Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få luftige brød og rundstykker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-17, 13:42   #41
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?

Synes det blir veldig eh.. akademisk.. når brødbaking gjøres til en vitenskap. Det er ikke vanskelig, altså..

Sjøl tar jeg litt lunka vann i en bolle, hiver i en pose tørrgjær, et par spiseskjeer olje, en te-skje salt og en spiseskje sukker/honning og lar stå til jeg har funnet frem melsortene/korn, eller til det begynner å boble litt i vannmassen.

Så hiver jeg i resten av vannet, som også er lunket, og mel til det er en jevn og ganske løs masse. Under halvparten av melmengden skal være siktet hvetemel (for at deigen ikke skal bli for tung).

Så lar jeg bollen stå med bakehåndkle over på et lunt sted (supert å heve i bakeovnen med lampa på; det er ryddig, varmt og ikke trekkfullt) så lenge jeg gidder (minst 45 minutter), tilsetter mel til det er mulig å trille ut rundstykker/brød.

Hvis jeg vil ha skikkelig myke rundstykker skjærer jeg bare av deigen til riktig rundstykkestørrelse og "skraper" deigen inn mot midten av rundstykket til det ser fint ut, setter på bakebrettet og etterhever en halvtimes tid.

Og steker på nederste rille, 225 grader til det låter hult når jeg banker på baksten. Avkjøles på rist.

Rundstykker steker jeg ca 15 minutter, brød ca 40 minutter (avhengig av størrelsen).

Det viktige er å ikke ha for varmt vann, heve lenge på lunt sted, og å ikke ha for grov melblanding og å ha deigen ganske løs til første heving. Å starte med væsken og tilføre litt og litt mel, er et godt triks.

Tre store brød (2 liters form) tar ca 1,2 liter væske.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-17, 14:47   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?

Ja, jeg baker kanongod gjærbakst, stort sett, og det er mye slump.

Jeg får ikke til kjempegrove grovbrød, da, det tror jeg er mer vitenskap. Men jeg skjønte nettopp hvorfor jeg ikke har fått til oppskrifter jeg har fått på dette - jeg liker brødene luftige, nemlig, også grove, så når man har ulike suksesskriterier så er det ikke rart at man ikke får det til med samme oppskrift.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 01:08   #43
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?

Tusen takk for alle supre tips.
I dag har jeg laget de luftigste bollene jeg noen gang har vært borti. Eldstemann kommenterte det til og med. Forrige runde med brød og rundstykker ble også mer luftige enn før.
Elter uten lokk. Hever på badet uten eltekrok og med plast og evt håndkle. Bearbeider deigen lite etter heving. Og hever etterpå igjen selvsagt. Har også litt varmere væske enn jeg har gjort hittil.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no