Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vitaminberiket mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-07, 08:31   #1
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Vitaminberiket mat

Hørte på radio mens jeg kjørte til jobb i dag, om hvor stort vitaminberiket mat er blitt i USA og at det er i ferd med å ta av også i Europa. Nå vil enkelte instanser i Norge at regelverket skal lettes også her på berget, for frem til nå har det vært nødvendig å søke om fritak for å få lov til å berike maten.

Vi har for eksempel melk med D-vitamin og smør med diverse i.

Er jeg "typisk norsk" når jeg blir sinna for at jeg ikke får ha kontroll med hva jeg stapper i meg, eller er maten vår så behandlet at jeg sannsynligvis får i meg for lite vitaminer og derfor har godt av mer som er tilsatt i maten?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 08:33   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminberiket mat

Det kjem an på kosthaldet ellers. Eg et så mykje grønnsaker og "ubehandla" matvarer at eg ikkje vil ha i meg mengder av kunstige vitaminar. For dei som lever på Toroprodukt og andre former for syntetisk mat kan det sikkert vere lurt med vitamintilskudd.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 08:40   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminberiket mat

Det er tradisjonelt vært veldig streng policy i Norge på beriking av mat, og kun samfunnsmedisinsk tilsetning har vært tillatt for å forhindre mangelsykdommer (de eneste tilsetningene til nå har vært vitamin D, jern og jod). Jeg har ikke hørt at det jobbes for å endre den policy'en. Vet du hvilke instanser det var snakk om?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 10:07   #4
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vitaminberiket mat

De er vel ganske så strenge her i Norge.
De produktene som har vært jernberiket har jo fått jernen fjernet for et par år siden.
Jeg har ikke sansen for at mat skal vitaminberikes, med unntak av der hvor man kan vise til at det er en mangel på f.eks vitamin hos hele folket.
Dermed blir det vel lite sansynlig at det skjer her i Norge,
og i de fleste andre land, for der hvor en event vitaminberikelse ville vært bra
(f.eks u-land) gidder de vel ikke å bruke ressursene sine.
T.o.m godt har jeg hørt om at de gjerne setter at inneholder vitaminer for å få folk til å kjøpe det, og vitanminmengdene er så små at det har ingen ting å si. Kun villendende markedsføring.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 10:34   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminberiket mat

Om de begynner å tilsette vitaminer og mineraler i maten, så vil jeg tro dosene allikevel er så latterlig øørsmå at man ikke engang trenger å tenke over det. Hvis man er av den typen som er redd for å få i seg for sunn mat.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 10:46   #6
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vitaminberiket mat

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis man er av den typen som er redd for å få i seg for sunn mat.

Det er jo ikke sunn mat jeg er redd for, men en del vitaminer er det jo direkte skadelig å få i seg for mye av. Ukritisk vitaminberikelse av matvarer kan få uheldig følger tror jeg. Hva om jeg både drikker vitaminDmelk og spiser vitaminDknekkebrød hver dag, også får dilla på vitaminDmanipulerte bananer. Da kan jeg jo dø av det med litt uflaks.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 21:46   #7
Sommerjente
Fullverdig medlem
 
Sommerjente sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 56
Sommerjente har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vitaminberiket mat

Dette har det vært jobbet med ganske lenge også i Norge. For 7-8 år siden ble det ihevrtfall gjort endel undersøkelser på hva som var lov ang. vitaminer etc. i godteri/sjokolade. I USA har det jo lenge vært sjokolade med div. vitaminer og mineraler på markedet. Funskjonell mat (som det kalles) har lenge vært hot andre steder, og kommer helt sikkert til å bli større her også.

Men nå er det jo ganske typisk norsk å ha et begrensende regelverk også, jeg tror ikke vi trenger å frykte usunne doser tilsatte stoffer med det første. Det er ikke så lenge siden det ble lov å tilsette c-vitamin i halspastiller, og nå er det vel ikke så mange som reagerer på det lenger?

Dessuten regner jeg med at det kommer til å bli strenge krav til merking av produktene slik at man aldri skal kunne stappe i seg unødvendige (eller helseskadelige) storffer uten å være klar over det (så sant man leser på pakken, da).

Jeg syns selv det er viktig å vite hva jeg putter i meg, og jeg vil ha kontroll på det selv, men det har man jo selvom det kommer melk med d-vitamin eller ost med jod eller hva det nå måtte være.... Man kjøper jo bare det man vil selv

Sommerjente er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:32   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminberiket mat

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Det er jo ikke sunn mat jeg er redd for, men en del vitaminer er det jo direkte skadelig å få i seg for mye av. Ukritisk vitaminberikelse av matvarer kan få uheldig følger tror jeg. Hva om jeg både drikker vitaminDmelk og spiser vitaminDknekkebrød hver dag, også får dilla på vitaminDmanipulerte bananer. Da kan jeg jo dø av det med litt uflaks.

Det tviler jeg sterkt på. De tilsetter vel en halv promille av dagsbehovet (som faktisk også ligger langt under gift-grensen i dette overhysteriske landet) i maten, så jeg tviler på at folk trenger å være særlig redde for overdosering.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:50   #9
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vitaminberiket mat

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det tviler jeg sterkt på. De tilsetter vel en halv promille av dagsbehovet (som faktisk også ligger langt under gift-grensen i dette overhysteriske landet) i maten, så jeg tviler på at folk trenger å være særlig redde for overdosering.

Akkurat det er jeg helt enig i. Det er nok verre motsatt; at folk blir slappere i kostholdet sitt pga. vitaminberikelse i maten.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no