Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Verdens beste/Kvæfjordkake

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-14, 17:58   #21
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Da lager jeg verdens beste kvæfjordkake, for jeg har hakkete mandler og krem/vaniljekrem. Vi kaller den verdens beste da.

Samme gjør jeg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 18:39   #22
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Er det Verdens Beste eller Kvæfjordkake du skal lage? Det er noen små, men viktige forskjeller som har noe å si på smak. Verdens beste er pyntet med mandelflar og fyllet er en blanding av krem og vaniljekrem, mens Kvæfjordkaken har hakkete mandler og fyllet er av krem og romkrem.

Jeg synes Kvæfjordkaken er best.



Nå har jeg altså googla og lest, og finner ikke denne forskjellen definert noe sted. Kvæfjorkakas venner (kvaefjordkaka.no) skriver at man kan ha vanilje- eller romkrem. Og mandlene var nok opprinnelig hakka vil jeg tro, og de fine flakene blitt en enkel husmorsnarvei etterhvert. (Det siste der var altså min egen lille teori.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 18:54   #23
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Nå har jeg altså googla og lest, og finner ikke denne forskjellen definert noe sted. Kvæfjorkakas venner (kvaefjordkaka.no) skriver at man kan ha vanilje- eller romkrem. Og mandlene var nok opprinnelig hakka vil jeg tro, og de fine flakene blitt en enkel husmorsnarvei etterhvert. (Det siste der var altså min egen lille teori.)

Jeg har heller aldri hørt om at det er noen forskjell.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 19:19   #24
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Nå har jeg altså googla og lest, og finner ikke denne forskjellen definert noe sted. Kvæfjorkakas venner (kvaefjordkaka.no) skriver at man kan ha vanilje- eller romkrem. Og mandlene var nok opprinnelig hakka vil jeg tro, og de fine flakene blitt en enkel husmorsnarvei etterhvert. (Det siste der var altså min egen lille teori.)

Ja, jeg er også vant med at det i oppskrifter står at det er valgfritt om det er vanilje- eller romkrem. På begge typer kake. Det er bare Det søte liv som definerer denne forskjellen, tror jeg.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 20:04   #25
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Jeg tror også det er i hytt og pine alt etter hva bakeren liker å lage. Jeg har alltid hørt denne kaken med to navn; verdens beste og Kvæfjordkake, og der fyllet er etter smak og behag, og mandelhakket alt etter hva man har tilgjengelig.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 20:43   #26
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

På Sunnmøre, eller i alle fall i min familie , kallast denne kaka Drømmen og blir laga med romfyll. Eg syns ikkje det er så godt men kanskje eg skal prøve lage den sjøl med Vanilje.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 21:29   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Jeg liker egentlig ikke denne kaka, men Lise Finckenhagen har fått meg til å vurdere å forsøke den på nytt. Har du sett hennes nye koke/kakebok?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 21:40   #28
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Nei, men jeg har planer om å sjekke den ut etterhvert.

Jeg kan forøvrig anbefale å hive et par kurver frisk bringebær oppå fyllet, før den øverste bunnen legges på. det løfter kaken en million hakk, og gjør den frisk og god.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 21:46   #29
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Liker du ikke denne kaken, Susse? Den er jo virkelig verdens beste.

Jeg forstår ikke at folk synes den er så god, for jeg liker den virkelig ikke.

Men den er ikke vanskelig å lage, nei.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 21:50   #30
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg forstår ikke at folk synes den er så god, for jeg liker den virkelig ikke.

Men den er ikke vanskelig å lage, nei.

Det går år og dag mellom hver gang jeg får den servert. Det er vel omtrent bare i konfirmasjoner.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 10:40   #31
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Dette er yndlingskaken til sambo, så den blir ihevertfall laget til hans bursdag hvert år!
Jeg har vokst opp med at Verdens Beste er med vaniljekrem, mens Kvæfjordkaka er med romkrem...

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 13:40   #32
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Jeg synes den er kjempegod. Fast 17. mai-kake hos oss, og når vi serverer den er det den kaken som blir først oppspist. Jeg forstår godt at den er kåret til Norges nasjonalkake. Og jeg lager den med mandelflak og romkrem.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 13:45   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg liker egentlig ikke denne kaka, men Lise Finckenhagen har fått meg til å vurdere å forsøke den på nytt. Har du sett hennes nye koke/kakebok?

Jeg liker den heller ikke, men har bare fått den servert en gang, i Harstad. De skrøt så voldsomt av den, men det er noe av det verste jeg har smakt. Det smakte altfor mye egg. Jeg er sånn som syns det er pinlig at en så vond kake skal være vår nasjonalkake. Men mulig det går an å gjøre den god?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 14:34   #34
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Nydelig kake. Jeg bruker krem/vaniljekrem (romsmaken blir ofte litt "voksen" til ungene, som i hvert fall elsker denne kaken!), men jeg bruker alltid litt mindre sukker en det som står i oppskriften. Og så må mandelflakene være ristet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 14:46   #35
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Jeg synes den er veldig god, men har aldri laget den selv.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 14:46   #36
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg liker den heller ikke, men har bare fått den servert en gang, i Harstad. De skrøt så voldsomt av den, men det er noe av det verste jeg har smakt. Det smakte altfor mye egg. Jeg er sånn som syns det er pinlig at en så vond kake skal være vår nasjonalkake. Men mulig det går an å gjøre den god?

Jeg skjønner heller ikke at den er nasjonalkake, men vond syns jeg ikke den er. Smaken er forskjellig.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 14:57   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Smaken er forskjellig.

Ja, selvfølgelig. Jeg syns det bare er snodig at en kake med så sær smak og utseende digges av så mange.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 16:45   #38
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, selvfølgelig. Jeg syns det bare er snodig at en kake med så sær smak og utseende digges av så mange.

Sær smak? Jeg syns ikke den har spesielt sær smak. Jeg har forøvrig servert den til afrikanere med stor suksess, alle elsket den.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 16:49   #39
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Det kan vel ikke bli mindre sært enn dette vel? Lys kakebunn, marengs og krem. Det mest crazy man kan finne på er å bruke romkrem liksom.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 16:52   #40
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste/Kvæfjordkake

Jøje, så engasjert jeg skulle bli her da.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no