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 11:51   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Kjære vene....

Må bare litt. Vask hendene og ikke ha for lange negler. Ikke bruk neglelakk, så du SER hva som er under neglene.

Kakk egget mot kanten av bollen, eller kanten av kjøkkenbenken, dersom du bruker plastbolle. Du skal nå stå med to halve egg, oppi den ene halvparten skal du ha hvite og plomme. hell plommen fra halvdel til halvdel, mens hviten renner ned i bollen under. Etter et par slike overflyttinger er hvite og plomme delt. Du kan også helle egget over i hånden og la hviten gli ned i bollen gjennom fingrene, mens plommen blir liggende gjen.

Det er FINT å ta på maten med rene fingre. Hvis dere ikke vil ta på det, synes jeg ikke dere bør spise det heller. Det er viktig å lukte på maten, ta på maten (med rene fingre), smake på maten. Da blir man kjent med råvaren og lærer å skille på kvalitet. Jeg tror ikke man kan bli skikkelig god til å lage mat, dersom man ikke bruker fingrene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 11:55   #38
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten






Jeg er visst litt "dertete" når det kommer til kliss på fingrene.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 11:57   #39
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Nå ler jeg litt av Mim.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 12:00   #40
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Separere plommen fra eggehviten

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

For ikke å snakke om alle døde hudceller, skitt og såperester som blir knadd inn i boller, brød og lignende!

Jeg har alltid på meg hansker når jeg baker brød Det har vel alle? Når jeg legger servelat på brødskiva bruker jeg en pinsett.


Og når jeg skal lage mat så tar jeg på romdrakt for å være sikker på at det ikke drysser et eller annet kroppslig på den!!

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no