|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
25-03-24, 10:28 | #1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
|
Dyrking av jordskokker og kattebæsjDet siste halve året har vi ikke bodd hjemme. Huset vårt blir totalrenovert, og selv om hagen ikke gjøres noe med, så bærer den mildt sagt preg av renoveringen. |
25-03-24, 10:47 | #2 |
can-jur
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjLitt ja og litt nei. De skal jo uansett skrelles og kokes. Så den faktiske risikoen er ikke til stede. Men kattbæsj er bærer av flere ting som kryssmitter. Salmonella, ecoli og toxoplasmose. Og jo høyere innhold, jo mer smittepress. Jeg ville fjernet bærsjen og gravs opp skokken. Spist den og lagt en form for lokk over kassa (feks grinder for kompostbinge).
25-03-24, 10:51 | #3 |
Kontrollfrik
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjTakk! |
25-03-24, 10:52 | #4 |
Kontrollfrik
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjSånn grind var jo kjempelurt!! |
25-03-24, 10:54 | #5 |
Kontrollfrik
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjTror du (siden jeg aldri har kjent en katt) at kattene har brukt det som do fordi det har vært delvis skjult av steinheller, planker og andre greier i vinter? Og at de ikke vil fortsette med det når vi får ryddet hagen? |
25-03-24, 10:57 | #6 |
Absolute Beginner
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjJeg er redd kattene kanskje har funnet en ny favorittplass.. Men, en får vel kjøpt midler en kan legge rundt? Det finnes også en del kjerringråd. Mener vi la ut appelsinskall(?) der vi bodde før. |
25-03-24, 10:59 | #7 |
Kontrollfrik
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsj
Jeg har googlet meg fram til sitrus, pepper, rosmarin, lavendel, kaffegrut og møllkuler. Men fysisk hinder er sikkert best. Mannen rynket på nesa av gitter («Det skal jo se litt pent ut også»), men gitter av greiner funker nok like bra. |
25-03-24, 11:12 | #8 |
WF: Sausnebbet
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjUsj, skjønner at det ikke frister med kattegjødsel. Den ene kassa mi har også vært flittig besøkt i vinter. Her blir det utgraving, appelsinskall og så rist over. Kjøpte en rimelig "kompostbinge med gittersider i fjor, på Biltema eller Europris. Vil tro en slik side blir perfekt til kassedeksel. I hvert fall i første omgang Senere kan kanskje agurk o.l. få klatre på oppreist gitter. |
25-03-24, 11:16 | #9 |
can-jur
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjLegg grindene som lokk før plantene blir store og sett dem
Sist redigert av Floksa : 25-03-24 kl 11:32. |
25-03-24, 11:30 | #10 |
Kontrollfrik
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjTakk for helt supre tips! |
25-03-24, 18:57 | #11 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjVi kastet poteter av samme grunn. Kattebæsj taklet jeg ikke.
27-03-24, 22:09 | #12 |
WF: Sausnebbet
|
Sv: Dyrking av jordskokker og kattebæsjInnom og informerer om at en side av kompostbingegitteret jeg nevnte over her passet akkurat til å dekke over kassa der jeg har senvintersådd gulrøtter. Usynlig på avstand, og helt ok når en ser etter. Det blir nok gitter over de andre kassene igså, etter hvert som det skal sås og plantes. |
|
|